AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.381

Lufta kylsystem e34

OBF
Efter att ha lossat lite slangar vid ett ingrepp blir har jag fått luft nånstan som jag inte blir av med... värmen fungerar sporadiskt och ibland varnar bilen om kylvätskenivån fast det är ok i expansionskärlet. Har provat att ställa bilen i den brantaste uppförsbake jag kunde hitta och pillat med luftningsskruven men det har hjälpt föga... Någon som har några användbara tips eller har lust att skriva en liten guide till hur man luftar framgångsrikt?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Lossa på luftningsskruven och fyll på med kylvatten i expansionskärlet så att det kommer igenom kylvatten där skruven sitter, efter att vattnet har kommit så skruvar du åt skruven. Sedan startar du motorn och tar ca 2000 rpm och väntar så ser du efter ett tag att det börjar bubbla, då är det luft som kommer ut från systemet. Håll då på så ett bra tag tills det nästan inte kommer några mer bubblor och skruva sedan igen locket till expansionskärlet. Så ska det vara klart sedan. Jag gjorde så här med min förra 735i och det hjälpte. Den spottade ut kylvatten när man vara ute och körde, temperaturen gick upp ibland så man fick slå att bilen och fylla på med nytt kylvatten, men efter att jag luftade systemet så har problemet inte kommit tillbaka. Din bil kanske inte spottar ut något vatten som min gjorde, då är det ju inte lika farligt för då ska den inte bli varm. Men lufta ändå systemet för säkerhetens skull.

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.