AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.533

Funderar på att sälja Z3:an, vad ska man ta för pris?

Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
Börjar vela om jag verkligen ska ha kvar bilen.

Har en jäkligt fin 1998 Z3 roadster 2,8. Hellrot.
Den hara bara gått 6200 mil, 2 ägare i sverige plus en bilfirma och en ägare i tyskland.

När jag fick tag i den 2004 hade den 1900 mil på mätarn.
Bilen har M sportsätena med elinställning och elvärme.
BMW originallarm, C-lås, Elhissar, elcab, AC, färddator, dimljus fram å bak, svarta rullbågar i plast.
Original 17 tums BMW lättisfälgar och 225/45 17 fram, 245/40 17 bak.

Rätt så fullutrustad med andra ord.

Den har några få stenskott fram på huven och fälgarna har nån liten repa. Förra ägaren har lackbehandlat den så den är fin i lacken. Litegrann har cabtyget släppt och krupit fram under "plastlisten"
runt bakrutan.

Jag har sett bilar på blocket som gått 13 000 mil för 130-140 tusen. Min borde ha högre värde än en sån.

Vad tycker ni "kollegor" att man kan rikta in sig på om man ska sälja?

Z3 / 2,8 / 1998
Trist att du ska sälja - särskilt med tanke på hur bilmarknaden ter sig i dagsläget... Iofs. kanske du ska köpa ngt "nytt" varför det än dock inte kanske spelar ngn roll...

I "normala fall" hade jag tippat på ett pris omkring 130-150 tkr beroende på skick men i dessa tider har jag oerhört svårt att se att du skulle få mer än 120 tkr för den. Alternativet är att vänta till våren och lägga ut den då...

Nedan är en hyfsad värdemätare, dock har jag svårt att se att bilen i fråga överhuvudtaget kommer försäljas till det priset...

Länk

Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
ja den var ju mest likadan den, sånär på stolarna, jag har de skålade m stolarna. Jo, jag vet, ser på blocket att det ligger ute mkt bilar länge nu, och en cab är naturligtvis svår ända tills vårsolen värmer. vi får väl se hur det går, men nu när man bor i sthlm e de inte lika kul att glida runt, trafiken här e inge kul, och det finns ju inte några slingrande frifartvägar som vi har i norrland att åka på heller. firebladen är mkt roligare att åka på här dock.

Z3 / 2,8 / 1998
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Northpaw
en knivig fråga i dagens ekonomiska läge, klart att du vill ha så mycket som möjligt som säljare men tyvärr så tror jag inte det är så lätt om du verkligen ska sälja för bli av med bilen,

Men vänd på steken och tänk hur en köpare ser på läget, själv är jag ute efter en cabbe för vardagsåka av annat märke som jag inte behöver vara så rädd om som min Z, och jag tror i min fantasi att den bilen ska gå ner ordentligt i pris till våren för att jag som köpare vill utnyttja det ekonomiska läget och för få som vill köpa, eller som det skrivs om svårt att få lån.

Så tyvärr har jag farhågor för att det inte är du som säljare som bestämmer priset utan att det till syvende och sist blir köparen, under förutsättning att du verkligen vill sälja, personligen skulle jag hellre behålla bilen i synnerhet om priset pressas för hårt och det är synd på en så pass bra och fin bil
mvh Uffe/bildock

Fr
24
Freddis
Bmw z3 coupe årsmodell 2000
Jag kan ju säga som så här ! Dagens läge katastrof i bilmarknaden t.ex wolkvsvagen marknad har minskat med 25 % Dock nybils försäljning. men Under närmaste halvåret eller om ett halvår så kommer alla priser på bilarna sjunka ännu mer ! Så för er som ska köpa bil eller sälja försök sälja nu !!! om den ska bort annars får du vänta länge om du vill ha det priset ägaren själv vill. Källor enligt min morbror som är vd på din bil göteborg

Fredde
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man måste verkligen vilja ha en Z3 för att lägga 150+ tusen på en sådan.

Handen på hjärtat, hur många skulle inte hellre köpa en Z4 för 20k till? Länk

Visst, mer mil osv men mycket modernare modell, samt större motor.

//Lövet
bildock
Lövet
njae säg inte det, det beror på vilka känslor ett sådant här bilköp har, för det finns nog många som hellre vill ha Z3 än Z4, trots den modernare bilen så faller inte Z4:an i allas smak, men å andra sidan kanske Z3:an rasar lite mer i pris nu när den börjar bli till åren, jag försvarar ju 3;an för jag tycker om den och en Z4 är för mig inget alternativ, men det här är bara lösa hypoteser, och så länge Z4:an betingar det högre priset så kan det vara spärren för gränsen går ju någonstans
mvh Uffe/bildock
Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
Z4 är ju en helt annan bilmodell. Riktar sig till andra köpare. Ser inte det som en självklar konkurrent.
Apropå allt snack om att bilbranchen är stenkall. Möjligen nybilar där folk tar stora lån. Har ni sett på begagnatmarknaden? Jag tycker det verkar snarare som att priserna ligger högt fortfarande och möjligheterna till prutning är rätt små, även på bilar med V8 som jag kollat på.

Z3 / 2,8 / 1998
Freddis argument köper jag då inte rakt av. Givetvis drabbas marknaden i stort men det är främst nya bilar som drabbas... Klart att priserna på begagnade bilar faller men Å ANDRA SIDAN, jämnar det ut sig då den presumtive försäljaren skall köpa en ny bil - då är prisfallet desto roligare...

Sedan, Northpaw, vet jag inte om din bil kommer att betinga 150 tkr men du får se det enligt ovan; Du skall förmodligen köpa en ny bil efter din fsg och då är "diffen" mellan köp- och fsgpris kanske inte så stor som du beräknat med... Själv kommer jag lägga ut min M Coupé för 150 tkr i vår och jag har svårt att se att en 2,8 liters cabrio skulle betinga lika mkt som en M Coupé...

Hur som haver, lycka till!
z3
40
z3-spekulant
Z3 roadster 2.8 -98
Tyvärr måste jag nog agera glädjedödare. Jag har inte kunnat låta bli att följa priserna trots att det nu är tre månader sedan jag köpte min. De som ligger ute med en 2.8, 13000 mil för 130-140 tusen drömmer nog. Ett mer verklighetsnära pris om de vill ha dem sålda är snarare 90000. Det såldes precis en med 15000 mil med utgångspris 85000. Det såldes även en 2.8 med 8000 mil för under 100000 för ett tag sedan.
Nu vet jag såklart inte skicket på din bil, men stenskott på huven och släppt cabtyg övertygar väl inte precis. Om det dessutom är bilen med tveksam servicehistorik du har i en annan tråd så blir den nog inte lättare att sälja.
Nu var det absolut inte meningen att gnälla, men om du vill sälja så skruva ned förväntningarna något. Behåll den och njut!
Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
Hehe...jo jag har nog kommit fram till att den blir kvar ett tag till. Blir inget bättre av att sälja som det ser ut nu iallafall.

Z3 / 2,8 / 1998
Visa användare
886
bildock
jag har intressant följt den här tråden och gjort några inlägg samtidigt som jag också uttryckt att ha bilen kvar, men om du ändå vill försöka sälja så kan du väl "investera" i en service utförd på BMW-verkstad på så sätt får du ju lite plåster på såren ur affärssynpunkt tillsammans med ett attraktivt pris samtidigt som bilen både har utrustning och är i fint skick, bakrutans släpp mot sufflettyget är nonsens inget att fästa sig vid, har man inte tummen mitt i handen så är det mycket lätt åtgärdat, bara skoj att fått vara med och framfört synpunkter hur en affär skulle kunna te sig idag, och hur olika synpunkter kommit fram, men måste du inte sälja så behåll en så´n fin bil
mvh Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.