AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.183

ingen ersättning

Sida 2 av 2
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Tack..skrev snabbt så jag hoppas ni överser vissa flestavningar m m.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som sagt, mycket bra inlägg!

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Tack Alexandar....mycket bra! Måste tillhöra topp 3 över de bästa inläggen i dessa forum! :)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Alexandar, gött !

Ligger själv i rättstvist med LF, men som tur är jag inte så inblandad, då jag sålde en bil till en kille, och han volta på vägen hem. Det roliga är att LF har ju region kontor, och det ena har anlitat advokat för att stämma det andra. Så visst, våra premier används väl. Utdragen process, ej klar, började i maj.

Försäkrningsbolag, bra så länge $-strömmen går MOT dem.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jörgen. Fan vilken knepig sits volta det första man gör. Känner du ett ansvar eller på vilket sätt är du delaktig? Stog bilen fortfarande på dig?
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Hmm.. LF är verkar ligga i topp när det gäller att krångla vid utbetalning.

När ni köper bil se till att ringa direkt och teckna
försäkring. Går inte det se till att komma överens med
säljaren att han förbinder sig att ansvara för att försäkringen gäller till en viss tid ( t ex till nästa dag eller nästa vardag om det är helg). Gör det skriftligt men som sagt så är det bäst att ringa själv direkt innan man börjar köra hem för att undvika käbbel.

En sak är att ha rätt men det är mindre roligt om man måste processa om det ett par år för att få ut sin ersättning.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
jag stog som ägare på bilen, och även fast köpare inte betalt fullt för bilen, så hävdar LF att köpet är avslutat, och han ägare till bilen, och inte jag.

Så datumet man skriver spelar ingen roll vid lösöre, utan bara vid fastigheter.

Det roliga i kråksången är ju att LF där bilen voltade ser inga problem, LF där köparen finns ser inga problem, men LF här i Uppsala vägrar betala en krona.

Så, nu när jag sålde min andra bil i Fredags, tvningade jag killen ringda direkt, och förklarade varför.
Så lyd Alexandar, och mitt råd, så slipper Ni bekymmer
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Be killen kolla om han ägde någon annan bil vid köpetillfället.

Enligt LF villkor: "Om du vid köp av ett annat fordon har kvar ditt gamla fordon gäller försäkringen utan tilläggspremie även för detta- i längst 7 dagar. Detta under förutssätning att även det nya fordonet försäkras i bolaget."

Så om han ägde en annan bil vid tillfäller och var bilen försäkrad under förutsättning av att hans bolag har samma villkor som jag ovan beskrivit så kan han ta det den vägen istället.
Br
80
Bromsklossen
316i Compact
Alexandar,

Mycket text i ditt tidigare inlägg men dåligt med innehåll och ännu sämre med fakta.

Vi kan släppa frågorna kring försäkrat intresse och vad det innebär om du inte kan hänvisa till något rättsfall efter 1996 som gagnar ditt synsätt på problemet.

Beträffande ditt inlägg om fordonsbyte idag kl 16:27 där du undrar över huruvida killen/tjejen (köparen av Jörgens bil) ägde någon annan bil vid köpetillfället undrar jag vad det har för betydelse ?!?

Jörgen kan väl inte ta det på den försäkringen ?!?!

Läs det du själv har skrivet.
”Om du vid köp av annat fordon har kvar ditt gamla fordon gäller försäkringen utan tilläggspremie även för detta – längst i 7 dagar.”

Dvs ringer du in och TECKNAR en försäkring på en nyköpt bil används den gamla försäkringen (för att tillgodogöra sig skadefria år etc). Den gamla bilen får då en så kallad 7-dagarsförsäkring. Dessa sju dagar finns till för att du ska hinna sälja/skrota/ställa av den gamla bilen. Om bilen fortfarande är i trafik (ej avställd hos bilregistret) efter dessa sju dagar får man normalt en ny försäkring automatiskt på det gamla fordonet.

Om du får det till att du har 7 dagar på dig att försäkra en bil och att du under tiden har den nya bilen medförsäkrad har du fel. På de 7 dagarna hinner du dessutom få en rätt stor räkning från TFF om den nya bilen är i trafik.

Med andra ord så kommer då jag inte till någon annan slutsats än att en nyköpt bil inte kan ersättas med stöd av punkt 727 i länsförsäkringars villkor.

Men det klart, det är bara en lekmans tolkning av villkoret.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Själv har jag betalat för helförsäkring i väntan på att få monteringsdokumenten för larm, rutmärkning och immobilizer hemskickade. Skulle bilen bli stulen i detta vänteskede kan det innebära att jag inte får någon ersättning. Varför då ta betalt för tjänsten?
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
powerkjell: Försäkringen gäller nog, men självrisken är däremot förmodligen fetare än fetast!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hoppsan, jag fyllde visst 100 inlägg där... :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Grattis ;)
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
*tackar och bockar* :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.