|
|
|
|---|---|
| Vet någon vad BMW har gjort med 3,0 motornerna? 231hk upp till -4 sedan 258hk,265hk och nu 272hk. Kul å veta, ev mickla lite | |
|
Stora skillnaden är 231 hk och upp. Från en "traditionell" motor med gasspjäll i insugsröret till en maskin med steglös öppning av insugsventilerna (Valvetronic) i stället för gasspjäll. |
|
| Blev det Valvetronic från 258hk motorn, eller var redan från 231hk motorn? | |
|
Från 258 hk //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
| 272 hk är direktinsprutad, till skillnad från 258hk. | |
| 272-hästaren är en pärla ur effektivitetssynpunkt. Det finns ingen annan motor som står sig bättre gentemot den. lr? :) | |
|
Bra med info om Valvetronic och direktinsprutade motorer. Det är väl så att första valvetronicen gav 258 hk (190kW) och den direktinsprutade ger sedan 200kW. Men där imellan finns ju en 265hk (195kw) också. Tex 130 i början. Någon som vet vad som gör den starkare än 330i? Tack på förhand. |
|
|
Hej. Jag är ganska säker på att jag läst att Bmw bytte inre delar från aluminium till magnesium. Magnesium tål högre temperatur och trimningsgraden kan ökas. Men det var tydligen också ganska mycket trixande för kylvatten inte kunde ledas förbi magnesium så tvingades man gjuta ihop en magnesiumkärna med aluminiumhölje. Riwa |
|
|
Jag vet inte om jag har helt tort på fötterna i förra inlägget. Här är iaf en länk: Länk Riwa |
|
|
Länk Riwa |
|
|
265hp-motorn i 130i har ett annat avgassystem. 272hp-motorn fick som sagt direktinsprutning men saknar valvetronic. Platsbrist i toppen har jag för mig att jag läst. Lite märkligt eftersom V12an i förra 760 haft direktinsprutning och valvetronic i många år. 306hp-motorn med dubbelturbo och direktsprutning fick valvetronic i samband med nya 5-serie GT. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.