AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.983

E36 Tändstift + Olja = Sant

Pi
24
Pioneer74
BMW 530i Sedan 2005
BMW 325i Sedan 1992
Hej

Har en 325:a från 92 som började krångla för ett tag sen. Hade varit och tankat efter en resa på 8 mil. Hann köra hem till parkeringen men där började den gå sämre och sämre. Lät som den gick på 3-4 cylindrar och sen dog den. Jag misstänkte bensinpumpen eftersom jag bytt den nyligen mot en bättre begagnad. Kollade igenom allt men det funkade fint. Öppnade huven och kollade oljestickan. Ops. Helt torrt !!! Igår bogserade vi bort den och kollade första tändstiftet. Helt oljeindränkt runtom men torrt inuti. Samma visa men dom följade stiften fast det sista var helt torrt i brunnen. Det här är väl inte så jävla lyckat antar jag. Skulle behöva lite tips på hur omfattande det kan vara. Räcker det med nya packningar eller är det värre ? Var får man tag i reservdelar ? Tacksam för tips ... :(

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Hej!

Jag hade exakt samma problem på min, motorn gick inte ens runt helt plötsligt pga detta, och jag blev rätt orolig att se mängden olja vid stiften.

Men det var bara uttorkade tätningar runt tändstiftshålen, när jag lyfte ventilkåpan var det enkelt att se att dom inte kunde hålla tätt.
Rätt enkelt jobb, bilen gick som en klocka efter.
Detta var på en 325 -93, så jag gissar att dom har rätt begränsad livslängd.

Lycka till!
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Dvs Nr:3 pä denna bilden, byt självklart packningen runt kåpan också :)
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stopp i vevhusventialtionen som trycker ut packningen ?? därför läckt ut oljan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pi
24
Pioneer74
BMW 530i Sedan 2005
BMW 325i Sedan 1992
Ok. Det låter ju inte så illa som jag befarade. Bilar är ju inte mitt område direkt så ni får förklara väldigt ingående. ;)

hasso: stopp i vevhusventilationen ? Om det nu skulle vara det vilka åtgärder/delar krävs ?

Kollade lite på mekonomen på packningar men det är ju en djungel. Funderar på om någon av dessa är rätt ?

Benämning: Kompletteringssats -09.1992
Pris: 907.00

1) = Innehåller ventiltätningar 2) = Innehåller packbox

-----------------------------------------------------------------

Benämning: Ventiltätning -1992, åtgår 24st
Pris: 24.00

Benämning: Ventilkåpspackning -09.1992, sats
Pris: 300.00

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Benämning: Ventilkåpspackning -09.1992, sats
Pris: 300.00

Skall ingå det du behöver där, låter som problemet jag hade, jag var oxå väldigt rädd att toppen var körd eller liknande.
Pi
24
Pioneer74
BMW 530i Sedan 2005
BMW 325i Sedan 1992
Ok. Tack så mycket för hjälpen. Får beställa en ventilkåpspackning till att börja med. Får hoppas det räcker.
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.