|
|
|
|---|---|
|
Vilket jag anser vara i lägsta laget? Till detta hör att jag var och besiktiga bilen (730iL V8) och hade lambdavärde på 1,70 samt HC på 230. Har läst mig till att den (enligt siffrorna ovan) går för magert så därför larmar lambdan att den ska "feta på" och resultatet blir att oförbränt bränsle följer med ut i avgaserna. Rätt/Fel? Fråga 1: Går det att justera tomgången alt "feta på" mera bränsle? Fråga 2: Vad gör jag med HC-värdet? Till saken skall nämnas att båda "kattarna" är bytta under året samt lambdasonder och LMM, stift är också bytta under samma procedur och jag har lusläst detta eminenta forum på HC-frågor och hoppas jag bara har ett läckage i någon vakuumslang :-) Glömde....Insugsmembranet byttes också samtidigt som det övriga + lite andra grejer. fan jag har kvitton på snart 20000:- Pele Tänk inte så fort, tänk på dom som tänker efter! | |
|
Jag hade koncentrerat mig på att få ordning på lambdavärdet först, och hoppas på att både HC och tomgång blir bra av sig självt då. Eftersom lambdavärdet är så långt från 1 borde det vara rejält fel någonstans, typ stort vacumläck, eller läckande avgasgrenrör eller liknande. Kan ju även vara för lågt soppatryck. Har du möjlighet så åk till verkstad och läs av felkoderna på insprutningen, det bör ge en bra indikation. /Mats J |
|
|
Jodå, jag har möjlighet till verkstadsbesök (ca 150m från där jag bor), sen har jag inte något läckage i grenröret men det är klart..man vet aldrig. Lambdavärdet kan jag minnas fel men det var en 7:a med iaf och oavsett var den 7:an är placerad efter komma så är det ju fel värde. Den går ju väldans fint på lite högre varvtal men som sagt, på tomgången är den ju helkass. Tack ändå för svaret/Pele Tänk inte så fort, tänk på dom som tänker efter! |
|
|
Har haft samma bekymmer på en 535 som jag hade för ett par år sedan. Det var insugspackningarna som var dåliga, testa spraya med startgas runt dom och stiger den i varv så har du felet. 535:an gick också svin dåligt på tomgång. |
|
|
Fint, ska kika över hela härligheten till helgen så återkommer jag om hur det blev. Pele Tänk inte så fort, tänk på dom som tänker efter! |
|
|
Måste ta och revidera lite uppgifter här på min ära (hjärnsläpp antagligen) för nu när jag kikade så stod det: 1,14 på Lambdavärdet men HC hade jag iaf rätt på. Pele Tänk inte så fort, tänk på dom som tänker efter! |
|
|
Lyfter tråden eftersom jag har funnit ett relativt stort hål i insuget på bilskrället, ja insuget jag menar är "skrynklet" (Nr:2 i bilden) direkt efter LMM:n där hade den gått halvt om halvt av, jag kunde stoppa in hela handen. Fixade den provisoriskt med en avskuren T-spritflaska (plast) tills jag har köpt en ny. Nu spinner den helfint på tomgången så lambdavärdet ska nog bli normalt och när jag sen får byta tändstiften så ska nog även HC också vara normalt. Fan trot men nu gär den utan missar överhuvudtaget. Hoppas att det var bara det usla felet? Pele <a href="Länk src="Länk border="0"/></a> Tänk inte så fort, tänk på dom som tänker efter! |
|
|
Otroligt vanligt fel , det första jag kollar på M60 och M30 , praktiskt taget standard på M30 och M60 innan 1994. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Jahapp, så besiktade jag om skrället igår men inte fan gick den igenom :-( Lambdavärdet blev exakt och stannade på 1. Resten såg ut så här: CO: 0,7 (0.5) CO 2500: 0,5 (0,3) HC: 200 (100) Lambda: 1 (0,97 - 1,03) Den går ju bra förövrigt men jag hann inte byta tänddelar så jag lär väl göra det antar jag? Har man inte jobb så skaffar man sig :-) Pele Tänk inte så fort, tänk på dom som tänker efter! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.