AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.433

06 Lexus IS220D vs. 07 BMW 318D och andra tyska diesel bilar

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag har fått möjlighet att köpa loss en -06 Lexus IS 220d (177 hästars) i excecutive utförande för 200´. Bilen har ca. 3500 mil på mätarn

När jag tittar på blocket så finns det några BMW 318d från 06 och 07, men utan komplett comfortpaket.

Sen kan man även få tag på Audi A4 -07 170 hästars samt 140 hästars, både sedan och avant. Liksom VW Passat och även en och annan Mercedes C-klasse med år -06 med samma miltal.

Mina krav:
Någorlunda representations märke
Diesel
nyare än -06
Farthållare, ACC och svensksåld.
Prestanda är mindre viktig. Bilen kommer rulla landsvägs mil på främst motorväg och det skall vara bekvämt att sitta länge i bilen.

Vad hade ni valt? Är lexusen "för" annorlunda? Förslag?

//amullo
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Behöver du kombi är ju den första frågan? Om ja, så är lexusen borta direkt av förklarliga skäl.

Annars skulle jag nog titta närmare på Lexusen. Executive utförandet ger massor med härlig utrustning och bilen är byggd med en alldeles utmärkt kvalité.

Att sätta sig i en totalt snikutrustad 318d känns i jämförelse med Lexusen inte så roligt. Kan tänka mig att styrresponsen på BMWn är bättre annars får den nog stryk av Lexusen på alla punkter.

A4 140 hästars går bort direkt. Det är en gammal två ventilare som är lika varvvillig som en traktor. Den har uråldig karaktär, bullrar massor och varvar ingenting utan ger allting vid 2500 varv, that's it.

170 hästaren är modernare och betydligt tystare. Förutom 4 ventilare så skiljer sig också insprutningen, därav buller skillnaden.

I den här samlingen så känns Lexusen som etta följt av A4 170 hk. Vissa journalister har haft negativa synpunkter på samarbetet motor och låda för Lexusen, du bör nog provköra den ordentligt (gäller väl för alla dock).

Jag har kört 177 hästaren i Toyota Avensis och tyckte den funkade alldeles utmärkt.

//Lövet
amullo
Tack för det. Har inga direkta behov av kombi/touring och mitt resonemang runt Lexusen stämmer väll med ditt. har en känsla av att Lexusen är undervärderad i Sverige och således har man en chans att åka lyxbil för billiga pengar.

Har också läst testen på lexusen vs avensis och det är ju konstigt att i testen på lexus så får motorn kritik medan samma motor i avensis får lovord. Utväxling kanske? Spelar ju inte så stor roll då den kommer rulla landsväg iofs.

//amullo
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Lexus har ju inte direkt fått lysnade omdömen i AM&S test så att säga att den skulle vara bättre än E90/E91 i allt annat än styrkänsla tror jag inte ett smack på.
Själv tycker jag IS220 är ganska snygg men inredningen är alltför japansk för min smak, för mkt Toyoya Avensis helt enkelt.
Jag kan hålla med om att en snikad 318d kanns kännas rätt spartansk, men för ca 200k kan man hitta en bra utrustad 320d E90/E91 utan problem med vettiga mil

BMW CS #5139
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eller så är journalisternas ögon mer kritiska när motorn sitter i en Lexus? Bilen är ju trots allt väsentligt dyrare än Avensis.

Överlag så tycker jag att kraftiga manuella dieslar blir väldigt "yxiga" att köra. Först händer ingenting och man måste slira på kopplingen för att komma iväg, sedan svimmar motorn till, sedan väntar man, och PANG så kommer effekten runt 1800 varv. Sedan dör motorn runt 3500 varv.

Så upplever jag alla 4 cylindriga dieslar jag kört vilket bland annat inkluderar
Audi A4 170hk
BMW 320d 163hk
Volkswagen Passat 1,9TDi 115 hk
Volkswagen Passat 2,0TDi 140 hk
Audi A3 2,0 TDi 140hk
BMW 520d 177hk

:-(

Men snåla är de och på landsväg lider man inte särskilt mycket.

//Lövet
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag delar din uppfattning om dieselmotorer (körde senast i morse en 120d som också passar rätt väl in på den beskrivningen). Just därför skulle jag vilja ha automat i en diesel.
amullo:

jag hade valet Lexusen framför bmw utan att tveka helt enkelt för jag tror att det är en bättre bil
Visa användare
2.407
amullo
Jag kan hålla med om diskusionen angående automat på diesel. Min e46 går som en dröm i förhållande till när jag körde polarns Passat 170hk. Mjukare och snabbare acceleration just pga att den växlade rätt. Fick tjuvstopp på hans passat, vilket väldigt sällan händer mig normalt.

Jag skall iallafall åka och testa lexusen så får vi se. Faller den inte i smaken så blir det till att leta vidare. Det är f*n en klar fördel att leta bil just nu :)
Många som tagit sig vatten över huvudet.. *flina*

//amullo
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag var inne på en av mastodont handlarna i Haga Norra i helgen (den som inte är BMW *host*) och fick närmast slita mig loss från säljarna. Har nog aldrig blivit så uppassad och den här gången ville jag inte ens prata med dem. Men vilken skillnad det blivit på uppmärksamheten från säljarna i hallarna numera. Förr fick man ju slita loss dem från datorskärmarna...

Som spekulant med cash i handen så är det nog fyndläge nu.

//Lövet
amullo
Japp! *ler elakt och knuggar händerna* Nu ska dom få igen de små liven!

//amullo
Visa användare
2.407
amullo
Det blev en Lexus iallafall.

-06 Lexus IS220D med 3300mil Executive, fullt utrustad utom navigation
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

//amullo
Ser jättefin ut! Jag hade också valt Lexus IS frånför både A4 och E90.

// Erik
Hur är den att köra? Ljudkomfort osv. Ser väldigt snygg ut.
Visa användare
2.407
amullo
Vet inte än.. Skall hämrta den ihelgen. Börjar med en långkörning från Jönköping.

Ljudkomforten har jag ingen aning om, men det sitter dubbdäck på den nu så jag misstänker att för att det skall vara "rättvist" så får man vänta med slutgiltigt utlåtande till våren.

Rapport kommer på Lördag kväll.

//amullo
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Såg en liten lustig detalj här: Länk

Vad är det för spak (från rattstången) som pekar ner mot gaspedalen? Där har iaf jag högerbenet placerat... ;)

Jag är väl lite skadad som kör runt med manuella dieslar nästan varje dag, men jag gillar det - känslan av kontroll är härlig och man lär sig snabbt att slira lite på 1:an från stillastående, man slipper även att tokvarva när man gasar maximalt.

Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Spaken är farthållaren och den sitter fast i själva ratten, det är därför det ser konstigt ut.

//Lövet
amullo
En rapport då.. Jag var och hämtade bilen igår och körde hem till Stockholm med den.

Spontanrapport jämfört med min E46:a

Motor och låda:
Lite tam för att ha 180 kusar. Skulle snarare ha gissat på 150 pga. att utväxlingen är så hög. Den varvar MYCKET! rödvarv vid nästan 5000 tycker jag är tokmycket för en diesel. Gick billigt gjorde den.. drog 0.63 med 140 på mätarn med dubbade 245/45 vinterdäck. VÄLDIGT högt utväxlad 6:a! TOKhög verkligen. under 110 kan man inte använda den och i 150 ligger motorn på 2000 varv. Trevlig låda annars.. lättväxlad och bra känsla.

Komfort:
Herrej*vlar vilket tyst bil! Mycket tystare än vilken E46 eller E90 jag åkt i. i motorvägsfarter upp till 150 kunde man prata i normal ton med baksätespassagerare! Sätena är sköna som attans, var inte ett dugg trött i rumpan när jag kom till 08-området igen.

Köregenskaper:
Ett lok. Bilen är inte byggd för Sverige.. Den känns mycket stabil och var inte alls lika nervös som BMW´n kan vara på ojämnt underlag. Lite sävligare än BMW´n i köregenskaperna. Bilen är snarare åt kassaskåp/lyxbils känlsa där BMW´n är mer mot sportiga hållet. Lexusen skulle jag välja om min tjej skulle köra eller om jag skulle vara lite "fin" snarare än BMW´n som ju gör samma sak, men som är lite allertare/nervösare i chassit.
De är ganska lika, men Lexusen imponerar med sin riktningstabilitet, men förlorar mot BMW´n i sportighet.

Utrustning:
Executive saknar inget och har en del i överflöd... Det som impade mest på mig var keyless entry/start och radion.. den har inte navigatorn och således bara "standard" radion, men den lät verkligen bra och håller radiokanalerna väldigt länge. Jag satte bilen på RIX i Jönköping och rörde inte radion på hela vägen till Stockholm. Standard med frontmatad 6-cd växlare är inte heller fel.

Så hittils.. 8 av 10 poäng.
Minus för: något hög utväxling och lite "tråkigt" chassie
Plus för: Hög utrustningsnivå och långfärdsegenskaper.

//amullo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.