AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.434

Ta bort katalysator? Ger effekt? Grymmare ljud?

Sida 1 av 2
Jag e lite sugen på att ta bort katalysatorn och ersätta detta med raka rör istället. Har fått för mig att de ska ge lite mer effekt? Kanske också lite grymmare ljud? Någon som har någon erfarenhet av detta?
Jag vet att de inte går igenom besiktningen men isåfall kan man ju bara sätta dit den precis innan man besiktigar.
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Ja, orkar man så... det går alltid att fuska med det mesta, bara samvetet känns bra så är väl allt tillåtet, eller?

Less is More
Fuska? Nu är är de liksom en bil vi pratar om. Tror inte jag skulle ha dåligt samvete för att jag skulle ha bytt ut min katalysator mot två raka rör faktiskt! När du skríver "Ja", vad är de du svarar på då? Om de blir grymmare ljud eller mer effekt eller båda två?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kommer med åldern samt att man får barn o.s.v det här med tankar på vår miljö..

För att komma med något substansiellt så vet jag inte hur väldimensionerade katalysatorerna är på modellen i fråga, men det finns ju race-kattar av universalmodell som kanske kunde passa.

Något mer som kommer med åldern är bekvämligheten att slippa byta delar av avgassystemet vid besiktning ;)
gr
16
greeen
bmw 318 cab.. snik..-96:a
som de skriver de kommer med åldern... men visst de ge lite mer effekt och visst de låter mer men gör de smidigt att byta.. jag menar så du inte hel svetsar och har dig utan lägg ett par par punkter...
Hur många hästar kan man räkna med? Jag har sportljuddämpare redan! Skulle detta bli som att ha sportavgassystem hela vägen?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
4-5 häst kanske med tur? Det du kommer märka effektmässigt är Placeboeffekten som kan vara grym!
Placeboeffekt?:)
gr
16
greeen
alla motorer är ju uträknade till att lämna en viss effekt med ett sorts system tror inte de blir direkt samma som sportsystem men som sagt lite skillnad blir de och som sagt räkna med att den kommer ryka mer än vanligt.. och låta... hoppas bilen är väl isolerad..
gr
16
greeen
är de ljudet du är ute efter så byt bara slut burken gör en stor skillnad bara de.. men annars skulle jag byt bara katt till en racekatt..
gr
16
greeen
och har man inte råd att byta slut burk.. borra hål i den... hehe
Du kommer att få en problem med lysande lampor i instrumentpanelen, felkoder och att den kan gå sämre i o m att den inte får några mätvärden från lambda sensorerna till att bestämma bränsleblandningen och lär nog varna för avsaknad signal/felande signal från syresensorn.
Effektökning lär isf bli väldigt marginell med nån enstaka hästkraft. Ljudet lär öka en hel del också, risk för resonans ljud inne i kupén.
Du gör miljön en större tjänst om du skaffar ett komplett avgassystem med Race-katalysator än om du slopar katalysator helt.
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Chris87:

"Du gör miljon en tjänst"

Men du är ju inte så gammal än ju!? Du ska inte tänka på miljön i den åldern, lev livet!
Sånt kan du bekymra dig för senare, typ när du får barn...

Less is More
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
"Inte tänka på mljön... ÄN???"

Jag antar att det var ett ironsikt skämt :-)

Miljön är tyvärr inget skämt längre, finns anledningar till att polarisen smälter fortare än vad vi trodde, översvämningar i Sverige, kraftiga stormar i Sverige osv...

Behåll katten du och sätt på en annan slutdämpare i stället så kan du låta sportigare med gott samvete :-)

Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
ironiskt skulle det stå... snubbelfingrar...
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Jag tror inte att denna sortens frågor får "rätt" svar på detta forumet men kanske typ Zatzy eller vad det heter. Jag tycker inte heller att du skall manipulera där nere pga först och främst miljön, sen är jag ganska trött på alla 3seriebilar med popkillar som bullrar runt och runt och gör så att jag får sura blickar på mig när jag åker till affären med ungarna.

Sen kommer polisen och tar er!

Hur var det här då?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Problemet sitter inte i katten när du är ute efter en ljudtrimning, Som tidigare inlägg byt slutdämparen istället.

//Stefan
Slutdämparen är redan bytt men tycker de låter lite lite!
Martin E
ger knappt någon effekt vinst, all tuning handlar om kombination där ett helsystem med omprogramering kan ge som bäst 5% med sannolikt sämre bottendrag.
Mao helt meningslöst
Ta bort hela avgassystemet. Det är riktigt grymt.
Det lär låta betydlig med då, fast å andra sidan tappar du en massa hästar ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.