|
|
|
|---|---|
|
går ojämt och orent på tomgång kall som varm. men ger man bara lite gas går den hur fint som helst , den ända "felsökning" jag gjort är att haft bort fördelarlocket å kollat. någon som har nån idé om vad det kan vara? jag är dålig på motorbetecknigarna men de är iaf 3liters motorn. | |
|
Tja...möjliga fel.. Kan vara "lite av varje"...typ otätheter i någon insugsbälg,dåliga stift,tvivelaktig lmm... mm.. Svårt det där med att säga direkt vad som kan fela...Men förslagsvis börja med en service>>>Ventiljustering,nya stift,nytt fördelarlock(eller hade du nyss bytt denna?),ny rotor,luftfilter... Hur ser stiften ut? Mvh Janne. |
|
|
Instämmer helt med Janne ! , Du bör också mäta upp dina tändkablar så att det inte är glappkontakt eller ett litet avbrott , samt kontrollera tomgångsventilen så den inte är helt igensatt med sot/smuts. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
ja tog ur stiften & kika och dom var bra sotig, så ja gjorde ren dom å satt tillbaks. sen mätte jag upp kablarna.någon som vet om dessa värden är acceptabel ? cyl1 - 6.06k ohm cyl2 - 6.14k ohm cyl3 - 5.60k ohm cyl4 - 5.60k ohm cyl5 - 6.26k ohm cyl6 - 6.17k ohm kabeln mellan fördelare & tändspole - 2.16k ohm kanske lite dum fråga, vart sitter tomgångsventilen ? |
|
|
Helt OK värden inom toleranserna ! Tomgångsventilen sitter på en gummislang så att den kan öppna/stänga och släppa in olika mycket luft till insuget även när gasspjället är stängt , den påminner i formen och storleken ungefär om en liten läskburk , någon här har säkert en bild att visa så är det mycket enklare. Den sitter väldigt lätt åtkomlig på M30. Hur såg luftfiltret ut ? hur såg ventilspelet ut ? ganska vanligt att det inte är justerat på länge... i vissa fall är kammen också sliten på vissa nockar på gamla M30 motorer - fast det ser du ju enkelt när du mäter ventilspelet. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
ok, har inte hunnit kika på ventilspelet än, men kamaxeln byttes av förra ägarn för ett par 100 mil sedan så den borde man ju kunna utesluta. det sitter nå sportluftfilter på som jag bara har blåst rent. jag borde alltså hitta tomgångsventilen om ja följer nån slang från insuget ? vad ska ventilspelet ligga på kall motor då ? |
|
|
Så fort du öppnar huven ser du tomgångsventilen på M30 , kanske någon här har en bild så blir det enklare att förklara. Ventilspel på kall M30 motor skall vara 0,30mm på både avgas och insugsventiler , jag vet att en del har kört lite lägre för att få en mindre slamrig motor... vet inte om det är något att rekomendera för ibland kan en vipparm gå av på M30. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
| ok får se om jag hinner kolla de idag då. hur fasiken kontrollerar man en tomgångsventil förresten ? den går väll inte öppna ? | |
|
du ser spjället i den och att det kan öppna och stänga och inte är helt igensatt av sot. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Länk Om du har en tomgångsregleringsventil(jag har det t.ex inte på min 735:a, säkert!?! pga att jag har "drive by wire" gasreglering osv) så är det nr 17 i länken här ovan.. Mvh Janne. |
|
|
har tagit bort tomgångsregulatorn nu. de såg ju inte överdrivet skitigt ut och ventilen gick lätt, men de har vare fler än jag som varit nyfiken på den där. Det syns att någon har delat den. eftersom jag aldrig varit i kontakt med en sån där regulator så vet ja ju inte hur den ska vara. om man höll i dom 2 utgångarna med ena handen å "elektronikdelen" med andra gick den att vrida kanske 1,5 - 2 varv dvs bara elektronikdelen snurrade, ska den vara vridbar eller är de resultatet av att någon varit å pillat innan mig ? jag hoppas ni fattar vad jag menar , de var bästa förklaringen jag kunde komma på :P |
|
|
Jag fattar faktiskt inte hur Du menar , men enkelt så kan man säga såhär : tomgångsventilen fyller sin funktion om den släpper igenom lite luft , dvs. är öppen ca 3 millimeter när bilen står på tomgång. Och ventilen skall altså vara öppen för luften som går igenom den via dess två anslutningar . "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
aa men om ja säger som så här då , när den sitter monterad på bilen & motorn är igång kan jag vrida bakdelen där kontaktstycket sitter och styra vilket tomgångsvarvtal motor ska ha, ska det gå att göra de eller ska den va stum och bara gå efter vaccum eller vad de är som styr ventilen? hur som helst går bilen inge bättre om jag är där och vrider. |
|
| tanken slog mig precis ! kan det inte vara en tempgivare som börjar lägga av eller är trasig så den tror att motorn är kall och skickar på soppa , därav dom sotiga stiften ? fast då kanske den borde gå bra när motorn är kall ? | |
|
Det låter som att din tomgångsventil är hel och fungerande. Har du kollat alla tips åvan i denna tråd och inte hittat något fel så kan det ju vara "vadsomhelst" , temperaturgivare är ju inte så jättevanligt på M30 att de lägger av och endast tomgången blir dålig - men visst. Kan tom. vara en spridare som fungerar så dåligt att det behövs lite mer varv för att motorn skall gå skapligt , lite mer varv ger lite mer spänning så spridaren kan öppna lite hårdare samt en längre öppningspuls. Men det är bara gissningar , jag föreslår att du felsöker lite till själv och om Du inte löser det så lämna in den på BMW för en avläsning av bilens felminne - även om den är gammal kan det finnas något lagrat där som hjälper Dig komma vidare ! en avläsning tar ca 15 minuter och det brukar inte vara så dyrt. Hur ser avgasvärdena ut ? "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
de ä ju typiskt okså :P men har du nån koll på vilka värden det ska va på tempgivarna så kan man ju utesluta dom iaf innan man går vidare? |
|
|
Det har jag faktiskt inte i huvudet , men jag är säker på att Ohmtalet står i "Bentley publisher 7-series service manual" som många på forumet har och jag tror den även finns som .PDF , mitt exemplar är utlånat och jag har glömt till vem. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
| ok , jag får kolla om de går att hitta på nätet då . | |
| det var inte det lättaste att hitta , ingen som vet vad det ska vara för värde ? | |
|
Tja, nu var det ju kanske inte det här svaret du ville ha just nu men>>>>Att byta tempgivaren till motronicen är ju inte direkt dyrt att byta på "chans" heller....300-400kr kanske.. Har inte kollat pris, men det är vad jag tror den kan kosta. Mvh Janne. |
|
| ja jag har sett att dom kostar nå sånt jag okså , får se om man investerar i en sån då. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.