AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.160

Bra köp 320i Touring aut 2005?

320 i automat bensin Touring comfortpaket uttagen feb05
gått 4700 mil. förutsätter bra skick.

1. vad är ett ok pris för den just nu?

2. om jag siktar på att äga den långsiktigt, kanske 10 år, är det ett bra modell?

3. några tips för/nackdelar jämfört med andra alternativ?

an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Tycker det är en trevlig bil, dock ett minus att den endast har comfortpaket.
Skulle nog rekomendera att du hittar en med kanske ett m-paket på också.

Långsiktigt vet man ju aldrig men säg att du kör 3000mil om året så har du en bil som räker långt!

Har aldrig kört en aut, men det är kanske någon annan på forumet som har?

Du kanske ska precisera dig vad gäller "alternativ" Tänkt på något speciellt?

+Trevlig inredning (med M-paket :)
+Med m-paket=fin och stabil väghållning
+Snygg design (framföralt med m-paket ;)
+MOTORN!!!
+Drar inte så mycket bränsle (Landsväg ca 0,78L/mil
+Bra komfort (även utan comfortpaket ;)
+Låga service kostnader (om man jämför med många andra märken i samma klass)
+Bra andrahands värde

-Tveksma rostskydd (dock så har du med en 05:a några år kvar)
-Litet bagage (men ingen som sagt att det är en stor touring, finns ju 5-serien i så fall)
-Fram lyktorna blir blästrade snabbt (plast)

I övrigt så kan man nog säga att den är ett snäpp bättre än en medelbil.

Och så den stora frågan priset... Tycker nog du ska koplla på blocket och www.bytbil.com, leta upp samma typ av bilar och jämför jämför jämför!

Lycka till!

Less is More
Jag instämmer med föregående skribent undantaget "bensinpunkten". 320;n drar på TOK för mkt i förhållande till prestanda. 320;n känns som en halvtaskig kompromiss mellan de bättre alternativen 318 och 325/330.
Motorn har bara 150 hk och är ingen höjdare. Försöka att hitta en 320 med 170 hk istället. Har den bara comfortpaket så har den för lite utrustning.
Leta vidare tycker jag.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
En 320iT -05 lär vara E46-modellen, så den har 2,2-literssexan på 170 hk.
E91 Touring med 150-hästarsfyran kom inte förrän en bit in på -06.

2,2-litersmotorn är hyggligt snål, även om en 325i med 23 hästar till och klart bättre bottenvrid går snålare, särskilt i kombination med automat.

Ska man se det på lång sikt, så är det nog ett tveksamt köp. Inte för bilen i sig, på 10 år lär vilken bil som helst tappa det mesta av sitt värde så det kan kvitta, men för att en relativt törstig bensinare kommer att vara dyr i drift när bensinpriset skjuter i höjden igen. Dessutom tycker jag att E46-modellen har åldrats väldigt - en E90/E91 är ett stort steg framåt, utan att vara särskilt mycket dyrare. Ska du ha en E46 är det bättre att hitta en fin, några år äldre bil för mindre pengar - det hände inte ett skvatt tekniskt sett med bilarna efter faceliften -02, och även en 01-02 innan facelift är tekniskt i princip identisk.
Och om 10 år är en 05:a inte värd mer än en 01:a i motsvarande skick.
Personligen hade jag valt en 325:a om jag tvunget skall köra automat och en 318 om ekonomin styrde.

320 är enligt mig en tveksam kompromiss mellan dessa 2 modeller lite grand som MS däck som inte är speciellt bra vare sig på sommar som vinter.

Är det en E46:a vi pratar har jag en själv och upplever bilen som mkt trevlig och precis lagom bil för vettiga pengar.

Lycka till med ditt köp!

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.