|
|
|
|---|---|
| Vad tror ni om att jag hittat olja i tändstiftshål cylinder 1 på en s50b32? Vi pratar inte om några mängder, med det är blött i botten! Vart kan oljan komma ifrån? | |
| Ska tillägga att bilen har dåliga HC värden. Över 600... Om detta kan ha något med saken att göra kanske? | |
|
Troligen bara tätningen i ventilkåpan som är dålig vilket gör att olja kan rinna ner i tändstiftsbrunnen. HC-värdet kommer från något annat. Dåliga ventiltätningar, tät vevhusventilation så att olja sugs in till motorn etc. Dessutom brukar dessa bilar behöva vara riktigt varmkörda vid provning, då katalysatorn sitter långt bak. |
|
|
Tack för svaret. Låter rimligt. Är orolig för spricka i toppen men borde kanske vara betydligt mer olja då.. Går det att komma åt slangarna till vevhusventilationen enkelt? Vart sitter dom? Tätningarna i motorn tänkte jag kolla idag men min kompprovare passade inte=( Blir och tillverka någon anslutning av nått tändstift med rätt gäng. Motorn skulle ha varit tuktad precis innan stickan stacks in enligt killen som besiktiga den och med tanke på det och dom höga värdena så kan det ev. finnas något fel någonstans. Men jag är skeptisk och skulle helst göra ett eget avgasprov, men det är omöjligt med tanke på väglaget just nu så man får väl felsöka istället. |
|
|
Så här byter du packning. ---> Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Micke: Tackar! Såg ut som nått man klarar av! Men så var det det här med vevhusventilationen. Nån som har koll på detta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.