AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.574

Välja E91 eller E46?

Sida 2 av 2
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Något bidrar de med men det rör sig om tiondelar snarare än sekunder.
Valde själv mellan båda modellerna och valde E46, tycker det känns tryggt, förlorar säkert mer pengar när jag säljer men det får man ta
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan inte tänka mig att man förlorar mer pengar på en äldre modell. Har nog aldrig varit så.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om du köper en E46 för 160.000kr idag eller en E90 för 160.000kr idag så kan jag garantera att E46an kommer att vara en sämre ekonomisk affär. (Om du inte behåller bilen i typ 10 år)

//Lövet
Anders-72
525i Touring -01
Nu tänkte jag på likvärdiga, motor- och utrustningsmässigt, bilar av E46 och E90 och då borde priset skilja en del också.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
andreas_lofgren - vilka E46.or förutom M3:an står i den prisklassen idag?

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
T.ex. 2004-2005 325i-330i MII STCC. Du får hosta upp ganska mycket mer för att få E90 dito. Mot 220-240 tKr. Se t.ex Länk

Och fråga mig inte vilken som ser sportigast ut. :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nej, det är ingen lätt fråga att säga vilken som ser sportigast ut, eftersom ingen av dem ser sportig ut. Å andra sidan är väl sportigt utseende inte mycket värt jämfört med sportiga köregenskaper.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
330-mike: De här 20 till exempel? Länk

//Lövet
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ja, det var tankefel av mig som inte räknade E46-modellen så långt fram i tiden.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Nu har trådskaparen inte kommenterat tråden så det är lite svårt att veta vad han egentligen är ute efter. En E46 för X antal pengar eller E9x för X antal pengar...

Jag hade en 325iM -01 innan och som min far kör idag så jag har fortfarande möjlighet att ta den på en runda ibland. Trots sina 15k mil känns den riktigt tajt. Vägljudet är betydligt mer närvarande, växellådan känns slappare men i det stora hela känns den väldig fräsch för sin ålder och mil. Det är ett helt annat motorljud men när man väl gasar är E90'n ljuv musik för örat.

E90'n känns dock betydligt säkrare på alla sätt. Chassit, solidkänslan, kontrollen, DTC... Man kan ha otroligt kul i en E9x utan att för den delen dra ner på säkerheten. Det märks helt klart att E9x är modernare på alla sätt. Förhoppingsvis har BMW fått bukt med rosten som är ett riktigt gissel på E46'an. Jag bytte ut huv, bakluck samt båda framdörrarna på min förra. Än så länge har jag inte hört en enda som har rapporterat om rost på E9x.

Personligen tycker jag M-paketet gör mycket oavsett vilken du väljer men det finns ju alltid folk som tycker olika. Jag erkänner att det gör mer på en E46'a men i mina ögon är E9x riktigt läckert med de stora gapet i fronten, man slipper dom fula dimlyserna på en som saknar M-paket samt difusorn i bak. Det utmärker sig helt klart från en vanlig E9x. Jag ser i alla fall på långa vägar att det är en M bil som man ser. Länk
Länk

Vilken väljer man då? Eftersom du inte nämner pris utnämner jag E9x alla dagar i veckan :)
Runt 100k får du en fin E46 idag och du får nästan kliva upp det dubbla för en E9x... Då blir det genast svårare men vill man ha en modern bil är E9x helt klart en bil du kommer trivas länge med!

E46'a bör minst vara en 325'a.
E90 har jag bara kört 330iM och 320dM så jag förordar 330 ;)
Absolut inget fel på 320d iofs! En helt fantastisk bil om man vill köra snålt men inte alls lika underhållande.

Skänker även lovord till aktiv styrning och NaviPro. De förgyller tillvaron!

E9x för alla tillfällen jämfört med den omodernare E46.
Möjligtvis väljs E46 med fördel vid medverkan i ett folkrace.

Enda anledningen att valet skulle falla på en E46 är isf givetvis om ekonomin har stor betydelse.
Beträffande driftsäkerhet skulle jag inte tveka på modell.
Hade inga nämnvärda problem med min E90.
BC
35
BC
320 M-sport -03
En annan viktig del är kvalitén.

E46 kan knappast tillskrivas att vara i toppklass map på kvalité. Jag tänker på rost, LMM, kamaxelgivare, bakfjädrar som går av, fläktmotstånd, tändspolar, krängningshämmare, motorlampan som lyser i tid och otid etc etc...

Hur står det till med E9x, har kvalitén höjts avsevärt jämfört med E46?

E9x har ju funnits ute i ca 3 år nu, någon som exempelvis hittat rost ännu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.