|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är nybörjare både här på forumet och med BMW i allmänhet, har bara hafte en E28 528i -83 förut. Nu är jag sugen på en BMW igen efter en tid. Har för tillfället en Dodge Van B250 Hightop -87 med större motor, 360"-V8:an. (6 liter ungefär.) Tuff bil med grym motor men jag har inte användning för den längre å den dricker en del soppa med. Nu har jag vart å kollat på en BMW E32 750i -90, och jag undrar om det är någon som har några tips till en nybörjare. Här är länken: Länk Det är antagligen en import för det finns inga papper bakåt, men blankt papper från bes. Fälgarna (den lösa på bilden) breddar lite för mycket inåt, och behöver spacers, är det lätt att få tag på? Om det är nån som har tid å ork med råd å tips?! :) // Tengen | |
|
Hur pass snygg tyginredningen är och vilket intryck den gör överlåter jag till dig att bedöma, det är en smaksak. Fälgarna skulle jag sälja eller försöka pruta med argumentet att jag inte vill ha dem. Så snygga är de inte att de är värda spacers, de finns dessutom att köpa med inpressningsdjup som passar. Det lilla man ser på bilden ser bilen ok ut på utsidan. Av det som nämns i annonsen verkar inget av utrustningen vara utöver standard. Bilen är privatimporterad, togs i trafik två veckor efter terrordåden i New York. Provkör om du är sugen, kolla upp fram- och bakvagn, oljan i motor och låda, alla elfunktioner, lådans funktion, hur motorn går, om den ryker (blått, vitt, svart) och så vidare. Det finns mycket att läsa om 750 (även köptips) så du behöver inte famla i mörkret. |
|
|
Just denna bil verkar snikutrustad. Manuella säten i tyg... Blir nog svårsåld den dag du tröttnar på den. En 750 bör ju ha mycket utrustning för att kännas rätt. (men mindre utrustning ger en bil som har mindre problem) Själv tycker jag årsmodell -91 och framåt är snyggare med de luftintagen nere på spoilerhörnen. Dessutom lite nyare insprutning på dessa. Kolla speciellt HC värdet på besiktningspappret, den får gärna vara långt under gränsen på 100. När motorn/katalysatorerna blir gamla kan det dra iväg och vara dyrt/jobbigt att få ordning på. Jag hade hellre kollat in denna: Länk Billigare men behöver inte alls vara sämre. Det blir mycket bensin /reservdelar för mellanskillnaden! Dessutom måste man ju testa att pruta lite även om den är billigare... /Mats J |
|
|
Denna är ju också intressant: Länk Även om den är lite äldre så är det en långmodell, och kylskåp bak är ju bra att ha! /Mats J |
|
|
Den är dock en klart större chansning då den inte varit i trafik sedan 2003 då den underkändes på besiktningen... //Magnus |
|
|
Vilken av bilarna hade varit avställd så länge? Det är både för och nackdelar med en bil som stått, den har ju inte rostat på senare tid, men det kan tillkomma elfel och torkade packningar på en bil som står. Man får ju kolla hur den är. Dessutom ganska viktigt att veta varför den blev underkänd... Höga avgsvärden??? Då kan det bli jobbigt... /Mats J |
|
|
Tackar för alla svar! Det är värdefullt när man är är gröngöling!! :) Ska kolla runt lite på olika bilar osv.. Om jag nu skulle behöva t ex 3 mm spacers, vart får man tag på det å vad kostar det ungefär? // MVH Tengen |
|
|
Mina 20 mm spacers som jag köpte på EuroMaster gick på ca 2500 med bultar. Jag tycker det är vettigare att sälja hjulen du får med, ta pengarna och lägg till de 2500 som spacers hade kostat och köp en annan uppsättning hjul istället. MVH Niklas |
|
|
Okej! Ja det var en bra idé! Brukar ju finnas fälgannonser om man håller utkik. Nu ska jag läsa igenom Begagnatguiden här, så kanske man ger sig själv en riktigt fet julklapp snart.. :) MVH Tengen |
|
alain |
Om jag var i dina sko, idag om du har brotom skulle jag köpa en liten shit till över vinter, spara lite pengar till våren och där då köpa mig en 750 E38 som är en helt annan bil om man jämför med E32. jag har haft i min ägo en E32 92a, under 1.1½ år den kostade mig ca 60.000:-. man börja reparera i god tro att det blir bättre men så är det inte, till slut, den skrotades. köpte jag mig en 750 E38 96 som blev bara en dröm, slut på extra kosnader, mycket snålare med bensin, uppgraderad motor (inte två 6or men en 12a), mycket bättre utrysning, det är som dag och natt. Den ända som är men E38 är att det är ofta problemer med pixlar men det går att fixa. Rekomenderad: När det är dags för dig att köpa, testa en E32 90-92a sen testa en E38 ca 96 för 45.000:- eller uppåt, där efter kan du göra ditt val och jag tveckar inte att om du har sparrat pengar, du kommer att köpa en E38. Lycka till med ditt sökande. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
| Är inte bmw 750ia e32, utrustad med skinn ock elstolar även som standard. på bilden såg det även ut som runda avgasrör,ska det inte vara mer åt det fyrkantiga hållet på rören? | |
alain |
Elstolar brukade vara standard, shinn är det inte, det finns även 750 med tygg, kanske på grund av folk som inte tycker om shinn. Alla 750 har fyrkantiga utblåser, förmodligen är det inte original eller han har omgjort det själv. att köpa nytt original sista del på BMW är inte biligt, han kanske monterade biligare sista del och det fungerar bra som det. MVH ((alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Ja, jag kollar runt på nätet efter objekt.. Testade lite försäkringar på Folksams hemsida: 1013 kr/mån för mig, och 327 kr/mån för min morsa om vi har samma bil.. Himla skillnad! Men det är ju förståeligt till viss del också.. Tengen |
|
|
Dum fråga men jag är ju nybörjare som sagt.. Surfat runt på Youtube och kollat 750 E32 klipp osv.. Finns en hel del klipp, och en hel del burnouter och driftingklipp. Finns den med manuell låda, eller hur funkar det att bromsa upp en automat-BMW? Är det som på en manuell minus koppling? *frågar man inte får man inget veta* ;) ;P Tengen |
|
|
750 byggdes aldrig med manuell, en automatbil är rätt lätt att bränna däck med, och även att bränna hela automaten... Men principen är, håll vänsterfoten på bromsen och gasa lite med högerfoten, såpass att motorn inte varvar mer även om man gasar mer, släpp efter på bromsen såpass att bakbromsarna släpper och öka på gaspådraget och det lär spinna rejält. Åtminstone om du kom ihåg att stänga av antispinnfunktionen innan :) Sedan kan man släppa bromsen helt, men då börjar det röra på sig. Håller man såpass på bromsen att bilen står still så blir även bakbromsarna varma men det funkar ett tag. Sådant pysslade jag med då jag hade en Cadillac -68 för länge sedan, man kunde stå helt still och lägga rejäla dimbankar! /Mats J |
|
|
Ok! Tackar för svaret. Alltid lär man sig nåt nytt! :) Jag har en Dodge Van med sexliters V8 och automat, den kan man nog bromsa upp utan att bekymra sig om att bromsen tar bak också.. Nu är jag inte en sån person som kör skiten ur gamla fina bilar, men man vill ju veta hur dom funkar! MVH Tengen |
|
|
Jag har haft en B250 också, men den rostade bort innan jag hann få igång den :( /Mats J |
|
|
Länk Denna tro? Det som skrämmer mig mest med 7-serie nu är väl skatten.. en tusing mer än den jag har.. fast iofs smakar det så kostar det.. Men den största minus posten är väl ändå reparationer? |
|
alain |
Bimmerkid: den 750 som du visar på din länk verkar vara välligt fräsh och om allting fungerar som det beskrev, och priset för 25.000:- då skulle jag inte tvecka en stund för titta på den och även provköra den och därefter kanske köpa den ty det verkar vara en pärlla för sin ålder. När det gäller försäkring, kolla med IF som sammarbetar med BMW original försäkring. När det gäller miltal, 25-29000 mil är ingenting för en V12. När det gäller lacken, jag skulle tror att den är omlackerade. Inuti är väldigt färsh också. Det är en mycket fin bil. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Om man ska kolla på en 750 och provköra den så kanske man borde ha med sig någon som har kört en sådan förut? Jag har ju svårare att avgöra om bilen är "fräsch" i fjädring, hjulupphängningar, bussningar osv när jag inte har så mycket att jämföra med.. Jag antar att en 528 E28 -83 inte riktigt är samma sak..!? ;) Och sen undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att chippa en 750 E32. Prisvärt/onödigt/bättre/sämre..?? osv GOD JUL!!! MVH Tengen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.