AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
821

Uppbyggnad hos framsystem 525 E34 -93?

Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Hej.

Jag har köpt en BMW 525iX -93 där stereon är defekt. Någon har monterat ett framsystem i kickpanelerna med separat fulkablage, vilket jag nu har rivit ut.

Jag ämnar att istället att använda bilens originalkablage trots att det ljudmässigt kanske inte är optimalt. Nu till min fråga:

Från stereons DIN-kontakt går det ut två kablar till vardera framsystem. Det verkar dock som om det sitter ett trevägssystem original (kickpanel, instrumentbräda och vid dörrens backspegel). Detta är lite svårt att säga för mig eftersom det inte finns några högtalare kvar på dessa.

Hur är signalen delad till dessa? Sitter det ett delningsfilter original eller är den utgående signalen bara förgrenad till de olika högtalarna?

MVH
Carl
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
verkar inte vara något separat filter, troligen används pålödda kondingar direkt på elementens terminaler i original hifi-system Länk
Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Tack för svaret.

Någon som vet vilken dimension det är på högtalaren i instrumentbrädan?

MVH
Carl
Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Jag har det som kallas Hifi-system. Innebär det då per automatik att man har ett slutsteg inbyggt?

Idag när jag skulle montera min nya bilstereo fick jag inget ljud ur högtalarna. Jag tog en multimeter och kontrollerade lite. Det fanns ingen kontakt mellan något av stiften i kontakten bakom huvudenheter och de tåtar som går till elementen.

Är det så att ett slutsteg (som inte fungerar) sitter emellan?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ja, det systemet innefattar slutsteg, nr32 Länk

Enklast är nog att hiva ur steget om det inte fungerar, tror det kan bli klurigt att få tag i ett bättre beg.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Inte den blekaste hur kabelhärvan ser ut, men det finns en möjlighet att du kan koppla ihop kablarna på ingång och utgång bak vid steget, om nu originalkabelhärvan framme vid huvudenheten använder högtalarutgångarna som utsignal.

Eller så drar du nya kablar till resp element/delningsfilter, om du nu vill slippa extra steg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.