AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.210

Snyft, ingen CD i min 520i -99, eller?

Hej!

Var iväg till lokal BMWhandlare i Örebro idag. Han påstod att det inte var möjligt att byta till CD från min Reverse kassetspelare.
Nähe, tänkte jag, men det måste väl gå att fixa CD till bilen på något sätt? Tips? Köpa en annan och sen montera in den, men var och hur?
Någon som har bra tips och/eller egen erfarenhet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan väl sätta in CD-växlare i bagaget. Din radio borde ha styrning av BMW:s växlare. Ligger väl på ca 6000kr plus kablar om du ej har det fördraget.

Mvh
Prata med handlaren igen, jag har bytt och säkert flera andra.

FP
folke: Vad kostade det då? Bytte du verkligen från BMW Kasset Reverse till CD? Och till vad?
Jepp.
Från kasett reverse till CD, bandaren var tillverkad av Becker, CD:n av Philips. OBS att radiodelen ingår i burken också, men de funkar likadant i båda fallen. Egentligen är det en vanlig stereo i DIN-format men utan front, denna ersätts ju av MID-panelen i bilen.
Byttes i Tyskland, vet inget exakt pris. I Sverige tror jag BMW plockar ut runt 4000:- eller lite mera kanske. Rätt dyrt tycker jag.

FP
Behöver lite exakta tips nu. Alltså hur kommer det funka med bytet?

1. Hur blir utséendet? Orginal-"luckan" försvinner eller?
2. Fungerar rattknapparna?
3. Var i närheten av Örebro kan jag fixa det?

Mycket mycket tacksam för svar! De jag pratat med hävdar att det inte går.. Men det måste ju gå på något sätt!? Detaljerad beskrivning för en rookie sökes...

Någon vänlig själ med tid och ork?
Hej! I BMW:s tillbehörskatalog 2002 för 5-serien står följande: "5-serien (E39):
Radioapparater för bilar t o m 09/2000
-BMW Business CD: Endast tillsammans med MID; för bilar
utan MID från fabriken behövs dessutom en adapterkabel"

Katalogpriser:
Business CD - 6305:-
Adapterkabel för MID - 194:-
Skullen alltså bli 6499:-, men när jag frågade lokale
BMW-handlarn om vad det skulle kosta, så sa han att
"Det blir dyrt." 10-12000 kr enligt honom, så jag
fattar heller inte hur det hänger ihop me de här.
Jag har visserligen en 97:a. Kanske för gammal för CD:)
Men enligt katalogen ska de ju gå.
Jag bytte från Business RDS kassett till Business CD på min -96:a i höstas, och det gick precis hur lätt som helst. Jag bytte bara stereodelen (den som sitter under luckan), och har kvar gamla displaydelen. Jag har ingen färddator om nu det spelar roll.

/Micke
Problemet med min reverse-kassett är att displayen och
det som finns bakom sitter ihop. Ska jag byta så måste
jag nog även köpa en ny display.Kanske är det den som är så jäkla dyr. Byta business-kassett till business-CD
är nog inget problem. Däremot reverse-kassett till
Business-CD verkar va lite svårare. I alla fall på dom
lite äldre E39:orna. Fast å andra sidan så trodde jag
att om man köpte en ny BMW originalstereo så skulle
Displayen ingå i det smått överdrivna priset.
Nä, nu blir jag sugen på att åka till BMW och fråga igen!
Ca
105
Castagna
BMW 320i -86
De där är bara skit snack!
Du kan garanterat sätta i en CD i din bil!
Mvh Andreas
Ja, jag hoppas och tror det också, synd bara att
det är lite tunnt i plånboken just nu.

Ha de gôtt!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dr Krall, jag tror inte att det blir någon större prismässig skillnad om du väljer att montera BMW:s CD-växlare i bagaget i stället för att byta huvudenhet. Då kan du utnyttja både kassettspelaren och CD!

Mvh
ErikJ
på BMW reverse går det inte att montera CD växlare då denna enhet ej har CD växlar styrning, då måste det vara en buisness el större, för att byta till enkel cd måste du byta ut CD/kasset spelare (innehåller förstärkare och radio), du måste även montera en MID (multiinformationsdisplay) då din display är integrerad med kassetenheten.

T_J
Sätt dit en vanlig CD som har ett vanligt DIN mått.
Har sett någonstans där man kunde köpa en "ram" för det, vet dock inte vart jag såg det, såg jäkligt snyggt ut på bild iaf. Fast original är ju original...
Vill ha originalgrejer, mest för att det förmodligen
inte är så stöldbegärligt och så ser det ju lite
snyggare ut. Men drygt 10 000:- för en enkel-CD
ÄR lite saftigt.

Liten korrigering: Min bandare var en business (ej reverse) och jag bytte till business CD. Detta bytet är mycket enkelt, allt sitter under luckan, bilens MID-panel ändras inte.
Reverse bandare, är det inte det systemet med en lite annorlunda panel under luckan istf MID? Dislayer och knappar är endast avsedda för radio/bandare/CD, inte för radio/bandare/CD + div annat som i MID-fallet?
Detta kan förklara prisskillnader osv. Men visst måste det väl gå att byta. Jag vet minst en E39 (-97 tror jag) som har den "lilla" panelen/displayen under luckan och CD bakom luckan.

FP
Hej!
Folke, Jag tror inte man ska haka upp sig för mycket
på vilken display som sitter där. Jag tror att lilla
displayen kan ha lite olika grejer bakom. På min
har jag endast EN burk bakom displayen. Dessutom så
sitter display-radiolåda ihop, ingen lös display alltså.
Detta är (nog!?) det som kallas "Reverse".
Business däremot tror jag finns en variant för MID, och
en som inte är avsedd för MID, den senare tror jag har
en reverseliknande display.MEN med skillnaden att
den ändå har separatata delar bakom samt lös displ.
Har sett i tillbehörs-katalogen att det finns en
business-spelare för bilar utan MID, tyvärr endast med
kassett.
Lite nyfiken: Ni som har MID, vad finns det
mer för info att få i den, förutom radiokanaler och dyl.

"Går det att byta en reverse till CD?
Har Amerikanarna landat på månen?"
Två spännande frågor som kanske aldrig får sitt svar.

MVH
Michael (Dr Krall)
Jag är inte riktigt säker på vad som sitter bakom de olika varianterna. MID-panelen är inte särskilt djup. knappast plats för en stereo i DIN-format här (osäker dock). Uppe bakom luckan sitter själva stereon (inkl CD eller bandare. Den har vanligt DIN-format, egentligen är det bara den breda fronten som skiljer från en vanlig standard stereo (och all avsaknad av displayer osv). Här ansluts alla kablar, antenn, högtalare, drivspänning osv. Själva manövreringen går via en tvåtrådsbuss till MID alternativt vanlig display, rattens knappar osv.

MID: 2 rader display och ett antal knappar (dubbelvippor) som byter funktion beroende på vad som visas i displayen. Till vänster volymratten, till höger tre dubbelvippor för audio/GSM/klockfunktioner.
Displayen visar radiokanaler/RDS-information, nummer och namn i GSM-telefonen, klocka/datum, timerfumktioner för ev. kupévärmare, div. info när man har stora färddatorn mm. Säkert ännu mera som jag inte kan komma ihåg just nu.

FP
Tack för info, Folke.
Kan inte begripa varför BMW ska göra det så
svårt (dyrt) för oss med reverse att sätta i en CD-spelare. Skulle kunna tänka mig en monteringsram+
en pioneer eller liknande, men tycker det verkar så jobbigt att bära med sig fronten så fort man lämnar bilen. Har haft inbrott en gång med snodd stereo+förstörd mittkonsoll i en 1502:a. Vill inte
va med om det igen.

Är fruktansvärt tjatig men undrar verkligen VAR man kan få det bytt (lokal BMW-försäljare här är otroligt trött på import och justeringar)och om NÅGON HAR BYTT från just REVERSE till någon form av CD?

Busniess är lätt att byta, det vet jag redan ;)
Förlåt, vi (Jag) spårade ur den här tråden lite!?
Var du kan byta: Du kan byta det själv, hemma hos dig.
Tror inte bytet i sig är speciellt komplicerat, men som
sagt, du får betala bra för kalaset.
Om jag får citera min BMW-handlare igen:
"Det blir dyrt, 10-12000 får du räkna med".
Och jag börjar tro att han hade rätt, tyvärr.
Annars, ring till BMW Sverige och fråga, dom
borde ju veta om nån!
Om du inte vill/kan byta det själv så borde ju
vilken BMW verkstad som helst i sverige kunna göra det
åt dig.
Förresten: När en BMW-handlare blir trött på att
greja med BMW, svensksåld eller inte, så bör han nog
sälja rörelsen tycker jag!
Du ställde några frågor i ett tidigare inlägg.

1. Nej, original-luckan försvinner inte.
2. Ja, rattknapparna fungerar.
3. Närmaste BMW-handlare, skit i om han är trött!

Ha en trevlig helg!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.