AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.852

mycket vatten på golvet höger bak E46

sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Och så var det dags för nästa typfel på min E46. Varje gång jag tar bilen undrar jag vad som ska sönder den här dagen! "Freude am fahren"? Nä, inte längre. "Zum kotsen" är den här bilen!

Idag märkte jag att det var blött under gummi mattan på högersida. Jag läste genom forumet och kom fram att det är folie i dörren som måste tätas. Jag testade också att hälla vatten på dörrfönstret och det rinner på undersidan av dörren så det ska jag reparera.

Men så kollade jag under alla andra gummi mattor och såg att det var plaskvåt bakom stolen på högersida. Jag testade att hälla vatten på dörren och fönstret där också men dörren på undersida och listor är torr.

Kan vattnet som kommer in via framdörren rinna bakåt eller finns det en annan läcka? Var ska jag leta? Vem mer har haft mycket vatten på golvet vid baksätte?

Bilen är en 318 touring ’02
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Det är nog med all säkerhet fuktspärren som du säger här, och att du har vatten under stolen skulle jag nog vara helt säker på är samma problem. Fukt kan under ganska kort tid bli mycket vatten. Jag skulle nog prövat att tätta fuktspärren och om problemet kvarstår då (vilket jag inte tror)
Har skälv haft problem på båda vänsterdörrarna, tättade med limet nedan: och sista med silvertejp, funkar bra! 1 tub per dörr!!!

"Artikelnr: 41-TE393
Artikel: Kraftlim
Beskrivning: Terostat 9220
Fabrikat: Tub 80 ml
Fabrikat: Teroson
Info: Enkomponent kraftlim. Används överallt där en säker och varaktig limfog erfodras. Limmet är silikon- lösningsmedels- och isocyanafritt. Har ett brett vidhäftningsspektrum utan primer, har hög begynnelsehållfasthet. Den har utmärkta tätningsegenskaper och snabb genomhärdning, den blir hårdelastisk. Resultatet blir som svetsat och har hög åldrings, väderleks, UV- och saltvattenbeständighet.
Info: Svart
Info: Teroson
Pris: 99.00 kr"

Less is More
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
MEKONOMEN!

Less is More
Visa användare
17
BW65
330 xi
316
Hej!

Jag hade tagit ut alla mattor och satt mig i bilen och låtit någon spola vatten på bilen....
Visa användare
17
BW65
330 xi
316
vatten läckage in är svåra att finna, lycka till!
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Även jag har detta mycket tråkiga problem, fotbaljan höger bak plaskvått genom mattan. Tog av tröskellisten som håller mattan lyfte ur sätet bak och lyfte med lite möda upp mattan så jag kom åt att se, där finns en gummiplugg i mitten på golvet som har en tätningsring som hade torkat och lossnat.
Jag lyfte ur pluggen och tätade ordentligt med våtrumssilicon (ej ättiksbaserad...OBS VIKTIGT!) la tillbaka pluggen och ställde in bilen i varmgarage med en torrboll. Golvet är fortfarande torrt, men det har iofs varit hyffsat torrt ute men vi får se...
Har dock fortfarande lite problem med imma på rutorna men får väl gå igenom avrinningskanaler med denna helgen.

Mycket intressant tråd detta hoppas att alla som har detta problem kan skriva om sina upplevelser av detta och kanske även lösningar på detta synnerligen irriterande problem.

Hur var det här då?
46
Håkan E
X3 2,0D -11
Fiat1100-61
Har även jag haft vatten under mattan höger bak både på e36 och e46. På mina bilar så rann det vatten mellan gummilisten som sitter runt dörröppningen och karossen och då vattnet kom till instegströskeln så rann det över ner på mattan. Jag löste problemet genom att förstora den hål som finns på gummilisten vid tröskeln och klippa upp några hål på undersidan listen däregenom så rinner eventuellt vatten genom listen och ut på utsidan tröskeln
Håkan E
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Jag körde igår till Öland och idag tillbaka (ca 100 mil) i mycket regn och snö men det verkar inte blivit blöttare, så det verkar att vattnet rinner in i bilen när den står stilla.

jag vill också rengöra avrinningskanaler men var finns dem? Kan någon lägga upp en bild?
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Jag har ev samma problem med min e46 dock vänterbak. Är det någon som kan förklara lite tydligare var dräneringshålet sitter? Hur rinner det in i dörrarna och återgärder? Tog nyligen bort takräckena hur troligt är det att det rinner in i hålen som håller fästena till takräcket utan att det blir blött i taket/b/C stolparna??

Ofantligt tacksam för svar/bilder/idéer!

96% enligt läkarn...
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Ahab: Jag har haft samma problem och lösning som du på min 318 -03.

/Jonas
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Detta är alltså en gammal tråd som jag lyft.

96% enligt läkarn...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.