AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
833

Köpa E30 är det nåt och ha?

Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Hejsan!
Jag har blivit sugen på att köpa en 3-Serie E30!
Men har inte haft någon tidigare!
Vad ska man titta på som brukar vara fel/trasigt på dom?
Vad är ett rimligt pris för en som är i ganska bra skick?
Ska ha dem som lite bruks/andra och pendlar bil!

Satt och kollade lite på blocket. Men det var inte så jätte lätt och urskilja dom olika!
Jag ger ju inte över 10 för en E30!
Visa användare
81
Kludd
E30 320I -89
Hej!
Jag kan säga att e30 är en väldigt rolig bil speciellt på vinter om man gillar att ligga brett :D
Jag gav 11 tusen för min och är väldigt nöjd över den. Har en 320i -89a. Vad hade du tänkt dig en 318,320,325?
Väldigt rolig bil att köra!
Vet inte riktigt om det är något speciellt som brukar fela på dem, men kolla allt som man brukar kolla när man köper bil ,kolla så värmepaketet funkar,attinte kopplingen slirar , brosmarna funkar och andra små grejjer som att blinkers funkar , fläkten funkar, och speciellt inga missljud från motor! sånna grejjer typ

Endel e30:s brukar säljas dyrt men 10-13 är väl okej och även bättre om du får den under 10k :)
En grej coupe är snyggare än 4 dörrars :)

/Ludvig

/Ludvig
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
4 dörrars är oerhört mycket smidigare :-)

För 10000kr får man en skaplig E30, det beror på vad man söker och är ute efter, men som vanligt får man mest bil ifall man köper en lite iordninggjord bil. Jag köpte själv en 88as 318 med en tidigare ägare och oanvänt baksäte 100% original garagebil med jättefin lyster i lacken.

Blev dock överraskad av att hjulhuset höger bak var genomrostat samt att golvet fram på höger och vänster sida var dåligt, bytte all plåt och bättrade på lite bubblor här och var + bytte tank och kylare och nu är bilen klart fin och kommer att hålla länge. En investering faktisk då man aldrig kan förlora pengar på själva bilen eftersom den är värd mer nu än vad jag gav för den och gör man allt pyssel själv är reparations och renoveringskostnaden låg.

Betalar du från 15000kr får du en lite genomgången eller fin bil nära originalskick, titta hellre på skick än motoralternativ för ska du behålla bilen mer än 1 eller 2 år så betalar det sig att ge några lappar extra, så är det bara.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Glömde tillägga titta på rost, ta loss inredningen i bagageutrymmet och kontrollera längs hjulhuset. Titta på domkraftsfästen (finns ofta inte) och känn om det är stabilt eller poröst, även trösklarna och nederkant av framskärmarna brukar vara hårt åtgågna. i motorutrymmet är under batteriet intressant område samt under säkringslådan.

Viktigast är kontroll av toppen efter missljud. Öppna oljelock och lys med ficklampa eller ta loss ventilkåpan för att studera kamaxeln efter slitage. Se till att temperaturen ligger kl 12.00 på nålen och inte klättrar (eller ligger lågt), detta kan vara indikering på sprucket topplock.

Studera om alla vätskor håller nivå och inget läckage eller förbrukning finns. Kontrollera att bilen drar bra och friskt på samtliga växlar utan protester, vilket brukar kunna ske mellan 4000-5500rpm av olika anledningar.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Ok!
Tack för tipsen!
Hittar ni några vettiga på blocket så länka gärna!
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Ja har en E30 325 touring som har klarat sig mkt bra från rost o i bra skick utan några större skavanker.. Renoverat upp den under 1,5 års tid men vill man ha den i absolut toppskick finns givetvis lite o göra.. Monterat Z3 lamelldiff som va i toppskick (finns mängder av bilder från bygget).. Om d kan av intr så PM:a eller maila: m3crille@hotmail.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.