|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Min lampa lös av och till, lös konstant i 2-3 dagar för att plötsligt slockna och vara borta i 2-3 veckor, lampan kunde ibland slockna "under gång" och ibland slockna under natten och vara borta på morgonen efter ha lyst kvällen innan, den kunde börja lysa närsom helst även plötsligt under gång. Första gången jag upptäckte lampan var någon gång i typ Maj-Juni. På senare tid så har lampan kommit mer regelbundet och hållt sig lysande i längre och längre perioder för att nu på slutet lyst med mer regel än undantag. |
|
|
Jag väntade 1 timme med att vrida på nyckeln igen och då var den gula lampan släckt och bilen startade *puh* |
|
|
Ja, men är det alltså någon som öht vet vad det kan indikera på om lampan tänds en kort stund direkt på morgonen första starten, för att sedan slockna inom någon minut? Känns som detta är en mogen kandidat för århundradets olösta mysterium. |
|
| He shoots he scores :) | |
|
ÄHhhhhh.. Den tänds snart igen!! Jaja jag hade fel :oP |
|
|
Hej ! Kolla bara på en sak ! prova att ta bort kabel från nivå på bromsvätska ! prova starta bilen ! Min går inte igång ! redan kommer en felkod att loggas i OBD ! samma fick du som bäljen var sönder ! High mass or air intake ! P0103 är felkoden ! Om ni inte vet varför så köp ett OBDII system som kan läsa felkoder ! Jag kan ger ett gott råd ! Kjell.com AGV4500 1799:- detta fungera nästan till alla bilar utom disel går in på www.obd-diag.de och läs mera ! OBS ! Om det går att göra en bil så går de att laga ! Gott slut på er alla mikjens |
|
| Får inte fram något när jag söker på AGV4500 på kjell. | |
|
Sök på OBD hos kjell.com Wiki: Länk Kjell: Länk |
|
|
Hejsan, har en BMW 330 coupe -02 som gått 9200 mil. Hursomhelst så nu inom loppet av de senaste 4 veckorna när de blivit lite kallare än i somras, så märkte jag först ett litet fel i förardörrens lås. Den kärvar när det blir minusgrader, förmodligen fukt/kondens i låshuset. 3000 kr att laga hos BMW. Tänkte att äh, det går att lösa sen och att de inte var jätteakut. Men sedan en dag för två veckor skulle jag åka till jobbet, tidigt på morgonen och det var närmare 0 gradigt. Startar bilen och ser hur en gul lampa lyser, tittar närmare å de är motorsymbolen.. Oj fan tänkte jag och blev sur och stressad. Kunde inte skippa att åka till jobbet så jag hoppades på att lampan skulle slockna när motorn blivit varm. Efter ca 1 timmes körning, 8-9 mil väl framme på jobbet så lös den fortfarande. Den har lyst sedan dess. Varje gång förutom 2 gånger jag kört. Och jag la märke att på tomgången skakar bilen ganska mycket, rent körningsmässigt tycker jag inte att effekten eller så försämrats något. Inte MÄRKBART åtminstone. Den går fortfarande väldigt bra. Men på tomgången skakar den, mest när den är helt kall, men även när jag varvar upp till 2-3000 r/min så fort jag släpper gasen så sjunker varvtalet DIREKT ner till väldigt låga varv och man hör även att motorn låter annorlunda. Så jag antog att den inte gick på alla cylindrar. Jag har pendlat med bilen 8 mil enkel tur 2 gånger i veckan ungefär. Inte småresor med mycket kallstartar. Utan startat och åkt relativt långa resor, åtminstone så att oljan hunnit bli varm och motorn med. Lämnade sedan in den på BMW för felläsning och bad de höra av sig innan de lagade något med prisuppgifter. De började fippla på med den i början av veckan och i tisdags hörde de av sig. Rapporterade att de trodde att de kunde va en av tändspolarna i motorn som var trasig och att den gav någon misständning i första cylindern. Skulle kosta 1700 kronor så jag accepterade det och sen ringde de på onsdagen igen. Då hade de testkört och mekat klart, tyvärr inga goda nyheter till min förvåning. När de bytt tändspole nummer ett så gav 5an samt 6ans cylinder samma fel och de hade då tagit ur allihopa för att titta närmare på det. De märkte då att alla 6 tändspolar var markerade med spritpenna i nummerföljd 1-6. Och trodde att någon hade märkt dessa för att det tidigare kunde varit samma problem med bilen och att någon bytt plats på tändspolarna för att försöka felsöka eller åtgärda ev. problem. Sedan så kom beskedet att det inte var tändspolarna som det var fel på utan att det var någon kabelhärva. Skulle kosta 3900 att laga. Gaaah, kände jag och sa okej. Och sedan igår så kom den jobbigaste nyheten att det inte var kabelhärvan (som de först trodde var fel för att de kunde varit fukt eller kondens i kablarna som skickade felsignaler till boxen eller vad han nu sa). Nu var det istället något hydraljusteringselement eller någon hydraltryckare eller ventiltryckare som satt mellan ventilen och kammen. Jag kan inte motorer så jag kände mig helt bortblåst av informationen. Det skulle nu kosta 13900 att laga det och mekarn var helt säker. Jag frågade varje gång vid varje samtal ifall de var säkra och de var de, tills vi pratade på nytt och det visade sig att de inte var de felet som de trott tidigare. Jag ringde då BMW i Linköping där bilen rullade när jag köpte den, de hade ingen verkstadshistorik med min bil. Inte så konstigt egentligen när senaste ägaren, han jag köpte bilen av, bara ägt den i ca 3 månader och dessa över sommarn. Ringde då BMW i Uddevalla, där den gick innan hos ägare nummer två. De hade då information om att de haft bilen inne i aug 2007 och bytt spjällhus. Samt sept 2007 för byte av kabelhärvor/kabelhärvan, motorstyrdon och de var kostnader för ca 30 tkr. Så tydligen har den haft något problem tidigare. Nu vet jag inte vad jag ska göra, de vill byta alla 24 saker som heter någonting, som har något med hydralgrejerna jag nämnde ovan, men som sitter i motorn i alla fall och materialkostnaden är ca 6000 och arbetskostnaden ca 6500-7000. De ska ta 6h att laga och de tar som en vanlig verkstad bra betalat, ca 1000 i timmen. Ska jag lita på BMW, betala dessa 13 tkr när de hela tiden sagt att de varit säkra på vad de är som är fel? Är det någon som haft lika problem som har en lösning eller bara tips? Vad ska jag säga till verkstan på måndag? Tack på förhand allihop |
|
| Det där hände mig också! Dock på min så började motorn rycka och gå ojämt och det hela slutade med att motorn rasade.. Var en ventil som hade gått av och slagit sönder en cylinder! | |
| Oj, vad då för ventil? | |
| Vet inte om det var insug eller avgas faktiskt, frågade inte så detaljerat! | |
|
Jag hade samma problem med min vid kallstart, alltså att motorlampan lyste (ibland) och bilen "skakade" på tomgång. Efter byte av de 24 st hydraliska ventillyftarna var problemet löst och motorn går fortfarande bra efter nästan 1 år sedan reparationen. Dåligt av BMW att byta massa andra prylar. Denna felorsak är inte helt ovanlig så mekanikerna borde veta bättre. Jag åkte på att byta en tändspole och luftmassemätaren först innan jag lusläste autopower/forum och hittade flera med samma problem. Så JAG fick berätta för mekanikerna vad de skulle byta för att det skulle bli bra. Annars var mekanikernas idé att prova med just kabelhärvans om i ditt fall. Min reparation gick på maskinskadegaratin, det borde du också kolla upp. |
|
|
Okej BC. Jag tycker också att det är rejält konstigt med denna osäkerhet från deras sida. E46an är inte ny, utan har funnit i vad är det, 10 år? Problemet är ju rätt vanligt som jag förstått, just vid kalla temperaturer samt vid 9000+ mil där min bil nu ligger. Kanske därför faceliftade modellen fick någon sån där kallt klimat alternativ till motorn? Hursomhelst, sa du åt dom att inte byta kabelhärvan utan att istället byta de hydraliska ventillyftarna? Har du en 330 coupe också och isf vilken årsmodell samt vid vilka miltal hände detta för dig? När de bytte tändspolen, gick felet över till någon av de andra cylindrarna då? Som de gjort för mig. De bytte 1ans, då felvarna den 5ans och 6ans. Så därför trodde de att de va något konstigt med kabelhärvan, att den gav felsignaler eller nåt sånt. Tror du att de var nödvändigt att byta ut LMM för att bilen ska bli bra igen, om man dessutom byter ut de hydraliska ventillyftarna eller var de bara onödigt? De har inte sagt någonting om LMM i mitt fall så.. Vart kan jag kolla upp de där med maskinskadegarantin? MVH Philip och tack för all hjälp, enormt stort tack |
|
|
Det stämmer, de ville byta kabelhärvan men jag sade nej och pushade dem att byta ventillyftarna precis som dina mekaniker nu är inne på. Jag har en 320 årsmodell 2003 och bilen hade gått drygt 7000 mil när detta hände. De bytte 3:ans tändspole och om jag minns rätt så felindikerade nån annan tändspole sen. Det var då LMM'n byttes, helt i onödan. Det sista vet jag säkert eftersom jag monterade tillbaks den gamla LMM'n efter bytet av ventillyftarna och bilen gick/går likadant. Kolla med ditt försäkringsbolag. Jag fick betala 2500kr i självrisk eftersom bilen gått mindre än 8000 mil, 5000kr om bilen gått upp till 10000mil och över 10000mil gäller inte maskinskadegarantin hos mitt försäkringsbolag (BMW orginalförsäkring). Eftersom din gått 9200 mil borde det finnas chans att de tar din med på garantin, lycka till. Mvh BC |
|
|
BC: Tack tack tack för all hjälp, ringde BMW original försäkring, har det jag med. Konstigt nog har de öppet en söndag men det är bara att tacka för! Gjorde en skadeanmälan enligt punkt 6.6 Maskinskadegarantin och hon trodde, sa att normalt så gäller självrisken i mitt fall. Så då skulle det innebära 5000 kr istället för 13500 kr. Helt okej för mig :) Dock sa hon att de inte gällde om det var pga slitage eller sådant. Och det är de väl högst osannolikt att de är i mitt fall, då de är flera flera andra som haft eller har precis samma problem? Mvh Philip |
|
|
Hej, samma problem på min E46 2002, 7000mil som du BmwMClubsport... Hur gick det för dig? Var det hydraliska ventillyftarna som gjorde susen.... Tacksam för info... Ska byta bil! BMW bara problem! |
|
|
På min E46 så var det tändspolarna. Jag fick felmeddelande "misständning cylinder x" och motorlampan tändes. Detta hände i höstas (29.000 mil) och bilen har gått bra sedan den fick fyra nya spolar. Misständning orsakas i bästa fall av något på tändningssidan eller möjligen sprutet eftersom det OFTAST är ganska okej kostnadsmässigt att fixas. (Gud ska veta att det finns undantag...) Det är väl oftast värre om det är ventistyrning, hydralik eller mekanik i motorn, speciellt om det inte åtgärdas innan haveri. |
|
|
Jag lånar också denna tråd, då jag själv har en gul varningslampa som lyser som jag nu försöker komma underfund med, Har lämnat in bilen på felsökning och fick fram detta fel, Blandningsberedning bank2 överskridet tillåtet värde Blandningen för lambdsond rad 2 före katalysator? bilen går lite ryckigt ibland på tomgången har jag märkt nu, och jag tror att det är en vakum slang som har ett litet öppet hål någonstans ska felsöka detta imorgon, men undrar ifall jag kan få denna lampa lyssande pga vakumslangen? man hör susset när man öppnar huven ibland. och jag vill helst inte lämna in bilen till bmw igen... så kan det vara ett så simpelt fel som får en gul lampa att lysa? hittar inte bmw boken så jag kan läsa vad den står för heller? och bmw var för slö för att ta reda på det åt mig, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.