|
|
|
|---|---|
|
Min M5 3,8 -94 går lite ojämnt och ryckigt när man kör lugnt i jämn hastighet. Kör man i typ 40-70 så känner man att den går ryckigt. Det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall. Det känns mest på lägre varv, typ 1.500 - 2.300 varv, men även högre upp om man kör i jämn hastighet. Vid acceleration eller fullgas kan man dock inte känna minsta tendens till ryckning. Någon som vet vad det kan vara? Tommie, BMWPower | |
|
Hej Det är inte AC som slår till och från? Gerhard// |
|
| Har du utrustat din bil med direkt luftfilter typ K&N? Isåfall kan det mycket troligt vara därför. Min M5a har precis samma symptom, t.o.m. mera knyckig gång då den är varm. Men det är inget att oroa sig för... Nåt som kan hjälpa är att köra motor då och då lite hårdare och på högre varvtal. | |
|
Tommie: Min M5:a är precis lika... har kört diagnos men inga fel koder. Lite trist för en så annars fantastisk motor... Mvh Jocke W |
|
| Detta riktat till Jocke w. Jag har inte monterat lufttemp mätaren till mitt direktfilter, har du? Isåfall var? | |
|
Har inget open air filter... kör med insatsfilter (JR). Mvh Jocke W |
|
|
Gerhard: Nej, det är inte AC'n. Det är lika när AC'n är avslagen, och dessutom är ryckningarna typ varannan sekund eller intensivare. bayrischemotor: Nej, standard luftfilter. Jocke W: Jag har också kört diagnos och det var inga felkoder. Den får inte tjuvluft heller. Kollat med startgas. Skumt fel är det. :-( Tommie, BMWPower |
|
///M5T |
Upplever samma sak med min 3,8 -93. Den är dock chippad och KN insats-filter. Är era chippade? Hej förresten :-) Ny här... |
|
Min är helt original förutom JR insatsfilter, med andra ord o-chippad... Mvh Jocke W |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Jocke W, inte undra på att du fick så dåliga tider i Gävle då :) Mr Tidtagare med rätt att klocka... |
|
Jörgen! EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEHHHHHHHHHHHHHHHHH Mvh Jocke W |
|
|
Har hittat felet... insugspackningarna! Drar lite tjuvluft där. Testa och spraya startgas med motorn igång. Tydligen vanligt med "läckande" insugspackningar. Mvh Jocke W |
|
| Jag har redan testat att spraya startgas. Det gav "tyvärr" inget. | |
|
Ok! Trist... Mvh Jocke W |
|
M5 KOMBI |
Det är inget roligt när bilen rycker. Jag hade ett liknande problem på min M5a. Jag trodde det var chipet men det visade sig att det var tändstiften som var dåliga (dyra rackare) |
| Hade samma problem med min 323 -86'a. Det visade sig oxå vara insugspackningen. Kolla alla slangar och liknande. Skulle inte förvåna mig om din motor tar tjuvluft någonstans. | |
ozzyo |
Hade samma fel på min M3:a -94:a,rev hela insuget eftersom någon sa att det kunde va skit vid luftspjällen men inget resultat,kollade lambdavärden och en massa annat men inget resultat.Bytte då gasspjällspotentiometern och ryckningarna var borta och min bil hade exakt samma fel som din.Lycka till.M.v.h Micke. |
| Jag har liknande problem med min m3, -96 och blir av med problemet vid omprogramering av styrboxen eller "nollning" av den adaptiva enheten i styrboxen. Tyvärr har åtgärden hittils endast varat ca 400 mil åt gången. Nästa åtgärd som jag skall vidta är att nolla hela styrenheten innan en omprogramering sker. Vanligen programerar man om utan att först radera det gamla programmet vilket innebär att eventuella buggar i programvaran finns kvar även efter en omprogramering. | |
|
Hade också ryckig och ojämn gång. Visade sig vara ett kabelfel/kabelbrott innanför "gummitutan" på kabeln till luftmängdsmätaren. Feldatorn i diagnosen visade elektriskt fel på luftmängdsmätaren. M.v.h. Brani M5-90 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.