|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag är ny både på forumet och som bmw-ägare och har en fundering runt lambdasond. Har en 320i Touring -96 e36 och fick lite problem med Co2500- och HC-värdet på besiktningen. Gjorde ett olje- och filterbyte. Bytte även tändstift och luftfilter. Tankade 1/4 etanol och körde bilen duktigt varm just innan ombesiktningen, men det va ungefär liknande resultat. Och då katalysatorn är bytt för tre år sedan och inte skramlat eller så, så började jag fundera på om det kan vara lambdasonden som lagt av. Lyfte upp bilen idag för att försöka lokalisera sonden och om möjligt mäta den, men jag blev lite konfunderad när jag såg två till synes lika dana givare som sitter på varsitt grenrör just innan dom går ihop. Är det så att det sitter två lambdasonder på den här modellen, eller är det någon annan typ av givare? Funderar även var man enklast mäter lambdan, kan man mäta i styrboxen? Har förstått det så att man måste mäta med bilen igång för att få fram om lambdan ger fel värden? | |
|
jag har för mig att lambdasonden sitter efter katalysatorn nånstans? jag bytte min lambdasond på min 325 e36, och den måste väl sitta ungefär på samma ställe på din 320? //Jesper |
|
| Nej den (eller dom) sitter i grenröret - Länk - Men frågan är då om det bara är en, och i så fall vad är den andra givaren för någonting? | |
| Du har 2st lambdasonder. Det sitter en i vardera grenrör och de mäter båda samma värde fast för olika cylindrar, den ena har cylinder 1-3 och den andra 4-6. Efter katalysatorn sitter en syresensor som kontroller mängden syre i avgaserna. | |
| Tackar, då vet jag det i alla fall. Men var mäter man dom enklast, kommer man åt någonstans i motorrummet eller styrboxen? Tycker det käns lite knepigt att komma åt just vid grenröret med bilen igång.. | |
|
Okej, nu blev jag förvirrad, eller är de annorlunda på 320 e36? :S Jag köpte en ny lambdasond till min 325 då den jag hade var kass, och när jag bytte den, så satt lambdasonden efter katalysatorn. men den fungerade inte heller, så jag hade den inne på verkstad som bytte den ännu en gång till en orignal-lambdasond. Eller har jag fattat helt fel? är mkt förvirrad! //Jesper |
|
|
Kul.. fick samma sak på besiktning för nån vecka sedan med min 320i Touring -96också.. HC låg på 262, tror gränsvärdet ligger runt 100.. Fick också ett förslag om att det skulle kunna vara lambdasonden.. Har inte kollat var dessa sitter men på realoem skulle dom sitta på grenrören: Länk |
|
|
"Syresensorer" (1): Länk "Lamdasensor" (20): Länk Alla sensorerna ovan mäter syrehalten i avgaserna. |
|
|
Vad mäter CO och HC halterna då? Får man båda värde ur en och samma givare (lamdasonden) ? Vad står HC för då? |
|
|
HC är tydligen oförbränt bränsle i avgaserna.. Kan ju vara så att katalysatorn också är kass.. |
|
|
Tänkte bara uppdatera tråden med slutresultatet. Lokaliserade kontakterna till dom två lambdasonderna under en av "täckplåtarna" ovanpå motorn, och vid mätning visade båda bra värden. Jag fick då slut på idéer och åkte till min bmw-verkstad och bad dom göra en diagnoskoll för att se om det fanns några felmeddelanden. Dom hittade ganska direkt en torr och sprucken slang till luftmassemätaren, så dom bytte ut den direkt och efter ca. 900kr för diagnos, material och arbete så gick bilen igenom med i princip alla värden på noll! Jag hade då varit ute och kört rätt länge innan besiktningen, men kontrollanten fick ändå åka ut och varmköra en stund för att värdena skulle gå ner - men nu är den i alla fall besiktad :) |
|
|
Då ska jag också uppdatera läget med min.. Kördes till verkstad som kolla datorn.. Den visade att den ena av lambdasonderna på ena grenröret var sönder.. Denna bytades och värdena blev perfekta, alla nära noll förutom HC som blev runt 50 men de beror lite på att bilen inte var helt varm när den besiktades. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.