|
|
|
|---|---|
|
Hej, tänkte byta olja men såg att både dränerings och påfyllnadspluggarna är lite speciella. Såg ut som att det behövs insexshylsor modell större - 21mm, 24mm? Vart får man tag på sånt? :) | |
| Har kammat igenom biltemas sida utan att hitta något. | |
|
Hej Kolla om hjulbultskallen passar, den passade på min 325a, så jag tog en vanlig 17mm öppen nyckel emellan eftersom bultskallen är så lång så att nyceln får plats, det fungerade utmärkt. |
|
|
Nja, det är större än 17. Har inte sett en liknande plugg innan. |
|
|
Länk Det är pluggarna #2 och #12 på bilden, nu är jag inte hemma på de olika måttformat som finns men M42x1,5 motsvarar vad i mm? |
|
|
Det du behöver är en 17 mm insex. Den finns på biltema: Länk Tänk på att lossa påfyllningspluggen först. De kan hända att den sitter hårt. De är inte så kul om du tappar ut oljan först och sen inte kan fylla på ny.. Mvh Simon |
|
|
Någon vanlig insexnyckel, ca 10 cm lång fungerar ej. Normalt sitter pluggen som fn. Följs Simons råd... Ränk på att du behöver någon form av "slangsystem" för att kunna fylla på. Jag använder en stor "spruta" som också finns på biltema. Det fungerar inte med "tratt". Oljan i slutväxeln och vxlåda skall bytas var 6000:e mil. Slutväxeln har 10mm insex. Ofta läcker, "svettas", slutvexeln något och därför kollar jag nivån var 500 mil. E |
|
|
Jag använder en M10 skruv (17 mm skalle) och rörtång. Har man ingen rörtång kan man dra fast 2 st M10 muttrar på skruven och dra åt dom mot varandra, och sen dra med ringnyckel på den innre muttern. Har man svets loppar man fast muttrarna. |
|
|
vilka tips det väller in, klistra tråden! :) jag testade med en hjulbult samt rörtång, det släppte efter en liten stund. tack! |
|
| Och ja, det var 17mm, jag måste ha kollat snett första gången. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.