AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.673

Flertalet elproblem har uppkommit under 2 dagar E39 -98, spöken?

sc
217
scalare
325 coupé -07
Hej. För ganska precis 2 dagar sedan började min bil spöka. Jag blir verkerligen inte klok på detta.

Elfelen är som följer:
* Blinkers fungerar inte i början när bilen är uppstartat ( ibland inte under färd. ) ca 10 min så brukar den hoppa igång iaf. Kan då även låsa sig i blinkläge.
* Navigator tappar alla moduler så som radio m.m, skärmen kan även låsa sig och bete sig allmänt ostabilt.
* Hastighetsmätaren rammlar helt plötsligt ner på 0.
* ABS / DSC tänds helt plötsligt.

Vad kan vara tokigt? Någon jord kabel/fläta. Var sitter dom? Taskigt batteri? Bilen är pigg på att starta och låter fint på starten dock...!?

Alla tipps mottages tacksamt :)

Kan även nämna att tankmätaren aldrig har fungerat sen jag köpte bilen. Har felkod på båda sidorna. Så borde väll vara nått elfel dit också?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

jag tippar på dåligt batteri.
Om orginalbatteriet sitter kvar så är det hög tid att byta.
Är batteriet bytt så kan du prova med att ladda det över natten.

Lycka till!

Mvh Håkan
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
det kan vara kransen i ratten som är ditt spöke..

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
sc
217
scalare
325 coupé -07
Får pröva ladda batteriet lite då.

Kan kransen påverka det? Varför? Har nämligen nyligen plockat bort ratten och bytt tändningslås. :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du tappar hastighetssignalen från sensorgivaren vänster bak, behöver inte vara sensorn i sig men förhoppningsvis, utan det kan vara kontaktproblem på ABS/ASC modulen som den passerar innan den når Navin dör kartbilden fryser/hänger sig utan signalen.
Kan vara felaktig ABS modul också , men kolla så batteriet är jyst och fulladdat= minst 12,7 volt.
Blinkersen styrs av ljusmodulen.
En felkodsavläsning är inte fel, men det kommer nog att krylla med felkoder är jag rädd för.
Kolla även jordningar i motorrummet och i elektronicboxen under höger kupefilter.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
sc
217
scalare
325 coupé -07
Får pröva och se om jag kan läsa av felkoder ikväll eller så. Åter igen nytta av carsoft + kina kabel! Mycket bra.

Lurande med på vänster abs givare. Bytte nyss höger fram. ( 2månader sedan )
Ska även passa på och kolla batteriet + jordkablar.
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Min bil började liknande igår. plötsligt tänds ABS/Anti sladd lampor. GPS har problem att förklara vägen just när jag behöver den som mest.

Tar bilen till verkstaden som talar om att det är abs sensor fram som pajat.
Går ut ska åka hem då lyser även varningslampan för bromshaveri, mekanikern säger sig vara oskyldig, abs kan enligt honom skicka fel meddelande om mer därav den lampan.

Okay tänker jag tills man märker att varvtalsmätaren är död.kanske bara en jul firande bil:)
sc
217
scalare
325 coupé -07
Härligt- Då lider vi säkert av samma problem då. Har inte hunnit ut i garaget idag och kikat nått på mina fel dock.
sc
217
scalare
325 coupé -07
Idag har jag varit ute och mätit bmwn. har 12.1 volt i batteriet. Antar att ett nytt batteri då kan vara på sin plats?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

prova med att ladda batteriet.
Är det ett original batteri så är det säkert aldrig bytt.
Då är det dax att ersätta detta....
Rekommenderar att sätta dit ett ngt större än orginal.
Varta batterierna skall tydigen vara bra, och prisvärda.

Mvh Håkan
Min bil har också strulat ett tag, tappat minnet för stol och ratt ,navi strul,
mm .

trötnade på alla tuppjuck och kollade igenom bilen.

Och i bagaget fan jag felet,,,,, ett 45ah biltema batteri !!!!!!!!!!!

skickade detta batteri åt helvete,,,och sedan dess har allt fungerat.
Läs gärna här:
Länk

FP
sc
217
scalare
325 coupé -07
Ajdå folke. Detdär låter inte alls lika roligt som att bara köpa nytt batteri. Ska göra en batteri reset och en full laddning i helgen får se om det blir någon skillnad.

Mvh Mathias B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.