AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.551

Termostat på 316i E36 ?

Som rubriken säger, tänkte ta o byta den men har dock problemet att jag har inte en blekaste om vart den sitter, så om det finns någon som känner sih snäll som har lust o ge en liten grabb tips till det? =)

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Hjälpte kanske?

Mvh Janne.
Läste nån annan stans att det är den stora svarta slangen man ska ta bort för o komma åt termostaten, kan det stämma ?
Tack för länken JanneT =)

Samt, är det något speciellt man ska tänka på vid demontering o sedan när man ska byta termostaten?
Som sagt, alla tips är hjätligt välkomna. =)

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...sätt termostaten rätt väg :),ny packning+ lufta kylsystemet ordentligt sedan..
Efterfyll systemet och håll lite extra koll på exp.kärlsnivån+tempmätaren en tid efteråt..

Lite tips iaf :)

Mvh Janne.
Okey, de där var lite av grekiska för mig.
Packningen, menar du då O-ringen där?
O luftningen, vet hur man luftar en lastbils bränslesystem, men har känsla av att det inte redigt är samma sak här? hehe

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...O-ringen+om det finns någon till papperspackning(men vet inte om det finns någon dylik till din motortyp, verkade inte som så på bild iaf)..

Ja, det torde finnas åtminstone en luftningsskruv någonstans vid exp.kärlet eller runt termostaten...öppna den vid kall motor,maxa värmereglagen till kupén,varva sedan uppåt ca 2500rpm emellanåt så att du får tillräckligt med cirkulation och ge akt på kylvätsketemperaturen!(du vill inte köra sönder t.ex toppackningen pga för hög temp)...du måste ju upp en bit i temp för att termostaten skall öppna...osv.

Stäng skruven när det slutar pysa luft(bubbla)...Att öppna/stänga den lite "av o till" under förloppet bör du också göra..

Mvh Janne.
Okey, får se. tänkte avakta lite grand med o byta den så man kan få lite hälp med det dära, vill helst inte göra en tabbe med tanke på att det är första bilen o man lär sig fortfarande motorn o allt =)
Då mitt problem ligger i att motorn blir överhettad så som jag förstod det när jag fick den när man hamnar i köer på sommaren, den blir för varm helt enkelt, o fick då även veta enligt tidigare ägaren att det var på grund av termostaten.
Tack så mkt Janne för all hjälp =)
Fler sånna som dej tycker jag! :)

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo....om motorn "bara" blir för varm vid köer främst på sommaren kan det istället vara viscokopplingen som är slut, dvs denna "klump" som fläkten sitter fast i eller hur jag ska skriva...

Den kostar ca "tusenlappen" på lämplig bildelsfirma..
Lätt att byta, tänk bara på att den är vänstergängad..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Nr 2...

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Måste skriva det här också>>>>Jag har i mina svar antagit att du har motorn med beteckningen M40, finns även M43.

Kolla upp detta först....dvs vad din motor heter...

Mvh Janne.
Shit, nu har man lite arbete framför sig då med andra ord, någe o se fram imot till helgen! =)

Tackar Janne T grymt mkt för tipsen :)

Mvh// KeiNo

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Janne har rätt om att din motor heter M40,när du ändå meckar så byt termostat,v-pump,drivrem.Viscon kollar du när tempen stigit mer än normalt då ska den sluta slira.Om du är rädd om handskarna så använd dagstidningen för att känna om du kan stanna fläkten.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.