|
|
|
|---|---|
|
528 iA-97, med ganska nyrenoverade bromsar fastnar i bilbesiktingen för otillräcklig bromskraft på parkeringsbromsen. Använder den ganska sällan. En dag, någon månad efter renovering dras den åt och jag märker att spaken förflyttas något snäpp uppåt och att värkan inte är fullt lika god. Struntar i det, klarar besiktning en gång och nu är det kört. Kan det vara något enkelt fel att justera och hur mycket behövs plockas isär. Väldigt tacksam för svar. /ANDERS | |
|
Hej. Eftersom bilen är en E39 så är det vanligaste felet med handbromsen att länkarmen mellan vajern ock bromsbanden fastrostad. Lite pyssel att åtgärda själv men värt varenda minut. Du måste ta bort bromsskivan ock bromsbanden för att kommat åt länkarmen för att smörja upp den. Kosta på dej lite arbete med att dela länkarmen samt borsta bort all rost. Smörj med fett ( Kopparpasta eller grafitfett ). Nya regler vid BP är att båda sidorna skall fungera. Tidigare räckte det med den ena sidan,men nu skall även HB ta jämnt. |
|
|
Tack för ditt svar, men kan det vara så enkelt att vid justeringen senast borstade "meckarna" inte bort rosten. Jag kan tro dig, men? |
|
|
Nya regler...? Det är bra många år sedan jag första gången fick anmärkning på ojämn/otillräcklig bromsverkan på handbromsen. Förutom att funka som parkeringsbroms skall man även t.ex kunna nödbromsa med spaken i fart utan att åka över på mötande körbana. Vilket inte går på när ena brombandet ligger löst inne i trumman på en V740. Fråga mig inte hur jag lärde mig den erfarenheten, men jag chansade också med att åka in till bilprovningen ändå... FP |
|
| Finns inget krav på att pbroms ska vara jämn, däremot ska båda sidor låsa | |
|
?? Snarare är det väl så att båda sidor skall fungera, dvs som jag skrev att det förhöll sig redan på 80-talet. Att bilen åker upp ur bromrullarna hos bilprovningen behöver inte innebära låsning. FP |
|
|
Menar pbromsen ska klara av att låsa båda hjulen, mao fullgod funktion, däremot finns inga krav på jämnhet, bara båda sidor låser OBS ej att förväxla med bakhjulslåsning |
|
|
Tror du inte vi menar samma sak då?? Vilka hjul vill du låsa om det inte är de som sitter bak på en BMW? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.