|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Dåliga kattar? De keramiska kattarnai E38 brukar väl kunna falla ihop... | |
|
Nja kattarna e utbytta. Resonansen kom strax efter grenrören eller strax efter ihopsättningen mellan grenrör och resten av avgassystemet. Blev faktiskt rätt så orolig just då. Ett hårt mettaliskt ljud var d. Mvh Jojje |
|
|
Ett kraftigt pyyyyyysande ljud ! Är bilen servad som den skall ? kan ju absolut vara en anledning till problemet , kollat alla slangar , insugsväg för luften med filter och vevhusventilation och allt ? blir det samma pyyyyyysande ljud om du startar bilen med oljestickan urdragen och påfyllningslocket till motoroljan avskruvat ? "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
wadel: ja klart bilen e servad! Kollat slangar m.m... det låter rätt så högt så det är rätt så stor läcka nånstans i framkant på insug som sagt. Där går inga slangar (vad jag kunde se hastigt) förutom insugsbälg (bytt för ca en månad sen!) och tomgångsmotor som även den är rengjord och insmörjd så att klaffen går fritt och lätt. Kan tänka mig att någon packning som är paj. Jag måste prova med startgas. Lättare att lokalisera då. Mén jag har ej provat med varken oljestickan eller locket. Menar du att det skulle kunna vara problem på vevhusvent? Men frågan kvarstår ifall det är det som kan va/är orsaken till en svårstardad M60? Mvh Jojje |
|
|
Jag vet inte om det är källan till problemet men det är helt klart ett fel jag hade reparerat. Vevhusventen skadar aldrig att kolla , alla såna där läckage och pysande ljud är av ondo. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Som jag skrev på sida 1 så är det välkända vevhusmembranet bytt för ca 1.5 år sen. Finns väl inga fler ställen som har med själva vevhusventilationen att göra? Mvh Jojje |
|
|
Inte som jag vet i huvudet utan att titta på motorn , det var flera år sedna jag mekade M62 , hursomhelst så bör man gå till botten med ett kraftigt pyyyyyyysande ljud ! Kanske någon annan här har M62 friskt i minnet ? "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Jag hade problem med min 740 och det var en platta med en slangkoppling som hade spruckit. Det hade ngt med vakum och insuget. Här är en bild...det när plattan längst bak Länk Det enda liknande jag hittade åt 750 var denna Länk Kanske är ute o cyklar men men... Thomas |
|
|
Ger liv åt tråden igen då jag inte löst problemet ännu. Har iaf konstaterat att det inte är ngt relä till bränslepumpen så gett upp. Ang det pysande ljudet så har jag iaf sprutat fullt med startgas utan framgång. Har dock lyssnat lite mer noga och hör att det kommer precis från centrum på insuget. Har även mät på Länk nr 13 och fick då fram exakt halva värdet alltså 1250 ohm är dock inte säker på att jag mätte rätt med multimetern då jag e grön när det gäller el. Bränsle pumpen tvivlar jag på pga att när den väl startat så går den utmärkt oavsätt varvtal eller belastning utan några som helst driftstörningar. Finns det några ideer kvar hos experterna kanske? Läste nånstans att det kan vara problem med min nyckel. Kanske långsökt. Mvh Jojje |
|
|
Testa att läsa av felkoder, så kanske du får lite vägledning. Angående det metalliska ljudet, om jag minns rätt så består de främre rören (mellan kat och grenrör) av ett inre och ett yttre rör, och det kan hända att det inre har släppt lite. Har läst trådar som beskriver detta problemet, och en lösning var att man borrade ett hål i det yttre röret och svetsade/punktade ihop dom igen. _______ |
|
|
Weeman: Det kan mycke väl låta som en trolig orsak. Rätt jobbigt att fixa till då man måste ta bort rören antar jag. Ang temperatursensorn (nr 13 i länken ovan) så mätte jag med Länk då ställde jag den på 2000. Gjorde jag rätt? (klicka för större bild) Mvh Jojje |
|
|
Det är nog inte nödvändigt att ta ner rören. Om du lyssnar efter var det verkar vara löst först, och sedan borrar upp ett par hål i det yttre röret och lägger en svets på varje ställe (för att fästa det inre i det yttre röret) så borde det sluta vibrera. Har som sagt inte provat detta själv, hänvisar till denna tråd: Länk ______ |
|
|
Blir inte klok på bilen alltså! Trodde att det var bensinpumpen trotts allt. Köpte en beggad pump på skroten men har samma fel ändå! Man kan stå å tugga på startmotorn utan att ngt händer. Stänger av väntar nån minut och provar igen. Efter ett par ggr så hoppar den igång på alla burkar helt normalt. Har märkt ytterligare två saker. 1: Pumpen hoppar igång i exakt samma stund som motorn tänder! Den bygger inte upp tryck innan alltså. Förutom när man stängt av motorn och vrider tillbaka tändningen till läge 2 direkt. 2: Luftpumpen har en tendens att gå igång fast motorn är varm. Helt normalt som vid en kallstart så lägger den av efter en ca halv minut. Ska kolla felkoderna imorn hade jag tänkt men jag känner inte till nån bra verkstad i södertälje. Någon som kanske vet? Mvh Jojje |
|
|
Eller nån med Carsoft i södra sthlm som har lust att hjälpa till och kanske tjäna nån spänn :) Mvh Jojje |
|
|
Skriver ner detta ifall någon annan har liknande problem i framtiden. Var hos Per Larsson i huddinge och fick avläsning av felkoderna. Det fanns många felkoder men ingen som tydde på ngt speciellt. Efter radering blev det ingen skillnad men fick rådet att ta ut alla boxar och göra rent. Sagt och gjort så tog jag bort alla boxar och relä som finns i motor-rummet. Köpte elektronikrengörings spray och sprutade friskt på alla kontakt ytor samt gjorde rent med ett 600 papper på alla reläs kontaktyter. Man såg att det var oxideringar i stort sätt överallt. Glöm inte att ta bort batterikabeln innan!!! Nu funkar det klockrent än så länge iaf. Mvh Jojje |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.