AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.281

Gul varningslampa "motor"

Sida 1 av 2
wo
14
world in my eyes
bmw330xi touring -02
Hej! Har en gul varningaslampa, motor-liknande symbol som kommer och går, i instuktionsboken står endast något i stil med: avgashalterna för höga. Denna lampa kommer och går som sagt, lyser i ett par dagar för att sedan försvinna och vara borta några veckor.
Lagom till besiktningen dök lampan upp och jag var övertygad om att halterna då skulle vara för höga. Dock "klarade" bilen gränsvärderna men gick inte igenom besiktningen ändå pga att lampan lös, besiktningsmannen visste inte vad lampan stod för men "kuggade" bilen ändå pga detta!
Bilen går för övigt bra, märker ingen skillnad på bilen när lampan lyser. Någon som vet vad lampan varnar för eller vad som kan vara fel!?
mvh/Fredrik
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Luftmassemätaren är förmodligen kass, be BMW kolla detta.
Inte nödvändigtvis så enkelt, kan vara följande för att nämna några:
trasig luftbälg - mycket vanligt
kamaxexelgivare - mycket vanligt
vevaxxelgivare - mycket vanligt

testa om lmm fungerar - plugga ur kontakten, går bilen bättre utan den inkopplad så är den kass..

mitt bidrag :)
är det inte insugsbälgen (oftast den efter lmm, undre delen (är 2 delad))
så kör en diagnos och läs felkoder för svar svart på vitt
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Ja fast jag hade exakt samma symptom, lös några dagar för att sedan slockna och vara släckt i flera veckor. Om det vore en givare eller något som sög tjuvluft så skulle den väl lysa hela tiden?
wo
14
world in my eyes
bmw330xi touring -02
ok! Tack för tips! Låter som jag ska låta bmw titta på bilen...
inte nödvändigtvis - givaren kan ligga precis på gränsen och bara ge felkod vid helt "rätt" förhållanden, vid vissa temperaturer vid viss belastning osv, listan kan göras lång. Kolla först upp dom billiga alternativen innan du ger dig på en dyr lmm !
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Det där har jag också haft nu senaste tre dagarna, men min lampa tänds när jag startat bilen (någon enstaka gång de här dagarna), och slocknar efter sådär fem minuter.

Har någon kollat upp det här och kan meddela vad man kom fram till slutligen?
problemet är att det finns en hel uppsjö med fel som kan ge samma symptiom - kolla lmm och luftbälgar själv - visar det inget gör en diagnos, sparar nog både tid och irritation :)
wo
14
world in my eyes
bmw330xi touring -02
Ringde BWM idag, dom sa som mj_mj här att det kan vara en hel uppsjö med oraker till att lampan lyser, allt från dåliga tändstift till....
Jesper von Wowern
Nu börjar jag bli lite lömsk på SBP... det finns en annan tråd på forumet där det framgår att bilen skulle bli underkänd pga lysande ABS-lampa (tror jag det var) och här en lysande motorlampa. Enligt min mening bör gällande riktvärden för fungerande bromsar och avgasvärden vara gällande, inte huruvida varningslampor är tända. Det kan ju bero på ett fel i diagnossystemet som inte påverkar den faktiska funktionen. Naturligtvis är det en indikation som bilägaren bör undersöka och åtgärda, men inte något som bör föranleda anmärkning vid kontrollbesiktning. Om jag sätter en notis-lapp på vindrutan att tutan är ur funktion, men vid kontroll låter låter den när man trycker på knappen, så torde jag inte få anmärkning för det.

/Jesper von Wowern
E3
1.828
E36
USA bilar
Jesper: Om ABS lampan lyser är ABSfunktionen ur funktion därav 2an
Motorlampan som på bl.a volvo är en lambdalampa påvisar ett fel i avgasreningssystemet, och som ett led i miljöhysterin genererar detta en 2a
Jesper von Wowern
Jo, jag förstår nog SBPs resoneang, men i ett fall då den faktiska funktionen är i sin ordning kan jag inte se anledning till anmärkning på grund av att en indikatorlampa påvisar fel. Naturligtvis kan det föreligga allvarliga brister som förtjänar anmärkning, men inte lampan per se.

/Jesper von Wowern
wo
14
world in my eyes
bmw330xi touring -02
Håller med dig Jesper! Efter att bilen blivit "kuggad" har jag funderat en del på detta faktiskt, vet inte om det går att överklaga SBPs beslut men har varit sugen att i efterhand faktiskt ifrågasätta beslutet, besiktningsmannen visste ju faktiskt inte vad lampan stod för, indirekt indikarar, enligt instruktionsbok, lampan höga avgashalter men bilen klarade ju gränsvärderna för utsläpp, men kuggade bilen ändå!?
Har nu inte blivit så att jag engagerat mig i detta utan åtgärdar det eventuella fel som lampan indikerar istället. Men som sagt lite irriterad blir man när man tänker på det särskilt som jag haft vänner som haft alla möjliga varningslampor som trasig fjädring mm tända men ändå fått godkänt. Läste på något annat forum person med samma lampa tänd som också undrade vad detta stod för, han skrev att hans bil dock gick igenom besiktningen utan anmärkning.
SBP verkar inte vara konsekventa utan "dömma" lite efter behag gällande detta!
/Fredrik
E3
1.828
E36
USA bilar
Det är en korrekt anmärkning enligt gällande regelverk, tänd lampa indikererar ändock att ett fel föreligger i systemet för avgasrening vilket gör att systemet inte fungerar optimalt, även om gällande värden är ok
Du får ju anmärkning på slitna bromsklossar också, även om bromsarna har ok värden
Att sedan någon klarat besiktning med lysnade lampa är ju faktiskt bara en miss av bes.mannen i det fallet
Många har ju besiktigat med urkopplad ABSlampa också, de klarar sig bara för att besmannen missat detta

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Är det någon som kollat upp vad den där gula "motorlampan" indikerade på ännu?
(jag har förstått att det kan vara flera olika problem som larmar på samma lampa)

Min tänds, som sagt, ganska ofta och precis vid uppstart för att sedan slockna efter några minuter.
wo
14
world in my eyes
bmw330xi touring -02
Lämnade in bilen till BMW igår ska hämta den idag, fick förklarat kort på telefon att en insugslang av något slag var trasig, ska ta mer info när hämtar vad för slang som var tasig, 3900kr för slang och jobb kommer denna "historia" gå på.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Oh shit, det var inte billigt för en gummibit o byte.

BMW tog 1.000 helsvenska genuina riksdaler för att byta servooljan i min bil. Det tyckte jag var häftigt.

Men alltså - varför slocknar den här lampan efter bara någon minut varje gång den tänds vid start? Borde inte en varningslampa lysa konstant tills felet är åtgärdat om det är något som är trasigt?

Någon som vet?
br
6
brucedickinson
330i Touring -02
Idag började min lampa och också att lysa. men jag kan inte starta bilen, det klickar bara när jag vrider på nyckeln!
Vad kan det då va för fel?
wo
14
world in my eyes
bmw330xi touring -02
Det var tydligen insugsbälen som var trasig fick jag precis veta, om det är detsamma som en "slang" som dom först sa vet jag inte men billigt blev det inte i vilket fall som helst.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Men du - "world in my eyes" - lyste din lampa konstant, eller slocknade den efter en stund?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.