AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.380

Mapsensor 525tds

Sida 1 av 2
Då min bil är trött(525tds-98) och jag felsökt lite,så fick ja tips om att kolla slangen under insuget som går till mapsensorn.de fanns ingen slang där.och från de jag tror är mapsensorn så satt de en kort slangbit som avslutades med ett "pirat" litet bränslefilter. Så jag antar att slangen ska ditt,men är de ngn som vet om de sitter ngt filter org därimellan?eller kanske är ngn som har ngn bild/skiss på hur slangen går org?
cr

Original går det en slang från insug till map-sensor utan konstigheter. Om slangen ej sitter på är bilen mycket slö laddar ca 0,2 bar i turbotryck. Sätt dit en slang och provkör. Testade du spridargivaren???? DDE-lampan borde inte lysa om map-sensor är ända felet. Den gjorde i alla fall inte det på min tds när slangen flög loss på autobahn

Mvh Calle
Blev ingen skillnad när jag satte ditt slangen,ska mäta spridargivaren i morgon.Hart hört att folk säger olika om de finns lmm eller inte på min?precis före luffilter boxen ser de ut som de sitter en lmm,sitter ett kontakt stycke där med,eller är de ngt annat som brukar sitta där?

Mvh:Niklas
cr
LLM:en sitter framför luftfilterboxen som du beskriver på rörstumpen så troligen har du en då.

Mät du spridargivaren.

Det är ju underligt att slangen till MAP-sensorn inte var kopplad. Ännu knepigare blev det när det inte är någon skillnad med sensorn tilllopplad. Elektroniken ser till att du inte får mer en grundladdningstryck om MAP-sensorn inte är kopplad. Tydligen får du inte det ändå. Map-sensorn kan ju vara kass och därför lyser DDE-lampan och bilen går skit.

Har du köpt bilen med felet eller har det problemet plötsligt uppstått?

Om en LLM är kass på en diesel brukar dom inte varva mer än 2500-3000 rpm på fullgas obelastade. Man kan då lura igång LLM:erna ibland. Starta motorn tryck fullgas samtidigt som kontaktstycket till LLM:en lossas och sätts tillbaks ett par gånger snabbt. Har man då lite flyt så "lossar" motor och varvar ut till max. Släpp då gasen direkt. Provkör och förhoppningsvis funkar allt perfekt. Tyvärr brukar inte lyckan vara länge utan LLM:en lägger av snart igen men då vet du ju vad som behöver bytas.

Om allt detta är kollat och inga fel har blivit upptäckta får du gå till någon som kan läsa av felkoderna. Det finns felkoder eftersom DDE-lampan lyser.

Rent spontant känns det som Map-sensorn där någon uppenbarligen varit och pillat och satt på filter mm????

MVH Calle
Köpte Bilen i fredags och fråga säljaren om lampan,och tyckte nämligen att de va lite slö jamnfört med min v70 tdi som iof va chippad.men tänkte att dom kanske inte går bättre då dom är större och tyngre.men på hemvägen konstatera jag väll att så här dåligt kan dom inte gå..Kolla sen upp vad de var med lampan och insåg mitt misstag.Undra om man kan få fram några mätvärden på mapsensorn?samt ngn bild över slangarna som går in i den,så dom inte satt slangar i fel ordning.
Hur losar man kontakten till lmm?prova lite men den satt som f.. så man inte bryter sönder den
Bilen varvar ju fullt men varvar "segt" samma när du kör,blir ännu slöare ju mer du varvar känns de som.
cr
LLM skall naturligt vis vara LLM Luft Mängd Mätare, järnan skall visst vara tillslagen när man skriver.

Vet inte riktigt hur din kontakt ser ut till LMM:en men det brukar vara en stålbygel som skall tryckas in sedan kan man dra ut kontakten. Om det inte ser ut så brukar det vara några plastklackar som du får påverka med en skruvmejsel eller så.

Du säger slangarna? som jag minns det finns det bara en och den går mellan insugsmanifolden till Map-sensorn som sitter på vänster innerskärm. Jag kollade även i en verkstadshandbok som jag har hemma för Range Rover 2,5 TD som har samma dieselmaskin och där går bara en slang mellan insug och sensorn.

Känns som om tidigare ägaren försökt manipulera trycket till sensorn för att få elektroniken att öka turbotrycket. Vet du om det sitter något annat trim monterat KCR-box eller chip??? Att bara ställa upp turbotrycket på en otrimmad bil ger ingen effektökning om man inte har något som ökar fyllningen i dieselpumpen. Har man däremot trim brukar effekten stiga ytterligare om man ökar trycket mer.

Kontakta säljaren igen och fråga vad F...N han gjort med bilen.

TDS:en går lika bra eller bättre en gamla V70 tdi. TDS:en kommer ordentligt på högt varv egentligen ganska olik andra dieslar i karaktären. Jag körde ifrån kompisens V70tdi utan problem när jag hade min TDS. V70 svimmar ganska ordentligt om den varvas åtminstone om den är otrimmad.

MVH Calle
Ska pila med kontakten till lmm,är ingen stålbygel men får prova att bända försiktigt med mejsel,satt kcr box på den,men den va inte inkopplad,angående kcr:en så går de en svart kabel från kcr:en till styrdonets handske??Bifogar en länk på hur de ser ut på vänster sidan i motorrummet på min bil.[url=Länk

Blev ngt fel med länken här är adressen:Länk

Mvh
Bil jäveln dog idag på motorvägen...så de blev bärgningsbilen till bmw där den står nu.detta va ju sista bmw:n som jag någonsin kommer att äga,vilken skit.
Nu är 2 fel konstaterade iaf,de va spridargivaren som va kass,och tydligen pumpen i tanken,För första gången i mitt liv så får en verkstad skruva med min bil.så får se nästa vecka när dom grejat med den hur den fungerar.
Fortfarande ett mysterium med mapsensor slangen..men men de löser väll sig.surt att man haft bilen i en vecka idag och den stått still sen i onsdag,är nog dax att ta ett snack med förra ägaren...

cr
Hej!

Alltid tråkigt när bilar inte fungerar. I ditt fall känns det som om tidigare ägare pillat lite väl mycket utan veta exakt vad han hållit på med. Spridargivaren förklarar DDE lampan. Man byter hela spridaren med givaren i den går inte att byta givaren separat. Pumpen i tanken får man byta på alla tds:er med ca 20000mils intervall.

Om du kopplat in map-sensorn så funkar det väl förhoppningsvis när BMW är klara.

Kcr-boxen som du har optimerar bara bränslepådraget och ökar spänningen till ställverket på insprutningspumpen. Turbotrycket ökar med en box p.g.a ökad bränsle mängd den gör dock inte aktivt någon höjning av trycket. Du har en potentiometer på boxen där man skall ställa in bränsle mängd individuellt på varje bil under tiden man kör när boxen monterats. Man skall titta på avgaserna och ställa den så den inte sotar vid fullt pådrag. Om man gör detta får man ca 175hk. Turbotrycket hamnar då på ca 1,1 bar vid fullt pådrag. Men en del jagar ännu mer effekt och ökar turbotrycket genom att skruva på wastegatestången och sedan öka mer på KCR-boxen och då får man rökfri gång med ännu mer effekt. Detta tror inte jag är så bra då mottrycket i grenröret blir enormt stort. Utformningen av grenröret är så man kan skratta på sig. Sedan är det ju ingen vidare stor turbo heller.

Det kaske är bra om man kopplar bort boxen på din bil tills allat fungerar normalt och även mäta turbotrycket som original skall ligga på 0,75-0,85 bar. Sedan koppla in och justera boxen på nytt så man vet status och inte åker runt med skenande turbotryck och en box som står skruvad åt månen till. Det är nog klokt att låta bli att öka turbotrycket mer än det som boxen ger.

Tds:en går ju helt okay original och mycket bra med box. Vill man ha mer pulver skall man nog sikta på en större dieselmaskin.

Hoppas att du får lite roligare erfarenheter vidare med din tds. Den jag hade var den bästa bil jag någonsin haft. Körde 26000 mil själv med den. Från 12000 till 36000 mil. Jag bytte bara service delar med undantag av vattenpump och givetvis matarpumpen i tanken.

Mvh Calle
Jo tänkte köra utan kcr-boxen till att börja med.och tror nog att den får förbli urkopplad, då bilen gått 40k mil.S
å onödigt att fresta på grejerna.De som förbryllar mig lite va att pumpen i tanken skulle bytas..då den bytes för ca 11000 mil sen(4år sen) känns som om den ska hålla iaf 20000mil som du säger.
Sen hittar jag bara en anslutning som är "ledig" som sitter på vänster fjädernben,men i den givaren sitter en slang från egr ventilen och en annan slang som går upp till någon grövre slang mot torped väggen.så de känns ju inte som om de vore mapsensorn.ingen här på forumet som kan ta ngn bild i sitt motorrum så man ser var slangen som kommer under insuget tar vägen och hur mapsensorn ser ut?

E3
1.828
E36
USA bilar
Då höll min matarpump i tanken riktigt bra, mellan 30-35000 innan den stannade första ggn, då lyckades jag få igång den med operation, funkade 1,5 år sen dog den... Visserligen en 325TD men ändå..
Spridargivaren, vad är det? Hur mäts denna upp?
cr
Godmorgon Niklas!

Jag viste inte att du inte viste var givaren satt. På bilden du länkade till ser det ut som om det är givaren som sitter uppe vid dieselfiltret. Den satt inte på samma ställe på min tds men den ser likadan ut.

Jag håller med dig om att din matarpump inte gått speciellt långt. Jag tror min var ca 4-5 år och bilen gått 22000 eller något sådant när jag bytte. När matarpumpen inte går brukar dom vara riktigt svåra att starta om man ens får igång dom. Har du lite diesel i tanken under 30 liter brukar dom stanna. Det kan ju förklara ditt stopp på motorvägen. Men kolla med Bmw så pumpen verkligen var kass, det har väl hänt att dom bytt lite onödiga delar tidigare.

E36: spridargivaren sitter i en av spridarna och talar om när diesel sprutas in i cylindern. Om den är kass går motorn i sitt "nödläge" och DDE-lampan lyser oftast. Om man vill mäta lossar man kontaktstycket vid spridaren och mäter ledningsammanhanget och får på en frisk givare någonstans kring 90 ohm.

MVH Calle
E3
1.828
E36
USA bilar
DDE är det "spridarlampan"?
Sitter givaren bara apå en av spridarna då?
Har nämligen någon gång råkat ut för att bilen stannat till och då lyser den lampan, hittils har den alltid startat direkt men...
cr
DDE-lampan indikerar att något i styrningen till dieselinsprutningen är fel. Behöver inte vara just spridargivaren. Det kan vara en rad andra givare. Läs av felkoderna och se i loggade fel så kan du säkert hitta varför lampan spökar ibland.

Det är bara spridaren på fyrans cylinder som har en sensor. Den är inbyggd i spridaren och går inte att byta separat utan man byter hela spridaren.

MVH Calle
E3
1.828
E36
USA bilar
Jodå vet ju att det kan vara olika fel, men DDE lampan är"spridarlampan" då?
Jag vet att ställverket är dåligt.. (förvånande?)

Nu så hämta jag bilen idag,dom bytte spridaren med givarn samt pumpen i tanken och nu går bilen som den ska,blev lite skillnad mot innan.Men vet ju inte om de laddar fullt eftersom de fattas en slang som kan tänkas vara till mapsensorn.men samtidigt känns som om den laddar mer än på grundladd.
Bmw hade ingen vidare koll på vart uttaget under insuget skulle till heller.
Frågan är om man vågar koppla på Kcr boxen?har hört en del som fått problem med både de ena och de andra.Är de någon som har koll på hur utprovade deras grejer är?

cr
Har du lokaliserat map-sensorn??? I så fall kan du ju kolla om den är ansluten till insuget. Om du bara har grundladd går bilen inte mycket mer än 120 km/h. Map-sensorn måste få rätt värde på din bil. Antingen är den manipulerad eller rätt ansluten och i så fall är din lösa slang till något annat.

KCR är nog den helt klart seriösaste dieseltrimmaren med plug-in box. Givetvis sliter det mer på det mesta med mer effekt men det är ju ändå inga monstertrim vi pratar om. Koppla du in boxen men se till att allt annat fungerar som det ska innan. Mät turbotrycket och justera om det behövs innan boxen kopplas in. Justera boxen enligt KCRs instruktion tror den finns på deras hemsida om du inte fått med några papper när du köpte bilen

Vill du öka marginalerna lite kan det ju vara god idé att byta olja och filter i motor och låda offtare än vad servicedatorn kommer fram till. Kör lungt och fint tills du har arbetstemp på motor och låda. Gör du det kan du nog trimma med gott samvete. Bilen var väl redan ganska inkörd med drygt 40 000 på mätaren. Vet du hur länge den gått med boxen tidigare?

Mvh Calle
Hej igen! Va ute och kolla i motorrummet lite nu,YES hitta mapsensorn och JA slängen hade åkt ut..men hade hamnat dumt under massa annat så jag inte sett den,bytte slang och vips gick bilen ännu bättre:) roligt att köpa en bil som bara går bättre och bättre...får nog koppla in kcr:en imon med.Tack för alla tips!

cr
Vad härligt!!!! Från klarhet till klarhet. Trimma på du.

Mvh Calle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.