AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.525

Akut Hjälp med avgasvärden och motorgång M50b25

Gizzmo89
Hej har en 525i -93 m50b25tu som funkar klockrent när den är kall men när den blir driftsvarm och man saktar ner (bromsar eller motorbromsar) och sen ska börja accelerera igen så kan man inte gasa för mycket för då bluddrar den och börjar gå på 5 eller 4 cylindrar i några sekunder, ibland behöver man inte ens sakta ner utan den bluddrar hela tiden så fort man gasar lite.. håller man välldigt lite gas så hastigheten inte höjs alls så går den klockrent.. kan tillägas att när den blir lite för varm, tex när man drar tungt släp så misständer den även på tomgång.... Var inne och besiktia den häromdan och då fick jag dessa avgasvärden

CO 0,8 (0,5)
CO 2500 0,6 (0,3)
HC 189 (100)
Lamda 1,32 (0,97 - 1,03)

Detta lär ju antyda att den går mycket magert ... men den dricker ca 1,0 liter milen vilket jag tycker e normalt..vad kan vara för fel ?!?! Lamda sond eller ??
Bränsleförbrukningen är normal för det storleken och ålder på maskin.
Hade det varit lambda så hade du nog märkt det med högre bränsleförbrukning, men jag kan fel där.

Eftersom bluddrandet är lite intermitent så får det mig spontant att misstänka luftmassemätaren.
Den kan ju vara paj men kolla bäljen om du inte bytt den, den brukar få spricker i sig så bilen drar tjuvluft.

Annars koppla in den till en felkodsläsare, något borde du få fram.
Borde ju finnas någon här som bor i lund som har en och kan hjälpa mig.
Gizzmo89
Jo jag hade några hål i bäljen specielt där där vevhus slang och slangen till bromsservo går in det var sprucket på båda sidor men lånade en hel för o testa men det var ingen som helst skillnad... måste man köpa en ny sån på bmw för jag har inte hittat någon som säljer sånna alls ??
har testat och dra ut Lmm och då går den knappt att köra.. så jag tror inte det är den... tror att felet ligger nånstans på avgasidan... kanske läcker innan lamda? eller e katalysatorn kass?
Den säljs på bmw för 180 ungefär.
Bra ide om läckage värt att kolla.
Gizzmo89
har nu undersökt mera.. det visade sig att katalysatorena verkar vara rensade och det har läckt lite.. därför dom dåliga avgasvärdena.. ´Men har en e32 735i som står med fint avgassystem och jag undrar nu om det kan passa på min 525 ? gevetvis så ska jag kapa av innan katalysatorn så min org downpipe sitter kvar men passar det resten av vägen? Tror nu även att en av mina tändspolar kan vara kass ..så en av dom lägger av när bilen blir varm..
Gizzmo89
sagt och gjort nu har jag plockat av båda avgassystem och de är identiska som när på flänsen som de sitter fast i grenrören med .. på 7 an e den konat och på 5 an e det med packning.. och en ljuddämpare var lite större på 7 an men annars helt identiska och passar utan problem på 5 an... så det ska monteras så kanske man kan få fina avgasvärden igen :) med en hel katalysator o allt :)
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Jag röstar på tändspolarna.. Nån av dom är förmodligen kass, hade samma problem med min och det visade sig vara en av dom. Jag tror man ska kunna mäta upp dom så får du ju svar på det, Lycka till
Gizzmo89
hur mäter man upp spolen då? annars blir de bara att åka till returbilen plocka en spole för 300 kr o testa sig fram en och en :P upptäckte även idag att 735áns avgassystem e ca 3 mm grövre hela vägen .. de e ju alltid gött :D
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Jag har för mig att det ska gå att mäta upp dom, vart tipsad om det.. Måste väl finnas någon här på forumet som vet! :) Känner du ingen som har en likadan motor i sin bil då, isåfall kan du ju låna en eller två spolar där och kasta över för att se?
Gizzmo89
ingen jag känner har sån motor... min styvbrossa har en 525i men de e en 89 ......så de går inte ne får köpa en och testa heltenkelt
i ett inlägg här på forumet så har jag läst att man skall ohmmäta på kontakterna längst ut och när jag gör det så får jag bara 0 ohm på alla, så jag vet inte om jag gör rätt.
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Men vart fan var det jag läste det då.. Jag ska söka lite och se om jag kan hitta :)
Gizzmo89
vart o köpte en idag på skroten .. plockade en från en 520 -92 men den spolen stod det Bosch på och såg inte ut som mina som heter Bremi.. men jag testade och byta 6 ans spole och nu funkar bilen klockrent :D En sak förundrar mej dock avgassytemet som jag har satt på 525 an när det satt på 735 så lät den nästan inget ... men nu på 5 an så låter den ganska dovt och mycket... tycker de e lustigt....
Gizzmo89
nu e den besiktigad o klar :) 0,0 i CO och 29 i HC Lambda 1,03 så det gjorde lite skillnad att byta avgasröret :D Gott Nytt år!!

Äkta kärlek växer inte på träd... Den byggs i Tyskland
--BMW--
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.