AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.206

Mycket svårstartad 740

Sida 1 av 2
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Hej min bil har blivit väldigt svårstartad för ca 2 dagar sen. Spec märks det när den är kall.
När den väl startar så går dom som vanligt.
Batteriet är det bra krut i så det kan vi utesluta. Jag måste iaf ligga rätt länge på startmotorn och efter ca 3-4 försök så går den igång.

Är det någon som har någon ideé på varför och vad det kan vara?

Någon givare? Kamaxel?

Mvh Jojje
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag tycker det blir bara värre värre!

Är det ingen som har några tips på vad det kan vara?

Om exakt en vecka åker vi till finland och jag skulle gärna vilja ha det problemet borta.

Väldigt tacksam för svar.

Mvh Jojje
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Du kör inte på E85, för då blir det svårstartat...
Om jag har en svårstartad bil brukar jag minska gnistgapet något för att gnistan skall slå över lättare. Du kan ju även kolla stiften så dom är i bra skick.
När den startar går den på alla cylindrar direkt eller hackar den lite på några innan alla kommer igång?

/Mats J
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Nej kör inte på E85 bara vanlig macksoppa 95oktan.
Stiften är bosch platina stift som är bytta i somras så dom ska väl inte vara utslitna redan.

När den startar så går den på alla cylindrar direkt. precis som vanligt.

När den går på startmotorn så är det som om den inte får gnista.

Misstänker olja i tändstiften men topplockspackningarna är bytta i förr förra sommarn. Även vevhusmembran, kontrollerade oljepumpsbultarna och ny trågpackning byttes i samma veva.

Mvh Jojje
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
På 750 finns det vevaxelgivare som kan bli dålig, kanske något liknande på V8? Kolla om du kan läsa av felkoder på verkstad så du kan få tips om vad det kan vara.

/Mats J
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag vill helst slippa verkstad då jag vill ha lite över. Båten över till finland kan bli kostsamt :)

Mvh Jojje
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag har lusläst lite på gamla inlägg om detta ämne (tex Länk ) där bland annat du Mats J skriver:
"Jag kan tänka mig att du har läckande backventil eller läckande bränsletrycksregulator. Då försvinner bränsletrycket efter en stund (soppan kan då gå tillbaka till tanken, så det luktar inte bensin) Eftersom det fortfarande är varmt i motorrummet förångas bensinen i fuelrailen. När man skall starta finns bara bensinånga i fuelrailen och ingen flytande bensin. Detta gör att motorn inte får bensin, det tar en stund att få bort ångan (kanske inte ens går). Testa att starta med hjälp av startgas så märker du om det är soppabrist. Alternativt sätt manometer på soppaledningen och se om den tappar i tryck efter att du stannat motorn."

Jag var nere till bilen och vred om tändningen och lyssnade efter bränslepumpen. Den gick så klart. Jag väntade ca 2 minuter med tändnigen på så att bränsle skulle pumpas fram till spridarna.
Vred om nyckeln ett snäpp till och vips så startade motorn nästan direkt!
Jag upprepade försöket med nån timmas mellanrum ett par ggr och det verkar funka :)

Men du pratar om någon backventil Mats som jag inte hittar i ETK!?

Jag ska försöka hissta upp bilen så fort som möjligt för att ta en närmare titt på alla bränsle slangar. Ev byta bränsle filter också då jag inte vet när det är bytt senast. Hittar jag inget där så blir det till att ta bort motorkåpan och kika där under hur det ser ut.

Mvh Jojje
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Backventilen är inbyggd i soppapumpen, men man kan sätta en extra på slangen vid soppafiltret. annars är det tryckregulatorn som läcker, den går ju att byta och sitter på motorn någonstans...

/Mats J
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Har fortfarande inte löst problemet.

Har kollat alla slangar undertill motorn och tryckregulatorn på fuelrailen och vaccumslangarna runt omkring från tryckregulatorn.
Enda som återstår är att ta ut bränslepumpen eller finns det fler förslag på vad det skulle kunna vara?

Åker till finland på lördag som sagt :(

Mvh Jojje
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kopla en manometer på soppaslangen och kolla om trycket sjunker fort efter att motorn stannats. Då är det kass tryckregulator / backventil / läckande spridare.
Håller den trycket så är det ett annat fel.

/Mats J
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Var köper jag lättast en sådan manometer? Det måste väl vara med ett T-rör också.

Var ska jag koppla in den.. Så nära btr som möjligt eller kvittar d?

Mvh Jojje
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
har inte m60 nippel på fuelrailen förresten?

Mvh Jojje
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Borde gå att hitta T rör och manometer på Biltema eller på en hydraulfirma eller så. Bör kunna visa upp till 5 eller 10 bar ungefär. Jag kopplar in manometern på slangen in i fuelrailen i motorrummet, men det borde sitta bränslefilter under bilen vid höger bakhjul, där finns det möjlighet att koppla in sig också. Så det behöver inte vara nära btr, men det måste vara före den.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Typ:
Länk
eller elektriska om du vill ha koll inne i bilen:
Länk
Länk
Länk

och:

Länk

och ett par slangnipplar

Länk
eller
Länk

Så skulle det funka, gängtejp behövs också för att få det tätt.
Om du inte är säker på om det blir tätt är det ju bäst att montera på slangen under bilen så det inte pissar soppa i motorrummet.
Kör inte omkring med detta utan ha det bara monterat när du testar.

/Mats J
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Filtret sitter under passagerar stolen på e38 :) Det var där jag hade tänkt koppla in den.

Bra att biltema hade allt då jag har rätt nära dit :) Får blir ett Litet projekt imorn då.

Hmm kanske man ska koppla en backventil i serie innan manometern bara för att enklare lokalisera felet.
Om det är ett bränsle fel dvs.

Mvh Jojje
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Hittar du backventil på Biltema kan du ju köpa med den. Tappar den tryck fort utan backventil så sätt in den innan manometern, och håller den tryck då så är backventilen i pumpen kass, men felet lagat med den extra backventilen.

/Mats J
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Biltema hade ingen backventil tyvärr..

Kanske jula?

Mvh Jojje
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Ingen på jula heller. Får nog klämma slangen med en tång ist.

Du ska ha stort tack för hjälpen Mats!

Mvh Jojje
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Här hittade jag backventil:
Länk
Verkar finnas på gassvetsar.

/Mats J
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
har ingen anslutningsmöjlighet på själva t-röret sen med denna backventil. Skulle behöva 1/4" utvändig rörgänga.

Men det löser sig nog. Jag kan alltid klämma slangen med en slangtång.

Mvh Jojje
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Så nu efter besöket på GDS hallen så är det det inget fel på själva bränslesystemet i varje fall. Inget tryckfall eller ngt.

Däremot så hörde jag att den drar tjuvluft nånstans kring insugets främre del.
Pshyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy låter det när bilen är igång på tomgången. Gasar jag lite så tystnar det. Ger jag på lite snabbt på gasen så låter det Pshyyt pshyt.
Ungefär som när man har öppet sportfilter då man hör hur det suger till.

Kan det vara orsaken på bilens problem?

Sen när jag var under bilen och koppla in manometern så startade tjejen bilen medans jag var under och fick höra ett mettaliskt resonansljud från avgasrören! Det lät inget vidare. Det varade dock bara i ett par sek. Vad e de????

Mvh Jojje
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.