|
|
|
|---|---|
|
Letar efter nya däck till min 330 och undrar är det ok att köpa däck som håller för 270 km/h när man ändå inte kommer nå upp till den hastigheten... har michelin pilot sport nu som ändå är top däck och håller för 300... Logiskt tänkande så borde det ju inte spela någon helst roll då det mest verkar vara en skryt grej att ha däck som håller för 300 kanske? Dessutom har vi i Sverige bra vägar så däcken spelar inte så stor roll om man inte kör på vintern dvs... ber om ursält ifall det var fel forum :) | |
|
Det är inte maxhastigheten i första hand som avgör om ett däck är bra eller dåligt. Köper du välkända märken som Michelin, Continental etc får du garanterat ett bra däck för alla situationer. Michelin Pilot Sport och Conti Sport Contact 3 hör till den absoluta toppen av högprestandadäck som sitter original på Porsche, BMW, Mercedes etc av en anledning. Har du köpt en dyr och snabb bil är det sen lite dumt att kosta bort en del av bilens prestanda på ett däck som inte levererar. Körsätt spelar naturligt vis in. Kör du endast mormor till och från kyrkan på söndagar behöver du kanske inte Michelin Pilot Sport. Självklart spelar även ekonomin in och mycket sämre är inte de andra välkända däcken. Själv har jag aldrig köpt annat än Michelin och Continental. |
|
|
Finns många andra däck som är både billigare och bättre än både Michelin och Continental För min del anser jag att ex Michelin inte är speciellt bra men heller inte har några direkt dåliga sidor heller, mao ett bra däck om man inte vet vad man ska köpa, man kan liksom inte misslyckas, ungefär som att köpa en Volvo Att ett däck sitter oruiginalmonterat behöver inte betyda att det är de bästa däcken, mycket har med ekonomi mellan företagen att göra också, som ex samarbetar BMW med Castrol på oljessidan, men inte behöver man köra Castrol olja för det BH: Din bil är helfordonsgodkänd vilket innebär att du inte får montera vilk adäck som helst på din bil Se efter vad den är typad för, och se även alternativa däckdimensioner på regbeviset, där har du hastighetskoderna också Sen finns ett nationellt undantag, du behöver inte däck med högre klassning än fordonets högsta konstruktiva hastighet, står antingen i regbevis eller i instr.boken |
|
| Tack för informationen, vet inte vilka däck jag borde köpa så småningom... vill inte ge för mycket | |
|
Antar du menar sommardäck? Tror du har 205/50-17 original? Ett tips är Kumho KU31 Yklassat dvs 300 km/h |
|
| Glömde.. ca 1500:- monterat och klart | |
|
Alla facelift modeller kom med 225/45R17 på Stjärneker 44 om inte nån gjorde något annat fälg val, det var standard modellen om jag inte minns helt fel. Sen E36 har du lite fel beträffande det här med vilka dimensioner man får montera på bilen. I Sverige bortser vi från det med typgodkända däckdimensioner och istället har vi att nya däckets rullomkrets ska ligga inom ramen +(-)5% utav original monterade däckets rullomkrets. Detta förutsätter också att hjulen inte tar i någonstans och att hjulen inte tar i ovankant av hjulhusen när man har mycket last i bilen. |
|
|
Chris87: DU har fel, detta med +-5% på rullomkrets gäller fordon som inte är helfordonsgodkända. De flesta efter -98 är helfordonsgodkända, och får enbart ha däckdimensioner angivna i regbevis Det står då en angiven stddimensioner, sedan på övriga data står det "Alternativ däckdimension" det är detta som gäller, tyvärr Det enda undantaget sverige har i det fallet är just det jag nämnde om hastigheten, dvs däck ska ha hastighetsklass som är anpassad till fordonets högsta konstruktiva hastighet, gäller docjk ej vinterdäck som ska ha lägst klass Q dvs 160km/h Däremot ang däckdimension om det är 225/45-17 eller som jag ANTOG 205/50-17 ska jag låta vara osagt, men enligt de listor jag har tillgängliga står det att 330 har 205/50-17, jag skrev också att jag TROR han har 205/50-17.. |
|
|
om jag inte har fel är det 225 på däcken nu Jag hade tänkt mig 255-35 back och 235-35 fram på 18 tums Har du något råd vilka däck jag kan välja för just dom dimensionerna... eller funkar kumho vra där med? |
|
|
Tänker du köra lagligt? Isåfall måste du kolla att dina tankar är ok enl regbeviset. Jag tror inte din kombination är ok faktiskt 235/35-18 blir det svårt att hitta däck i, däremot 215,225,245/35 är inga problem |
|
| 225/40-18 fram och 255/35-18 bak tillhör de dimensioner som originalmonterades på E46. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.