AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.469

Hur växlar ni? Vad rekomenderas?

De
18
DenZe
530iA -05
120D M-sport -07
Jag har lite skiljaktigheter med en del familjemedlemmar här hemme om i vilka farter och hur man ska växla. I Vårt fall 120D eftersom 530:an är automat.

Hur växlar ni och vad rekomenderas?
Tack på förhand...
precis innan varvstopp? ;)

//Jesper
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
När man skall växla beror på vad som skall uppnås. Är det prestanda, komfort eller låg förbrukning som är viktigast?
De
18
DenZe
530iA -05
120D M-sport -07
Nockenwelle:
I just vårt fall är det förbrukning?
Prestanda är lätt ;)
Lägg tidigt i tvåan, accelerera kraftigt på den växeln upp till önskad fart och lägg i högsta växeln sen. Då blir den bensinslukande accelerationen under så kort tid att det kompenserar att den drar lite extra när man trycker på.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag antar att du inte har facelift då för annars är det ju bara att följa växlingsindikatorn?

Min erfarenhet av växlingsindikatorn från min 525dT är att man inte ska ligga på sexan eller femman i allt för låg fart. Den vill att man växlar ner tidigare än vad man skulle kunna tro.

När det gäller uppväxling är det väl så snabbt som möjligt till högsta växel och hoppa över växlar om du kan.
De
18
DenZe
530iA -05
120D M-sport -07
Gorban:

I vilka farter ska man köra i 5:an och 6:an då?
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Nu talar jag om min 525dT och där får jag vänta med att lägga i 6:an tills jag passerar en bit över 50-55 km/h. 50 på 6:an gillar växlingsindikatorn inte även om det inte låter illa om motorn då.
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Du kan växla upp så fort du är över 1500 rpm men jag brukar växla vid ca 1700 rpm. om jag vill ekonomiköra. Detta innebär att 6:an inte används under 80 km/h, om det inte är nedförslut. Men 80 km/h på 6:an är för sakta om du behöver öka farten eller det går uppför.

Jag har slutat med att hoppa över växlar som många rekommenderar. Jag tycker det känns bättre att istället inte varva så högt utan plocka genom växlarna snabbt. Och att detta inte ger ökad förbrukning har märker jag när jag jämför min förbrukning med andra som kör 118d. Jag ligger runt 0.5 med mest korta resor uppmätt förbrukning.

Men jag tror också att hur man planerar sin körning ger större utslag på förbrukningen än hur du växlar.
De
18
DenZe
530iA -05
120D M-sport -07
ELPE:
Det låter mycket rimligt! Det är precis så jag också kör bortsett från att jag ofta accelererar med 4 upp till ca. 80km/h och sedan sätter i 6:an om det är exempelvis en 70 väg.
Hur växlar man då om det är prestanda man vill uppnå ? För mig verkar det otroligt att en 120d skall komma från 0 till 100 på under åtta sekunder. För mig tar det den dubbla tiden.

Nja, detta är en hel vetenskap där pedagogin är minst lika viktigt för inte kan man förklara för alla precis alla faktorer som ska vägas in.
Eller en konst för det gäller att vara förutseende så att man har i precis rätt växel INNAN man behöver den ;-)

Enklast: jag skulle rekommendera växelindikatorn, då kan man får en bra idé på vilken växel ungefär är bäst. Det och planera körningen (undvika onödig inbromsning) samt att hålla hastighetsgränsarna är nog det enklaste sättet att hålla nere förbrukningen.

Går man in lite djupare är min växlingsstrategi förenklad såhär:
- 1:an är för att få bilen rullande, allt annat är 2:an och uppåt.
- Så snart farten stabiliserar sig växlar jag upp till högst möjliga växel. Det kan redan vara 6:an i 60km/t. Dock ska man växla ner så snart man kan ana att man behöver en fartökning (t.e.x 4:an i 60km/t).
-Generellt, så väljer jag högt möjliga växel där jag fortfarande får önsakad fartökning (som oftast bestäms av resten av trafiken). Våra bilar är så pass starka (diesel) att varvning inte behövs under normal körning. Det betyder att jag kan växla upp vid 1500 i trean om trafiken går långsamt.
-Jag hoppar inga växlar - 7 och 8 växlade vxllådor utvecklas för att de sänker förbrukning, inte för att man kan hoppa över många...
-Får jag bestämma acc och "optimalkör" växlar jag upp vid ung. 1700-2000 och kör halvgas under acc - då går det undan mer är genomsnittstrafiken. Det drar knappt mer än nedstående allternativ och det går mkt fortare att komma upp i stabil fart (=snålt).
-Vill man verkligen få ut sista droppe så växlar jag upp så att varvtalet faller till just 1000 varv i nästa växel samt har kanske kvarts gas. Samt köra 80km/t motorväg och 50 landsväg. Så ska man dock inte göra om restiden har betydelse och/eller om man kör i vanlig trafik för då blir alla bakom dig sura :-D
Intressant diskussion.. =)
Själv så har jag en 320dM Touring 07a. Jag brukar gasa upp snabbt och bestämmt till önskad fart. I 30 har jag 3an, 50 4an, 70 5an och 6an från 80..

To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
gammal_man: Jag kör 0-100 på drygt 7 sek, men då måste det vara en klockren start med ganska mycket varv och fullgas-växlingar! :D

ke
21
keab
120i -07
Jag har funderat över växelindikatorn (bensinare 120i). Den vill i princip alltid växla vid 2000rpm, medan eco-driving instruktioner brukar ge rådet att accellerera mest på lägre växlar. Jag testade att växla konsekvent vid 3000rpm istället och fick lägre medelförbrukning. Någon annan som testat på liknande sätt?
Mc
7
McDiezel
BMW 120d -08
Brukar köra 1'an till max 2000 tror jag sen 2- till max 3000, ofta runt 2500rpm.
Från 4'an till 6'an direkt.
Inte pga ekonomi utan det känns mjukt och går instinktivt.
Bränsleförbrukningen ligger runt 5,4l/100km och då har jag 6 utav 8 mils landsväg och motorväg.
Bilen är en 120d-08

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Man ser tydligt på färddatorn hur den momentala förbrukningen ligger.
Själv använder jag mig av växlingsindikatorn det fungerar perfekt.
FSI V8:an är ett under av smidighet. går att köra på 6:an från 40 km/h och trycka gasen i botten utan att motorn protesterar.

//Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.