AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.166

Trög manuell växellåda - byta olja?

ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
Hej,

Jag har en 520i Touring -96:a E34:a som gått ca 16000 mil. Den manuella lådan är dock utbytt för några år sen och jag misstänker att den gått betydligt längre. Växelföringen är väldigt seg och trög när temperarturen kommer ner till 0:an (den står ute) och jag tycker bara det blir värre och värre.

Jag har läst här på forumet att ett oljebyte i lådan kan göra underverk? isf hur mycket brukar det kosta hos verkstäder. Den ska in på Inspection 1 snart så jag tänkte passa på... Det kanske är tokenkelt att göra själv... men jag har ingen plats att meka på plus att jag är rätt så oerfaren när det gäller att meka.

Finns det något annat man kan göra för att lådan ska kännas smidigare? Hur länge brukar dom hålla? Tror att min låda gått ca 30.000 mil...

Tacksam för svar!

//erik
Transocean
Jag bytte själv och det var enklare/lika enkelt som att byta motorolja. Du hissar upp bilen på ett gds-mack, kollar först att du får loss påfyllningspluggen på högersida av vxl-lådan, går det bra lossar du bottenpluggen och får ut oljan. Jag fyllde lådan med hjälp av en vanlig liten oljekanna som sprutar olja när man trycker...sån gammaldags. In med Biltemas automatlådeolja-funkat kanon i snart 2 år!
Transocean
Kostnaden för mitt gds-byte var mindre än 100 kronor, bmw tar nog en tusing, minst.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kolla noga upp vad det ska vara för olja i din låda, vissa bmw lådor ska ha ATF olja för att funka fint när det är kallt.

//Magnus

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ett tips kan vara att prova Redline MTL-olja. Länk
Den har gjort underverk med några 'tjuriga' manuella lådor jag haft.
Finns att beställa hos bl a Mekonomen.
E3
1.828
E36
USA bilar
RedLine helt klart!
125:- /liter ungefär
Proctologist
Funkar Redline mtl oljan bra tll e39:orna eller är det bara äldre bmws den funkar bra till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.