|
|
|
|---|---|
| Jag lyckas inte dra ut sladdarna ur stereo luckan på bilen. Det verkar som kontakten sitter fast inuti, som om det vore gjort så för att man bara ska skjuta in en stereo för att ansluta. Stämmer det, eller är jag ute och cyklar? | |
| Det stämmer inte du kan ha nästan vilken stereo som helst | |
|
Det finns såna apparater från sent 80-tal fram tills mitten av 90. Det var innan löstagbar front, för då tog man med hela enheten. Hade så på en Knutson bla. Jag har ingen aning om hur det är orginal på en E30, men det sitter säkert någon kasset i plåt runt hålet när du dragit ur stereon |
|
| Jo, precis. Problemet är iofs inte att få ur eller inte heller så mycket att få in en strereo, utan att sladdarna och kontakterna från bilen inte hänger löst inne i luckan utan sitter fast därinne som om det alltså var tänkt att stereon skulle skjutas in och klicka i kontakten av sig själv utan att man behöver trycka in kontakterna manuellt. Hoppas jag gör mig förstådd! :) | |
DMZ |
Hej Xyris: Du kanske menar att du har en snabbkasset? där stereon är menad att bara skjutas in & ut efter behov? Iså fall bör väl någonting ha lossnat om du måste koppla in kontakterna manuellt vid i & urtagning av stereon. Om du däremot använder en bilstereo med s.k nycklar (en till varje sida) då måste man koppla in kontakterna manuellt vid i och urtagning av stereon. |
|
Observera att jag har ingen stereo, jag ska skaffa en stereo, det som förvånar mig är att sladdarna och kontakten som man ska plugga in i stereon sitter fast inne i bilens stereolucka! Och det låter rimligt DMZ, har nog en snabbkasset. För som sagt: sladdarna och kontakterna från bilen hänger INTE löst inne i luckan för stereon utan sitter fast därinne som om det alltså var tänkt att stereon skulle skjutas in och klicka i kontakten av sig själv. Men då är frågan, hur svårt det är att få tag i en orginal stereo, eller hur man skulle kunna lösa det annars. Typ slita loss kontakterna som sitter fast därinne, och skarva om till en kontakt som är kompatibel med en ny stereo. Vill bara inte skada nått därinne... Tack för alla svar! |
|
|
Hej! Jag är ingen stereoexpert, men ska försöka förklara. Kontakten sitter garanterat fast i metallsargen som du monterar stereon i. Denna sarg plockar du bort genom att böja upp divers små metallflikar på den och sedan dra den rakt ut. Då följer naturligtvis kontakten med. När du fått ut metallhöljet kan kontakten enkelt plockas ur och monteras i bakkant på din nya stereo. Observera dock att du måste ha ett nytt metallhölje (vet ej vad det kallas på fackspråk) som ska monteras på samma sätt som det gamla, men det följer alltid med vid köp av ny stereo. MVH Stenis |
|
|
Det är bara att trycka upp dem där flikarna och dra ut stereon vet att det brukar sitta lite i äldre bilar men det går :D Sen är detbara att koppla in vilken stereo som helst =) /Ludvig |
|
|
Som någon tidigare sa så låter det som du har haft en stereo med stölskassett, som var vanlig på åttiotalet. I ditt fall är isåfall stereon borttagen och kassetten sitter kvar. För att montera ny stereo måste du ta bort kassetten. Kassetten sitter fast på samma sätt som en modern DIN-stereo och tas bort som avanstående inlägg beskriver. **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.