AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.498

Begagnad BMW 130i.

Hej!
Jag är intresserad av att köpa en begagnad BMW 130, har provkört bilen och tycker den e helt underbar.

Men har fått höra av en polare att bmw 130 är en problem bil, så jag har fått lite kalla fötter. Har fått höra att den ofta strular. Så om de finns någon som har erfarenheter av 130 som har rullat i ca 2 år och vet om det verkligen är så att de pajar ofta?

Kollar just nu på en på en tysk importerad som har gått i Sverige i 2 år. Finns det nåt särsklit man ska tänka på med importerade 130:s?

Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
hej,
Vad exakt är det som strular enligt din kompis? Upplevde min fd 130i 3-d 2007a som en oerhört solid och problemfri bil. Hade den dock inte länge...

Frågan är om han menar pre-facelift 1 serien? Har också hört att denna bil strulade lite, särsklit med dörrlister som knarrar, hade detta på min 118i -05.

/P
Inte ett enda problem har jag haft. Min är 1,5 år gammal och har gått 2100 mil nu. Har inte själv hört att 130 skulle strula mer än någon annan.
Min är 3 år gammal nu, har rullat drygt 6000 mil (jag har haft den senaste året / 1200 mil) och jag har inte haft ett enda problem. Eller jo, handbromsen tog lite dåligt, lämnade in bilen och dom justerade den utan kostnad trots att garantin hade gått ut.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Din kompis pratar strunt kort sagt.

130i är inte drabbad av några särskilda vanliga fel. Motorn är samma som i 330 och 530 och har väl tillverkats i flera hundra tusen exemplar vid det här laget. Beprövad konstruktion, minst sagt.

//Lövet

April 07!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Din kompis som är BMW-mek borde ju kunna vara lite mer precis i sin beskrivning av vad som brukar strula. Är det specifika fel för just 130 eller 1-serien generellt?

___
//Ulf
Sn
105
Snuttis
Opel Astra OPC -13
Har din kompis som jobbar på en BMW verkstad varnat dig så lyssna på han.
För han borde ju veta vad han talar om.

Har bara lite små knarr i min förarstol efter 1300mil.
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Jag körde en 130i -06 ca 1300 mil på ett halvår, mellan 4200 och 5500 mil om jag inte minns fel. Inga problem med den, kändes mycket gedigen och väl ihopskruvad. Helt enkelt en fantastiskt bra bil, men tyvärr inte särskilt kompatibel med en Brio Kombi-barnvagn...

Lycka till!!
c4
79
c418krk
430d Gran Coupe -15
Vad var det för uppdateringar som kom April -07?

// Christopher
Lite löst ur minnet:
-andra baklysen
-nya stötfångare och fälgar
-bättre interiör (material/kvalité)
-Mindre stötig fjädring
-Elservo (enda som är sämre kanske)
-Efficient dynamics dock ej på 130i

Gör en sökning på Google så finns säkert mer att hitta i "gamla" artiklar
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
BMW 130i är tidningen Auto Bilds bästa långtestbil någonsin.
Länk
1-serien är med i bilsports begagnattest i senaste numret och även där nämns att 1-serien formodligen är bmw:s bästa serie på senare tid.. verkar hålla ihop riktigt bra förutom en del gnissel
c4
79
c418krk
430d Gran Coupe -15
Är nu spekulant på en 130 -07.
Jag hämtade ut en utrustningslista på bilen men undrar vad dessa koder avser.

08SP Styrning COP
0999 Uppdragsstyrning "HEA"

// Christopher
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.