|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har problem med kondens innanför glaset på strålkastarna! Hade av det ena glaset idag och det visade sig att glaset var sprucket, bytade gummitätning samt satte i et nytt glas och har fortfarande kondens!! Någon som har råkat ut för detta ?? | |
| Se till att få det helt torrt innan du sätter dit det nya glaset. Kanske inte det lättaste denna årstiden, men över natten i ett varmgarage borde hjälpa. På sommaren kan man köra en sväng utan glas så blir det helt torrt. | |
|
de förvinner inte när du kört en längre sträcka med hel/halvljus på? //Jesper |
|
| Jag har samma problem. Fukten kommer på hösten och försvinner när det blir torrare igen på våren. Det verkar som om E46 inte tål att stå utomhus. Att köra med helljuset på hade kanske hjälpt men det går inte om man bor i en region med tät trafik. | |
| Problemet är att fukt finns inuti strålkastaren. Helljuset och sommarvärme förångar kanske kondensvattnet men fukten finns ända kvar i luften i strålkastaren så att nästa gång det är kallt ute så kondenserar det igen. Man måste alltså få insidan helt torr innan man eätter på ett nytt glas annars har man samma problem igen så fort temperaturen sjunkit några grader. Det kan räcka med mycket små mängder fukt för att det ska kondensera och bilda små vatten droppar. | |
| Jag får kondens i mina lyktor på grund av att det regnar. Inte för att temperaturen sjunker. | |
| Då är lyktorna inte täta. Kondens bildas när varmare fuktig luft kommer i kontakt med en kallare yta. Ju kallare det är desto mindre fukt klarar luften att hålla och det blir mer kondens. Fukt i lyktorna och kallt ute = kondens. Därför blir man inte av med det enbart genom att byta glasen utan man måste även se till att få lyktan helt torr inuti. | |
|
RR99 vet inte hur det är på e46, men på min gamla e36 ska inte lyktorna vara helt täta, sitter ventilationshål som ska ta bort kondensen, jag hade problemet att ventilationen var för dålig. hade problem med fukt trots helt nya lyktor. Men du kanske menar att packningen mellan glaset och strålkastarhuset läcker? //Jesper |
|
|
Frågan är om det inte är ventilation som är lösningen på problemet. Men hur löser man det på bästa sätt. Att ha lyktorna täta så att ingen luftfuktighet kommer in är i princip omöjligt. Om inte annat så släpper man in massor med luftfuktighet var gång man byter lampa. |
|
|
Jag skulle gissa att även e46 har nån typ av ventilation. tråkigt att de tog med problemet med kondens i lyktorna till e46. Du kan ju ta isär och kika om du hittar några ventilationshål, min tanke när jag hade e36an var att förstora dessa hål, då de var rätt små. //Jesper |
|
|
Hej o tack för alla svar! Funderade innan på att lämna in bilen och få fixat detta men jag litar inte på att dem fixar detta samt att det kostar en massa pengar. Som sagt jag har nu bytat det ena glaset utan bra resultat det andra glaset väntar jag med tills våren kommer, då fixar jag bägge med gott resultat hoppas ja. En grej som man skall se upp för som jag även råkade ut för vid bytet var att strålkastar spolararmen måste demoteras bort. Och då måste man vara försiktig när man drar i den så att den inte börjar och läcka som min. Det verkar som min nästan har slutat läcka nu en droppe per 30sek tradigt men som sagt se up. Vår och ett varmt garage är nästa stund! |
|
|
Vill bara göra ett tillägg på förra inlägget! Det började med att jag köpte båda glasen samt packning för att byta dem själv, när det misslyckades så funderade jag på att lämna in den för att få fixat allt. Men som sagt vi vet nog alla att dem är duktiga på att ta betalt samt att byta ut delar som inte är kasst eller som dem har tagit isönder. Som sagt jag får leva med detta tills våren kommer har ingen plats nu i garaget. Tack ännu en gång/ Ha de bra MVH BW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.