AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.291

Tysk - Svensk koppling?

Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Jag bad om svar på nedanstående fråga på X-forumet men eftersom jag inte fått något svar försöker jag även här eftersom det nog är en allmän fråga och inte egentligen relaterat bara till X - bilar:

Är det någon som vet om kopplingen (elektriska) på en svensk och en tysk bil skiljer sig åt? Jag har köpt en X3 i Österrike som jag tänker ta med mig till Sverige och har börjat fundera på om det kanske inte är samma standard här som i Sverige.
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Nu vet jag inte vad du avser som koppling, menar du kopplingen mellan bilens motor och växellåda, eller är det någon annan koppling du pratar om?

Rent generellt så skiljer sig väl endast vissa USA modeller från Europamodeller och Asienmodeller, Varför skulle dom utvecka och ta fram en annan typ av koppling (elektrisk) för den svenska marknaden, och en annan för den tyska?

Och även om det skiljer sig så vad är problemet i stort? Det går i sådana fall att få tag på dessa reservdelar i Sverige även om bilen skulle vara importerad.
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Usch vad otydligt jag skrev...skammens rodnad lyser! Jag menade koppling för allt elektriskt mellan bil och släp :) Sedan jag skrev första gången har jag fått veta att det finns sju och 13 kontakter och att man kan köpa adaptrar som gör att man kan använda en bil med 13 till ett släp med sju.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Precis som du säger får du köpa en adapter för 7-polig kontakt. Kostar kanske 250 kronor hos närmsta BMW-handlare.
Kostar 149 kr på Biltema

Länk
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Fint. Det blir en runda till Biltema när jag kommer till Sverige!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.