AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.007

Vilken bromsvätska ska man använda 535 E34 -88?

Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Går det bra med den på tex OKQ8. Det är väl DOT 4 om jag inte missminner mig. Sen har jag hört om en silicon baserad och den ska inte blandas med vanlig.
E3
1.828
E36
USA bilar
Vanlig standard DOT4 duger gott
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Silicon-baserad är egentligen bara skit pga att fukten som upptas INTE kan blandas med den så finns risk för isproppar om man har otur. Kör med DOT4.
E3
1.828
E36
USA bilar
markkus: .Nja, siliconebromsvätskan är inte hygroskopisk, dvs den tar inte till sig fukt, det är den stora skillnaden, en vanlig bromsvätska är hygroskopisk
Dessutom tål Siliconevätskan högre temp, men man måste ju isåfall byta ut vätskan eftersom vanlig vätska ej är blandbar med siliconevätska
Enda nackdelarna med den är krypbenägenheten, dvs du har större risk för läckage med silicone, sen är det ju en prisskillnad med..
Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Tackar.
Mi
69
MikaelSall
735iA -89
Måste man inte även byta till packningar som tål den vätskan?

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ett litet tips är att byta vätskan till en med annan färg, så ser du perfekt när det bara kommer fram ny fräsch när du luftar. Om du har vanlig nu kan du byta till t.ex. ATE Super Racing Blue. Den är blå och har även högre kokpunkt än standardolja. Inte farligt dyr heller, tror det var ca 250kr gör en liter. Nästa byte en annan olja med annan färg o.s.v.

------
BMW CS #04839

Transocean
Inte farligt dyr heller...5 gånger Biltema priset.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Vätskan i sig är inte hygroskopisk, nej, det stämmer. Men finns ändå risk för fukten att leta sig in i bromssystemet med ovan nämnda problem som följd. Tycker det är helt onödigt at tköra silicon i bruksbil iaf.
E3
1.828
E36
USA bilar
MikaelSall: Nej du behöver inte byta tätningar, men som jag skrev, är tätningarna dåliga är risken för läckage större med silicone

Davve: Vanlig DOT4 för 54:- litern duger gott, och man ser klart skillnad på ny och gammal bromsvätska oavsett färg
Cartels Siliconevätska går ju på ca 250:-/l då använder jag hellre den än ATE racing

Markkus: Hur får du in vatten i brommsystemet när du har bromsvätska i ledningarna om inte vätskan i sig är hygroskopisk? Det är närmast en omöjlighet
Helt klart är Siliconevätska overkill i en bruuksbil, jag svarade bara ppå frågan och ditt inlägg om silicone, se mitt första inlägg i tråden, där står det att DOT4 duger gott, vill man nu ha lite bättre kan man satsa på DOT5 som är bättre lämpad för ABSbilar. Däremot är både siliconevätskan och ATE racing overkill...
Fast Cartel har vacker färg...
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vanlig DOT4 duger alldeles utmärkt som många påpekat innan. Viktigare att byta varje år / vartannat år än att jämföra kokpunkter. Många har säkerligen inte bytt bromsvätska i sina E34:or de senaste 3 åren - eller bara bytt i den vätska som finns i behållaren.

Vill man ändåså ha en bromsvätska med lite högre specifikation men inte betala alltför mycket kan jag rekommendera Valvoline DOT5.1 som kostar 139 kr litern.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Transocean. Du ska jämföra oljan med vad den är, nämligen med andra racingoljor med högre kokpunkt än normalt och att vanlig ATE inte är så mycket billigare.

E36. Visst har du rätt i att vanlig duger för normalt bruk. Och jag har i ärlighetens namn aldrig bytt vätska utan att byta färg, så skriver du att man ser när den nya vätskan kommer och så är det säkert så. Men, med tanke på hur "lång" tid det tar innan vätskan helt bytt färg när jag bytt med ny färg så undrar jag ändå lite.

Så ett tips till. Och just för att se färgen på vätskan ordentligt så måste man lufta med en slang på luftnippeln, låter man det bara kleta ut över oket till det slutar att bubbla så har man inte en chans i världen att se när det kommer enbart ny färsk bromsvätska. Om nu någon byter utan slang?

------
BMW CS #04839

Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bara en notering kring DOT4, DOT5 och DOT5.1 då de verkligen lyckats röra till det här.

DOT5.1, DOT 4 och DOT3 är alla glykolbaserade (dvs man behöver inte rengöra hela systemet när man byter mellan dess)
DOT5 är däremot silikonbaserad (och kan inte bytas till/från hursomhelst)

DOT5.1 specen har högre torr/våt kokpunkt än DOT4 (och närmar sig racingvätskorna).

DOT3
- torr/våt kokpunkt = 205/140 grader Celsius
DOT4
- torr/våt kokpunkt = 230/155 grader Celsius
DOT5
- torr/våt kokpunkt = 260/(180) grader Celsius
DOT5.1
- torr/våt kokpunkt = 270/190.5 grader Celsius
ATE Super Racing Blue (källa:ATE)
- torr/våt kokpunkt = 280/198 grader Celsius
Valvoline DOT5.1 (källa:Valvoline)
- torr/våt kokpunkt = 270/? grader Celsius

Tänk på viskositeten vid låga temperaturer. Exempelvis DOT3 är något mer trögflytande vid låga temperaturer vilket gör att ABS/ESP och dylikt kan fungera sämre. ATE:s DOT4 och ATE Super Racing Blue produkter verkar ligga på ungefär samma nivå. Dock har ATE en produkt som heter "ATE SL.6" som är mycket mer tunnflytande och enligt ATE mycket lämplig för elektroniska bromssystem (typ allt som är mer avancerat än mitt ABS system på min 535i E34).

För racingfolk är den torra kokpunkten av enda intresse (då dessa byter mycket ofta).
För vanligt folk är det bättre att titta på medelvärdet mellan torr/våt kokpunkt för det är mer det värde du har i din bil (då vi inte byter lika ofta och många gånger byter alltför sällan).
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kort korrigering kring mitt inlägg ovan, både DOT5 och DOT5.1 har samma torr/våt kokpunkter vilket är 260/180 grader Celsius.

En lista över vanliga (och mindre vanliga) bromsvätskor och dess kokpunkter och ungefärliga literpriser finns här (även gränsvärden för kokpunkter och kinetisk viskositet för olika standarder finns med)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.