AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.866

HJÄLP! bmw 320 e36 drar ström

Je
37
Jensus
Bmw 320i-91 E36
hejsan undrar om nån har någon aning om vad det är som drar ström..kanske nån som haft samma symptom på sin bil.? där är startspärr på bilen. har provat byta batteri.
idag så körde jag den in till byn den stog där i 20 min sen när jag skulle köra så ville inte startspärren gå i men stereon och belysningen funka..fick bogsera hem bilen och under tiden som vi bogserar så lägger jag i 2:an släpper upp kopplingen inget händer..när jag sedan kommer hen så provar jag igen vrider om nycklen sätter brickan mot startspärren och all instrumentbelysning tänds vilket det inte gjorde innan:? fattar inget..så mycket ström ska det inte gå till att tända ett par lampor på instrumnenten:S¨¨

Tacksam för hjälp..börjar bli rätt less nu

MVH Jens
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Hej Jensus

Koppla loss en batterikabel från batteriet och koppla en voltmätare kan gå även med en 12v lampa mellan kabeln och batteripolen, kolla så den blir rättvänd för att visa värde, om den går upp till ca12v så är det något som drar ström, prova sedan ta ur säkringar en efter en och se om voltmätaren går ner för att se vad som drar ström.
Je
37
Jensus
Bmw 320i-91 E36
okej ska prova det..mätte batteriet imorse då visade det ca 12V ändå så gick det inte att starta bilen för startspärren inte ville gå i, provade med att koppla in ett extrabatteri då visade sig strömmen vara ca 14V och vipps så funkar startspärren:S rätt skumt. men som sagt jag ska prova det.=)

MVH Jens
DMZ
Jensus: Om batteriet endast visar 12v, så är laddningen på tok för svag, batteriet bör visa 13,1 volt för att anses som fulladdat.

Passa även på vid tillfälle kolla generatorns laddspänning vilken bör vara omkring 14volt. (Annars laddas ej batteriet)

Det är annars mkt vanligt förekommande att generatorns laddregulator är slutkörd, detta brukar ofta hända vid mätareställningen 10-15.000 mil.
Je
37
Jensus
Bmw 320i-91 E36
när jag mätte imorse när vi satt igång bilen visade den 14V. på batteriet..men jag ska kolla lite nogrannare när jag får tid..har snackat med en verksatad som är mycket kunniga på bmw el mm.. när bmw själv inte klarar lösa problemet tar han in bilarna..så jag ska nog lämna den där. orkar inte klödda mer med den..men jag ska somsagt prova era tips så jag har nått att förklara för han när jag lämnar den. tack för snabba svar.
Je
37
Jensus
Bmw 320i-91 E36
1 fråga till bara..när bilen inte är igång vilket värde ska batteriet då visa.? om jag har förstått 628csi så ska värdet på batteriet vara mindre? eftersom när man drar ut säkringar så minskar värdet om den drar ström.?

om detta inte är korrekt kan väl nån förkala=).är inte så hemma på bilelektronik om man säger så=)

MVH Jens
DMZ
Jensus: Batteriet ska uppvisa ca 12,74v vid vilospänning = Efter att motorn varit avstängd ca 1-2 timmar. Generatorspänningen mäter du direkt på plus & minus på själva generatorn med motorn igång vid 1500rpm. bör då visa ca 14v. Alla laddvärden under 13,8v är ren katastrof. Byt iså fall omg laddregulator.

Ett bra tips är att börja med att ladda upp batteriet med en extern batteriladdare under natten. (ladda minst ca 12 timmar) Du kan "ALDRIG" ladda upp ett redan urladdat eller svagt batteri enbart genom färd med bilen, vilket många felaktigt tycks tro;-) Då bränner man generatorn...
Je
37
Jensus
Bmw 320i-91 E36
okej tack så mycket..ska prova det med..finns ju hur mycket som helst att kolla. får hoppas på det bästa. tack för all hjälp änsålänge:)
Je
37
Jensus
Bmw 320i-91 E36
hej igen.

har kommit fram till att det är ett relä som ligger och drar ström..men jag vet ej vad reläet är till för det finns inte med på säkringskartan. men så är läget iaf.. generatorn laddar som den ska och batteriet är friskt..

MVH Jens
DMZ
Jensus: Vart exakt sitter reläet placerat, vilken färg har det? Vad händer om du drar ur reläet? Klicjar det om reläet?
Je
37
Jensus
Bmw 320i-91 E36
om du står framför bilen och kollar på säkringsboxen så är det reläet som är närmst mot dig i den vänstra raden. färgen är grå. när jag drar ur reläet så klickar det inte. när jag sätter i det klickar det..såg ifs bara ut till att ta ytterst lite ström men jag vet ej..

för såfort vi kopplade voltmätaren till batteriet och ansatte "pennorna" så klickade det till.

vet du vad det kan vara=)

MvH Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.