|
|
|
|---|---|
Gemini__ |
I senaste katalogen från Biltema står att läsa att de börjat med s.k. "Silver-kalciumbatterier". Någon som har någon erfarenhet av just dessa, prisvärda månntro? Ett års utökad garanti, totalt 4 år, är inte fy skam. Tror ni ett 55Ah duger till E28:an förresten? Mvh: Thomas |
|
Kan säkert vara prisvärda. Men försök för allt i världen klämma in så stort batteri som får plats. 55Ah är inget för en BMW, extra reservkapacitet är alltid bra. Garantisiffrorna varierar stort beroende på vart man läser i Biltemas kataloger, nätsidor osv, från 2år, till 3-4 och ner till 1 år vid storlekar över 100Ah osv. Bra att veta är att man alltid har reklamationsrätt inom 2 år som konsument, om man kan påvisa ursprungsfel osv. Jag tror knappast man kan komma in i butiken efter 3 år och 11 månader och begära ett nytt batteri. FP |
|
Gemini__ |
Tack för ditt svar. Ja, konstigt att uppgifterna kring garantin skiljer sig. Har tyvärr inte tillgång till bilen för tillfället. Har alltså ingen möjlighet att mäta hur stort batteri som får plats. Tänkte köra det säkra före det osäkra storleksmässigt. Fanns två alt. i instruktionsboken läste jag precis, 55Ah samt 66Ah. Mvh: Thomas |
Gemini__ |
Info kring garantitid, svar från Biltema: "Hej Det beror på när du har köpt batteriet, kontrollera datum på ditt kvitto. Är bilbatteriet inköpt förra året 2007, har bilbatterier endast 3 års garanti och fritidsbatteri 2 års garanti. om du har köpt ditt bilbatteri under 2008 då har du 4 års garanti på silver-kalcuim batterier och 3 års garanti på underhållsfria bilbatterier och fritidsbatterier. Mvh" |
|
Konsumenter har 3 års reklamations rätt, sen får återförsäljare ha vilken garanti dom vill! Less is More |
|
|
Det är riktigt, tiden förlängdes till 3 år efter 2005. Dock så lär det vara praktiskt taget omöjligt att bevisa (vilket åligger konsumenten) ett ursprungsfel på t.ex ett startbatteri efter 2-3 år, det är ju trots allt en förbrukningsvara och prestanda minskar ju helt normalt med tiden. Samma sak om batteriet tvärdör, har det funkat i t.ex nära tre år så lär det inte bedömmas som ett ursprungsfel osv. Vad jag vill komma till är att texten "4 års garanti" inte alltid värt så mycket i praktiken, speciellt inte om man läser de finstilta villkoren. FP |
|
Gemini__ |
Det blev ett 60Ah 600CCA ist för 55Ah 480CCA (har jag för mig). Frågade en anställd lite kring vad som gäller för att garantin ska gälla. Hon nämnde att de brukar allt som oftast vara väldigt tillmötesgående gällande reklamationer. Bara inte batteriet är vanskött (sönderfruset t ex) så brukar de inte knorra. |
|
folke, så 55Ah är även lite för en 318E30? Den "effekten" ska den ha enligt instruktionsboken, eller är extra reservkapacitet viktigt även för en liten 1.8l 4cylindrig M40 motor? |
|
|
Nej inte för motorn i sig. Själva startmomentet klarar även mindre batterier men reservkapacitet är bra att ha vid s.k."ogynnsam körprofil", småkörningar, stillastående med stereon eller p-ljus igång osv. Vid kyla tappar alla batterier stor del av sin kapacitet, då hamnar en låg kapacitet från början lätt under nivån som krävs för start osv. FP |
|
| Jag köpte ett 100Ah 800CCA till min nu häromdagen och tänkte bara säga att passform osv är helt perfekt. Bra kräm i de direkt från hyllan, känns direkt att de är kraftfullt, smäller igång bilen direkt även om de är riktigt kallt ute. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.