AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.445

Hur är smidigheten när det gäller att byta bakre länkarmsbussningarna?

An
2
Ankfoot
Topazblå 320i -02
Hej folket-med-bmw-intresse :)

Mitt första inlägg på detta forum, som verkar vara proppfullt med matnyttig info om bilarna.

Har nyligen inhandlat en 320i -02:a, i trevligt skick.
Den enda konstigheten som den har för sig är att den ålar sig/spårar stundtals väldigt mkt, åt både höger/vänster.. propsar på en vaksam förare :)

Så jag tog helt sonika och lyfte bilen, tittade närmare på diverse bussningar, och fann att de bakre länkarmsbussningarna inte var helt pigga.. och klart läge att byta ut.. nummer 7 på denna: Länk

Hittade en bra guide, på hur man byter hela länkarmen här på autopower, men jag kände väl att, om det går, så vill jag ju inte behöva plocka loss hela länkarmen, och eftersom den endast verkar "sticka in" i bussningen..

Går det att släppa på endast bussningen och byta denna? det är två styck bult..
Se bilden från autopower.se här: Länk

Vore ju väldans smidigt :)

Mången tack på förhand för eventuella svar!

Topazblå 320i -02
det går jättebra att bara lossa bärarmen i bakkant, det kan vara lite trixigt att få bort den gamla bussningen, jag brukar ta kapmaskin och kapa ett snitt i dom men det finns andra sätt. Den nya är bara att ta lite såpa och banka på så hoppar den lätt dit. Ganska enkelt jobb.

OBS. Om den nya busssningen (hållaren) har lite större diameter än den som sitter där måste man lägga två brickor när man sätter tillbaka stabiliseringsplåten/staget under motorn, detta för att denna inte ska ta i bussningen. Du ser vad jag menar när du håller på.

Lycka till
An
2
Ankfoot
Topazblå 320i -02
Man får tacka, lät ju precis så bekvämt som jag önskade att det vore!

Tack för det informativa svaret!

Då blir det dags att beställa ett par ganska per omgående!

Mvh Kristoffer

Topazblå 320i -02
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.