AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.041

Går ej låsa upp dörrarna

ko
1
kobokalle
bmw 330i touring
Har en 330i touring 02 som börjat strula när man försöker låsa upp dörrarna.
Lyset tänds i bilen när jag trycker på nyckeln men dörrarna öppnas inte, om jag låser upp förardörren och går in och trycker på knappen för att öppna dom andra dörrarna så händer ingenting.

Någon som vet vad felet kan vara?
Mi
15
Miami
520dA X-drive Touring -14
Jag har samma problem på min 330 touring -01.
Den larmar bara av utan att låsa upp så man får låsa med nyckeln och låsa upp ett par gånger men ibland hjälper inte det utan jag får låsa upp med nyckeln.
Det brukar bara vara vissa perioder runt vinterhalvåret för under sommarhalvåret händer det aldrig.
Jag har aldrig orkat kolla upp det men jag skulle gärna vilja veta exakt vad det är för jag har sett många inlägg här med olika svar.
St
3
Stenkan
323ci -00
Har precis samma fel, var in på bmw idag och frågade vad dom tror det beror på. Jag kör mest bara korta sträckor så dom var nästan säker att det var pga av det, Nyckeln hinner inte laddas upp. Fick rekomendationen att ta en långkörning och se om det gick till sig då.
Annars kunde de vara att låsmekanismen i dörren hade frysit. Men hade problem redan innan de blev kallt så det kan det inte vara.
3:e och värsta kunde vara att låsmekanismen i dörrarna hade pajjat, det skulle kosta x-antal 1000-lappar per dörr att fixa.

Lät bilen så på tomgång ganska länge idag och efter det börja nyckeln fungera perfekt. Så är nog mest troligt laddning till nyckeln som behövdes.
Bara hoppas det håller sig ett tag...

Mi
15
Miami
520dA X-drive Touring -14
Jag tror inte att det beror på att det är dåligt batteri i nyckeln för det har hänt mig även när jag åkt långa sträckor och det lilla batteriet i nyckeln ska inte ta lång tid att ladda upp.
Jag har hört när jag sitter i bilen efter att jag låst upp med nyckeln i låskolven och trycker på låsknappen som är i bilen för att låsa upp de andra dörrarna att det knäpper från något relä eller nåt vid handskfacket.
Det kanske är glapp eller nån kontaktyta som är dålig på ett relä.
He
94
HenkeGson
BMW 535xd M-Sport F11 -12
BMW 325i M-sport Touring -06
Jag har oxå det här problemet.. Delar med mig lite av mina erfareheter och tips...

När det inte går att låsa upp med fjärren så får jag låsa upp manuellt med nyckeln. Men på min är det så att då går det inte heller att öppna de resterande dörrarna inifrån, på min är det så iaf! Bilen är elektrsikt låst på något sätt..

Har man ett instabilt lås kan jag tipsa om att när man väl lyckats låsa upp bilen med fjärren, att man tar ur säkring nr 60. Då fungerar det att låsa upp på gammalt klassiskt manuellt vis inifrån genom att öppna med innerhandtaget. Man får dock inte glömma att trycka ner alla knappar när man lämnar bilen! Detta underlättar när man är fler än 1 person, jobbigt om alla ska ta sig in genom förardörren den dag då låset strular.. :)

Larmet funkar fortf även om man tar ur säkringen!! Även bagageluckan fungerar fortf som vanligt antingen genom fjärren eller tryckplattan.

Larma av genom att trycka på "öppna" knappen på fjärren och larma på genom att trycka "lås"knappen..

Dock har jag märkt att om jag kör så här 1månad typ och sen stoppar i säkringen igen fungerar centrallåset till 100%, iaf i 2-3 veckor, sen börjar strulet igen.

Lämnade in bilen på felsökning hos Bmw och fick felmeddelande om att det var grundmodulen till låsenheten som var paj. Det visade sig att bilen tappar minnet då och då. Bilen börjar har ju börjat komma till åren så den har väl blivit senil på äldre dar! ;-) Byte skulle gå på 3000:-

God Jul och Gott Nytt År!

Mvh
Henrik
Länk

bm
137
bmw_henke
330D Touring -02
Har precis samma fel på min, händer även att den tappar minnet till trippmätaren, bränsleförbrukning samt klockan. imorse gick den inte att låsa upp, sen när jag hade kört till jobbet (ca ½timme) fungerade låset perfekt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.