|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som låtit lackkonservera sin bil? Var det dyrt? Är det värt pengarna? Vad är de stora fördelarna? Kommer ni att göra det på nästa bil också? | |
|
Jag har pratat med en mycket bra firma, som gör lackkonserveringar bl.a. Han sa till mig att det var precis lika bra att göra en ordentlig vaxning av bilen själv. så jag gör nog ingen lackkonservering på den jag har. Men jag tror det kan vara bra om man har en väldigt sliten lack, eftersom de slipar ner lacken så. (rätta mig om jag har fel?) //Jesper |
|
| Sålde just min 116i till en kille vars far är billackerare sedan 25 år. Snackade med farsan och han lackerar mycket BMW åt märkesverkstäderna. Enligt honom var lackkonservering ingenting att ha då det inte sitter kvar så länge. Bättre att vaxa enligt honom. | |
|
Kan ju bara svara för Ditec (jobbar på Ditec center) o rekondar hundratals bilar om året.. Om man jämför me en bil som inte e Ditec lackkonserverad e d som dag o natt.... Ditec har 6 års garanti på arbetet/glansen om efterbehandlingar sköts me 18 månaders intervaller! Kostar ju en slant givetvis då medlena vi använder e apdyyyra! Från ca 3900-6500 beroende på bl a strl på bil.. Värt d/fördelar? Tja beror ju på hur noga man e med o sköta om sin bil, men e man lat av naturen e d helt klart o rekom!! ;) Bilen blir oerhört blank o lättskött! Skiten/salt e väldigt mkt lättare o få av vid tvätt! Ja har d på min finbil o kommer helt klart o ha d på alla bilar i fortsättningen! Särskilt på en svart eller röd bil! |
|
|
elwe82: Är det någon som låtit lackkonservera sin bil? Ja Var det dyrt? Ganska (4000-5000kr) Är det värt pengarna? Oftast Vad är de stora fördelarna? Skyddar lacken och gör den lättskött. Med andra ord samma som vanligt vax men hållbarheten är betydligt bättre. Kommer ni att göra det på nästa bil också? Ja Lecar: Förarbetet innan vax eller lackkonservering är det ingen skillnad på. Beroende på lackens skick så görs de man kan för att ta bort repor och få lacken blank, dvs rubbing, polering, etc. När detta är klart så lägger man på någon form av vax eller lackförsegling. Gorban: Vad är nackdelen med att lackkonserveringen sitter kvar länge? Sammanfattningsvis kan man väl säga att om du har tid och kunskap att själv polera och vaxa 2-4 gånger per år så är det säkert det bästa men att lämna in bilen för polering/vaxning ett par gånger per år blir nog dyrare i längden än en lackkonservering. Ditec och liknande alternativ är perfekt för oss som inte själva är proffs på polering och vaxning och som vill ge sin billack ett bra skydd samt ha en blank och lättvättad bil. ___ //Ulf |
|
| Bra skrivet o sammanfattat av Programmer! :) | |
|
Tack för svaren. Jo, det är kanske så att man får fundera på hur lat man är relativt snålheten :o) |
|
|
Programmer: Kunde inte sagt det bättre själv! Mvh /Jörgen |
|
|
Jag har ganska många små stenskott på min motorhuv (väldigt små vita prickar). Kan ditec råda bot på detta eller måste jag lacka om huven?? Känns om jag vill fixa detta till våren och om bilen dessutom blir blank och fin är dte ju perfekt! Både lacka och ditec blir det inte tal om, det har jag inte råd med. |
|
|
Coldhex: Ditec (lackskyddet) i sig gör inget med dina stenskott. Ibland kan det på begagnade bilar se värre ut efter behandlingen på motorhuven än vad det gjorde innan. Detta pga att de minsta stenskotten som inte syntes innan har fått lite krita från polering och lackskydskemikalier. Det brukar avta efter några högtryckstvättar. Så i ditt fall (beroende på hur många skott du har) skulle jag antingen måla om huven eller lackbehandla den och låta firman stenskottsbättra med stift. Mvh /Jörgen |
|
|
Som Jörgen säger kan det initialt se värre ut. Första gången jag körde Ditec så var det på en orientblåmet 540. Den var i ypperligt fint skick men hade rullat ca. 11.000 mil på 3 år. När jag kom för att hämta den fick jag en mindre chock då hela motorhuven var vitprickig. Fick då förklarat för mig att det berodde på att de medel de använt var ljusa i nyansen och att detta till största del kommer att försvinna rätt så fort vilket det också gjorde. ___ //Ulf |
|
| surt. verkar som jag först måste lacka om alltså om jag ska köra en ditec. eller så låter jag det vara bara, behöver byta till större bil eventuellt. | |
| Ska d bli riktigt bra o inte se ut som en "fyll-i-streck-mellan-prickarna-teckning" så rekom en omlack.. Vänta sen iaf 1 månad innan lackbehandling/konservering! Du höjer ju värdet på bilen oxå förhoppningsvis inför ett ev byte men kan ju va surt o lägga ut pengarna även om dom e väl investerade! | |
|
M3rille: Vad jag har fått lära mig är det 6 månader efter omlack som gäller? 1 månad för att få använda schampo överhuvudtaget. rätta mig gärna, men de var det min lackare sa när jag lackerade om min bil. //Jesper |
|
| Enl dom direktiv vi fått ska d gå bra efter 1 månad men gärna mer.. :) | |
| okej, då ska det nog gå bra =) | |
| Jag lät ditec-centret fylla i de få stenskotten som jag hade på huven och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd med resultatet. Känns som overkill att lacka om huven om den inte är alltför blästrad vill säga. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.