|
|
|
|---|---|
|
Har problem med mitt batteri i min 520i 1992 tror jag var iväg idag och tvätta bilen och skulle iväg men då ville den inte starta det enda var att jag hade bagageluckan uppe ett litet tag kan batteriet verkligen laddas ur på så kort tid ? batteriet är ett från Biltema 12V 68AH batteri ska vara relativt nytt enligt förra ägaren eller finns det något som drar ström ? | |
| Ladda det fullt och mät spänningen till att börja med ska vara över 13 volt helst 13.5-13,8 ca. Bagaget kan vara öppet i timmar och bilen ska ändå starta är ju bara 3 st 5w lampor där om jag minna rätt | |
|
har laddat detta batteri ett flertal gånger och på något sätt allt laddas det ur men får ladda upp det igen och mäta då |
|
|
Ladda det fullt (minst ett dygns laddning) och låt det stå utan att koppla in det i bilens elsystem! Om det då tappar spänning är batteriet kass - om det tappar spänning först när du kopplar in det i bilen är det något som drar tjyvström i elsystemet... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Eller så gör man på det enkla sättet, ladda batteriet, och anslut en belastningsprovare, då får du svar på 10 sek Och ja, är batteriet kass så kan det räcka för att ladda ur på kort tid |
|
|
Vilken amper ska batteriet ha ? har mätt volten och den ser bra ut |
|
|
Man mäter inte ampere i batteriet, kapaciteten däremot i amperetimmar kan man mäta, men det är en ganska tidsödande mätning. Snabbtester finns, med tveksam säkerhet, dock om batterispänningen faller för lågt vid belastningstest så är batteriet defekt. Annars är laddning och vila enligt beskrivningen ovan en utmärkt och gratis metod för att hitta vissa fel. Obs att mätningen skall göras flera timmar efter laddning, helst ett dygn efteråt, då bör du fortfarande ha runt 12,6-12,8V om batteriet är någorlunda friskt, och då har du svaret på om batteriet själv står för självurladdningen, eller om det var i bilen. Kolla också så att voltmetern visar rätt eftersom vi pratar om delar av volt här. FP |
|
|
min polare som ska fixa lite små grejer med bilen sa att batteriet kan ha för lite ah (att batteriet är för litet) och inte orkar driva start motor mm vi har mätt volten och det ser bra ut |
|
| Är inte kunnig på detta område men låter det inte lite med 68 ah. Jag har 90 ah till min. Men om det har fungerat innan så kanske det är tillräckligt. Jag inhandlade mig en ctek-laddare i julklapp till mig själv, jag fick ladda i 2 omgångar, första gången laddade jag i 27 tim och den var ändå inte fulladdad. Andra omgången så avsulfaterade den och efter ca 15 tim så var batteriet fulladdat. | |
| 68AH skall räcka till en 520i -92, givetvis är det en fördel att ha ett batteri med så många Ah som möjligt, så länge batteriet passar fysiskt vill säg! Min gissning är att du har "tjuvström", kan vara "vad som helst". Min brors 535:a drar "tjuvström" via instrumentpanelen (tripmätarens/km-mätarens bakgrundsbelysning är alltid på oavsett bad, kanske samma på din bil?), och den tömmer batteriet så mycket att den inte startar efter 2 dagars stillestånd. Lösningen i hans fall (bilen e en riktigt bruxis) blev ett bonnmek: en dold huvudströmbrytare... | |
|
68Ah är klart i underkant för en 6 cyl motor och bil med hyfsat mycket elektronik osv. Inte för att inte ett fulladdat batteri kan dra igång motorn, det klarar även t.ex en bärbar starthjälp som har ett 17Ah batteri. Men man får dåligt med reservkapacitet för den händelse att man kör småsträckor eller står stilla med lite förbrukning igång och liknande. FP |
|
| Folke: Klart i underkant??Nää..520i -92 leveredes ju med ett 70Ah batteri från fabrik ju...Men helt klart ju mer Ah dessto bättre:-) | |
|
Jepp, men det är också 20 år sedan E34 presenterades, och man har nog lärt sig en del erfarenheter med tiden. Förbättringar/uppgraderingar sker ju på en mängd områden som bekant, man bör inte alltid stirra sig blind på det som levererades vid den aktuella tidpunkten, eller hur? FP |
|
| Folke: Jo de e klart...Men det va ju strängare vintrar förr o inte hade man mer batteriproblem då än nu:-). Men jag tyckte bara du var lite väl "sträng" när du skrev att 68Ah var "klart i underkant", hade det varit ett 55Ah batteri så hade jag hållt med. I min M så sitter det tex ett 85Ah batteri original o det "räcker", även om jag är helt inne på din linje att alltid köpa ett batteri med så många Ah som möjligt, så länge det passar fysiskt. Gällande bilen i tråden så tror jag i första hand på "tjuvström" av något slag, i andra hand på "ogynsam körprofil" och i tredje hand på batteriet, allt detta under förutsättning att laddningen är OK. | |
|
har ju mätt volten på batteriet inkopplat i bilen och samma värden kvarstår så jag misstänker inte någon tjuvström vad menar du med "ogynsam körprofil" ? |
|
| Xstos: Du måste mäta "strömförbrukningen" när bilen är avstängd med en ampermeter...Folke kan säkert förklar hur/var man gör detta, har för mig att förbrukningen skall ligga under 0.1A iaf. Med "ogynsam körprofil" menar jag korta sträckor (typ max 1-2 mil) där batteriet inte hinner återhämta sig (dvs hinner inte laddas tillräckligt länge utan det blir svagare o svagare hela tiden), detta är inte helt ovanligt. Lösningen är att köra längre sträckor eller tex att gå till butiken om den bara är 5 min iväg, lite motion skadar aldrig:-) | |
|
Vilströmmen skall ligga på runt 30-50mA (0,03-0,05A) när allt är avstängt och när bilen gått ner i sleepmode. Det är inte helt lätt att mäta detta eftersom bilen går ur sleepmode så snart man lossar/sätter tillbaka säkringar mm. Läs gärna bakåt i liknande trådar, det finns mycket skrivet om just detta med ev. tjuvström i bilarna osv. Helt riktigt ang. ogynnsam körprofil, det är lämpligt att stödladda batteriet då och då om man kör småsträckor osv. FP |
|
|
hmm konstigt detta med ogynnsam körprofil aldrig haft sådant problem med tidigare bilar och då har jag haft slutsteg och allt som gått på bara batteriet och startar sedan utan problem men får kolla över om det finns någon tjuvström eller liknande |
|
| Förr så fanns det ju inte så mycket lulllull som tarvade någon ström såsom det finns i bilarna idag. Det är orsaken till att dagens batterier inte klarar uppgiften. Om några år så har vi nog inte kvar 12 v utan snarare 48 v eller så för att klara framtidens krav. Dessutom kan man ju minska kabelarean och leda fram med tunnare kablar. | |
|
Nja, om allt är OK så är det inga problem med extrautrustning osv, så länge inget går snett och drar ström när bilen är avstängd osv. Så snart bilen är startad så tar generatorn över allt arbetet, oavsett om man har mycket utrustning eller lullull osv. Man har planerat för 42V-system i fordon sen länge nu men det har avstannat lite på senare år. Men det kommer nog vad det lider, och speciellt med kombinerad generator och startmotor integrerad i svänghjulet som dessutom kan ge lite korta tillskott för acceleration om man önskar osv. Speciellt händigt för start/stoppsystemen som börjar användas allt mera nu, man får helt ljudlös och mjuk start av motorn istf en konventionell startmotor som kuggas in på sidan av svänghjulet som idag. En annan fördel med 42V-system (egentligen 36V batteri som ligger runt 42V under laddning) är att alla remdrivna hjälpaggregat kommer att bli eldrivna och kan placeras valfritt isft att tvingas sitta runt motorns framkant som idag. De körs sedan bara när de behövs, med variabelt varvtal osv istf att tvingas följa motorvarvet osv som idag. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.