AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.223

Långmilad E34 - erfarenheter?

Länge har jag suktat efter E34 touring eftersom E30n inte riktigt ställde upp platsmässigt. En sexa skulle det vara, helst med VANOS. Drag och dubbelluckor - krav.
Nu har jag köpt en 525i touring -93 för några veckor sedan, och bilen har gått 27 000 mil. Tyskimport, och 10 svenska ägare(!)

Hur brukar E34orna gå vid dessa höga mil? Min verkar hålla ihop extremt bra maskinellt, och rost- och lackmässigt är den i toppklass. Även inredningsmässigt finns inga anmärkningar. Det enda som märks är att det är lite lyftarknack i motorn, första sekunden vid kallstart.

Så, jag är intresserad över hur andra upplever sina långmilar E34or. Jag vill avgöra om jag haft tur, om min bil är ovanligt bra servad, eller om bilarna är så förbannat bra :)

Dessutom är jag förundrad över hur mycket bil man får för pengarna, för E34 är _billiga_.

--
Markus
Tycker du att 27000mil är långt???? Jag hade väntat mig att din rullat typ 45000 eller ännu mera troligt 65000mil, 27000 är INGENTING, det är LITE ca 1700mil/år.

Dåligt skick får man av vanvård och då är faktumet att den har haft 10äg i Sverige och är i bra skick anmärkningsvärt, det är förvånande, men milen är inget att skriva hem om, två kompisar till migs far hade en 735iA E32 med drygt 50000mil innan motorn sattes i en yngre 735iA med motorras eftersom karossen varit negligerad alltför länge.

Jag har en 28600milers 540iM/6-95.. Länk den är efter lite åtgärder på lackverkstad i superskick både inne och ute, kunde stått 13000mil på mätaren.

Stephan
Gizzmo89
Tjo har en 525i touring -93 tyskinport precis som din men min har gått 34000 mil.. inget fel alls maskinelt,har börjat krypa fram lite rost vid trösklar men inget märkvärdigt... dock så läcker takluckan och den främre luckan funkar ej.....men annars så tycker jag att den e helt okey för att ha gått längre än de flesta volvo 2 o 740 som typ dör av rost eller annat vid runt 25000 mil

p.s Det ska knacka från lyftare vid kallstart för det måste ju byggas upp ett oljetryck för att de hudraliska lyftarna ska fungera .. hade det inte knackat hade du haft en supermotor eller nått :P hehe
Gizzmo89
Köpte föresten min för 6000 kr :) dock var den ej besiktigad då...
Scheckheft
Allt handlar om skötsel :) Som Stephan skriver är 27 000 mil inga problem om bilen har blivit väl omhändertagen. Min hade gått 26 000 när jag sålde den:
Länk
Problem: inga direkta mer än att jag bytte katalysatorn och svängningsdämpare.

Mvh
Scheckheft
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
27 000 mil på en 93a är ju snarare lågmilat än långmilat! Som Stephan skrev är det ca 1700 mil per år och det är enligt min åsikt under normalt!

Min bil
Länk
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag är inne på min andra E34 nu. Den förra, en 525iA touring -92 hade ganska många ägare, men satan va skön den var att åka i. Körde nästan bekymmersfritt i ca 4000mil. Dock gick original-vattenpumpen sönder vid 27000mil så kylaren fick en smäll och började läcka. Men det beror inte på dålig kvalite hos bilen direkt..snarare tvärt om. Imponerad av att pumpen hållit i 27000mil/15år. =)

Den jag har nu har precis slagit om till 20000mil, fullservad och svensksåld 525iAx. Den har en del rost, men maskinellt går den som en pärla! =)

Skitbra bilar! =)

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Vill minnas att jag någon gång läst att "Svensson" kör strax över 1000 mil om året. Så 1700mil per år ändå över snittet, men absolut inget ovanligt. Ungefär vad vi själva lägger per bil och år.
Miltal är i alla fall absolut inget jag är rädd för. Skicket är det viktiga. Min 528i har rullat ca 27000 och den går som en klocka. Dock är vissa delar i framvagnen på upphällningen just nu och check-control har döda pixlar. Annars inget.

------
BMW CS #04839

Om man bortser ifrån åldern, så tycker jag att 27 000 mil är långt. Bilar jag haft innan, och som varit i bekantskapskretsen som har gått däromkring (och mindre) har varit rätt sunkiga och ibland/ofta drivlinemässigt tvivelaktiga. Det beror ju iofs också på vanvård och eventuellt missbruk av bilen.

Dock kanske innebörden av ordet långmilare är en annan än den jag använde här.

Nåja, jag är nöjd iallafall, och som ni skrivit ovan bekräftar ju bara att det är en stabil vagn.

Jag gav 15 500, och jag är fortfarande förundrad över hur mycket bil för pengarna man får. :)

--
Markus
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Den 5 år gamla bilen idag går i genomsnitt 1200 mil per år.

Det är oftast den första ägaren som lägger många mil på dagens bilar.

//Lövet
Andreas; Det är STOR skillnad på biltyp för milen, kikar man på bilprovningensstatistik för stora bilar (speciellt dieslar) har dom rullat bra mycket mer än småbilar, typ Renault Clio-04 i snitt 4379mil, Audi A6 Avant-04 i snitt 8196mil (12252mil för dieseldriven A6 Avant) och detta är vid en ålder på 3år för 04:orna, per år blir det: 1460mil/Clio, 2732mil/A6 och 4084mil/A6 Diesel.

Markus; Jag håller inte alls med, 27000mil är normalt för en stor BMW från första halvan av 90-talet, exempelvis finns det av ca 100st BMW 540i/6 E34 endast ett handfull som rullat under 15000mil, INGEN under 10000mil i Sverige. 25000mil på en 5 eller 7serie är som 10000mil på en golfklassenbil.

Var glad för att du har en fin 525iT, skött den och du kommer ha ett trevligt bilägande i många år! :D

Stephan
Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Hej!

Jag köpte en 520 iAT -95 förra hösten som mek/projekt/något-att-skruva-under vintern, bil.
Den hade då gått 34500 mil. Köpte den av en klasskompis farsa som hade haft den som firmabil och de hade köpt den från Tyskland som 2:a ägare.
Av grejorna som jag har fixat/bytt är:
-ventilationsrör till tank
-silentblock
-ventilkåpspackning
-insugsbälg
-oljeservice + stift + luftfilter + kupefilter + nytt batteri
-ny framruta
-smort upp bromsok
-byta av 2 "pitman armar"
-nya värmeventiler
-div. instrumentlampor och lister
-ny kylare

Det är ju faktist, mest slitdelar men tack vare tips från detta forum så har det inte blivigt så dyrt att hålla bilen rullande.
Bilen har blivigt kontinuerligt servad av de tidigare ägarna. Motor och automatlåda fungerar mycket bra maskinellt, kan inte tro att bilen har rullat så pass långt. Har inte märkt av några lyftarknack vid kallstart. Även karossen har klarat sig bra från rost.

Allt annat funkar, dubbla takluckor som är täta, ac kyler fint, farthållare så bilen ger ett bra intryck och känns mkt bekväm att köra. Dock höger fram elhiss, klickar bara så den ska fixas.
Jag har tillgång till garage och verktyg så på så sätt har jag rätt bra koll på bilens skick och kan hålla nere på driftskostnaderna.
Så jag får intrycket av att dessa modeller håller hög materialkvalité, ialla fall om jag jämför med mina tidigare bilar.

Mange
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.