|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vill köpa en 325i bensin Touring automat 2005-2006. Frågan är: E46 eller E91! En kompis sade att det är smart att köpa sent i en modellserie - för då har man hunnit åtgärda mycket problem vid byggandet. Skulle tala för E46 typ 2005. Å andra sidan känns ju en E91 mycket modernare i stilen... Hur mycket "barnsjukdomar" kan jag förvänta mig på en E91 2006? (finns kanske 2005 också?) | |
| Den ringa felflora jag haft på min E90 rä verkligen inget som borde avskräcka från köp. Jag har ingen statistik, men mitt intryck är att E90-serien varit mer förskonad från problem än E46. | |
|
E90/E91 är mycket modernare i ALLT, inte bara i stilen. Rymligare, tystare, bättre komfort, bättre köregenskaper, lägre bränsleförbrukning... Och såvitt jag vet är inte E90/E91 drabbad av några egentliga 'typfel' eller barnsjukdomar. Min nyss inbytta E90 320d -07 gick 12.000 mil, utan ett endaste fel. Det enda som byttes på den var torkarblad och ett par strålkastarlampor! |
|
| E91 känns kanske som ett klokare köp då allt är nyare osv. Dock tycker jag E46 är så mycket snyggare. :) | |
|
Kan väl göra en rolig jämnförelse med Audi som jag kör i tjänsten. Hämtade ut en ny A4 i januari och valde då den gamla modellen av exakt samma anledningar som du nämner. Nu 11 månader senare och 11 verkstadsbesök varav 4 med bärgningsbil senare så tycker jag att du ska välja E91 alla dagar i veckan. Jag borde själv väntat 2 månader till och tagit den nya A4:an,men det är lätt att vara efterklok. Visst barnsjukdomar kan nya modeller drabbas av men jag tycker det väger lätt när du jämnför med en ny karosserie. Kör på E91, det är mitt råd. München |
|
|
Stod inför samma val och ångrar mig inte en sekund. E46 _är_ snyggare, dessutom får jag uppfattningen att det är svårt att hitta fina E90/E91 med M-paket, snygga orginalfälgar och "all" utrustning. BMW-ägarna som köpt E90/E91 verkar ha nöjt sig med 16" fulfälg och lite extra lulllull. M-bilar ses inte lika ofta nu för tiden (eller ser jag dem inte?). Mina 5 makaroner.. |
|
| Kul att dom som har e46 tycker e46 är snyggare, det behöver ni väl inte ens bemöda er att skriva? | |
|
Fast till E91 är M-Paketet inte alls lika mycket värt som till E46, i mina ögon. Det gör mycket större skillnad på E46 än på E9X. |
|
|
Klart att vi E46-ägare förespråkar E46 eftersom vi bevisligen valt E46, därmed inte sagt att den på något sätt är bättre kvalitetsmässigt bara för att det är slutet på en serie. Givetvis är E90 modernare osv, men rent estetiskt tycker jag att E46 med M-paket II ser "mer" ut som en BMW än en E9X dito. Kolla t.ex. på denna: Länk Även mycket snygg i Touring-utförande: Länk BMW orginal M-bil som utstrålar körglädje! Och det verkar som E9x-M-bilarna är färre på begmarknaden. |
|
|
Instämmer med Nockenwelle, på E90/91 tycker jag inte M-paket gör nämnvärd skillnad. Däremot på coupen, där gör M-paket verkligen nytta! Jag förspråkar E91 om ekonomin tillåter. Tror du kommer uppleva bilen som fräsch längre då, jag tycker redan E46 börjar kännas lite gammal. Mvh Johan |
|
|
Bara för det la jag upp lite bilder på min egen bebba: Länk :) |
|
|
Enda anledningen till att välja E46 är rent ekonomisk, givetvis under förutsättning att den är mycket billigare än en 1 år nyare E91. Sett över en 3 års period är troligen E91 det bättre köpet då den inte kommer att bli avlöst än på ett par år vilket borde hålla andrahandsvärdet uppe. En sen E46 bör ha en större fallhöjd sett över ett par års sikt. Att E9X upplevs som snålt utrustade är inte så konstigt då BMW av skrotade de tidigare paketen där det viktiga ingick. För att utrusta en E9X till motsvarande nivå som en E46 M-sport krävs samtliga paket vilket blir vansinnigt dyrt för både tjänstebilisten och privatköparen. |
|
|
Om jag också ska presentera mina fem cent: Jag tror man får mer för pengarna om man väljer en E46, definitivt! Du kan få en jättefin E46 under 100-lappen nu, ska du ha en E91 får du hosta upp minst 170 tusen. Jag kan inte påstå att E91 är 70% bättre, så därför får man enligt mig mer för pengarna om man hittar en E46 lågmilare som tagits om hand. Är däremot pengar egalt så tycker jag du ska välja E91. Jag sålde en E46 320i och köpte en E91 320d, jag tänker absolut behålla denna bilen så länge som möjligt. E91 känns mer "vuxen" på något sätt, den är tystare och rejälare, den känns mer välbyggd. |
|
|
En lite off-topic fråga. Ni som kör E46 och ni som har bytt till E9x. Jag har mest tittat på fyrhjulsdrivna E9x, men jag tycker att styrningen känns mycket tyngre än i E46. Det måste ju vara ett medvetet val att göra dem köttigare i styrningen eller skiljer det mycket mellan de med och utan X-drive? Tillbaka till ämnet så skulle jag vilja säga att vanligtvis innebär ju en ny modellserie att man nästan måste byta eftersom den nya är mycket snyggare. Jag var dock lite besviken på E9x när den kom. Jag skulle inte gå så långt att jag tycker att E46 är snyggare, men att de är på samma nivå vilket är ett såligt betyg för en ny modell, men jag börjar vänja mig nu och nu när Coupén kom med nya snygga lyktor fram (och bak) kan jag ju snabbt konstatera att det inte längre finns någon anledning att hålla fast vid gamla E46. För att summera så kan jag ju bara säga att jag kommer inte att köpa fler E46 och att en E9x kommer att kännas modern i många år till medan en E46 bara blir äldre och äldre. |
|
|
Den viktiga utvecklingen hos bilar är ju inte utseende, utan andra egenskaper. Fast jag tycker E90 är mycket snyggare än E46. Inte utvändigt, men det spelar inte så stor roll, för den delen av bilen ser bara andra när jag kör och vad de tycker struntar jag i. Interiören på E90 är enormt snygg. Ja, styrningen på E90 är tyngre än E46. Det beror i och för sig en hel del på vilka däck bilen är skodd med. |
|
| Jag står inför samma val då jag kommer att köpa "ny" vagn framåt varkanten. Valet kommer absolut hamna på E91 då den känns betydligt mer modern. Den enda nackdelen är att E90, i regel, är väldigt sniktutrustade - en 330 utan sportstolar är som en bmw utan motor. Tycker personligen att designen är ett riktigt misslyckande gällande bakdelen - ser mer ut som ngn japanskt alt saab 9-5. Men det går inte att få allt. | |
| Byt baklysen. De så kallade "Blackline-baklysena" som BMW säljer är klart snyggare än original. | |
| Jo, helt klart - de gör otroligt mkt. | |
|
Jag provkörde just 325:an (du menar väl 218 hk-modellen?) och måste säga att den är väldigt "mjuk" och impotent i sin framtoning vad gäller åkning överlag. Motorn reagerar knappast alls på lågvarv, och hela ekipaget känns som en väldigt blyg uppenbarelse i stort. Motorn hörs nästan inte utan att man stressar rejält, vilket vissa säkert tycker enbart är en fördel. För några dagar sedan provkörde jag även 330i -05 och samma känsla där faktiskt. Inte alls lika brutal känsla som E46 även om det nu var 27 hk mer i den bilen. Accelerationen kändes i princip precis som i min bil. Modernare känsla i den modellen, helt klart, men långt ifrån samma körglädje, tycker jag. |
|
|
E90 maskerar farten klart bättre än E46, vilket lätt lurar föraren. När jag hade kört in min E90 ville jag naturligtvis känna om den var vassare än den 330i E46 jag hade tidigare. Det kändes ganska likvärdigt, men jag tog och mätte dem 100-200 km/h och det visade sig att E90 var ungefär 2,5 s snabbare, vilket är en ganska stor skillnad. Jag tycker E90 har klart mer körglädje, men jag vet att det finns lite olika syn på vad folk uppfattar som körglädje. Orsaken till att jag tycker E90 har mer körglädje är följande: 1. Den extra effekten hos E90 finns framför allt i det övre varvtalsregistret, vilket ger motorn en spetsigare och därmed roligare karaktär. 2. E90 har bättre balans, mer precis styrning, bättre feedback till föraren. Den greppar bättre och går fortare genom kurvorna. Det är framför allt punkt 2 som är av betydelse för mig. Jag kör numera tre sekunder snabbare runt Gelleråsen, jämfört med de jag hade E46. Huvuddelen av den skillnaden måste tillskrivas det bättre chassit. E46 ger mer av en sorts körglädje. Avgasljudet på låga varv är maffigare. |
|
| Nockenwelle - du tror inte att tidsskillnaden på bankörningen där har något med ganska många fler hk att göra oxo? ; ) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.