AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
804

Hur pass mycket kan man lita på miltalen enligt LCM:n?

Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Bara en fundering så här på småtimmarna. Hur mycket kan man lita på miltalen enligt LCM:n? Finns det utrustning/folk som kan detta och koda om miltalen även där? Har kollat min egen E39:a med CS 6.5 och det verkar stämma med instrumenteringen.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Om man får tro importguiden kunde man en gång i tiden i stort sett lita på LCM om den inte var utbytt till en ny. Men enligt inlägg här på forumet
på senare år gör proffsen det numer utan byte av LCM.

På mina utdrag står det förövrigt att LCM sträckan avrundas till närmaste 100 km. Då är det normalt att det alltid skiljer nånstans mellan 0-100 km mellan LCM sträckan och sträckan på instrumenteringen beroende på vad den senare råkar stå på vid avläsningstillfället.

molle
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Blev tvungen att byta ut LCM på min E38 efter att den blivit förstörd av vatten från en läckande vindruta. Efter att ha kollat med ÅF vad de tar för en ny med montering och kodning så köpte jag en begagnad modul och klämde dit den själv, detta för att få bilen igenom besiktningen eftersom lyse och blinkers inte längre fungerade. Med ersättningsmodulen monterad fungerade allt som det skulle men då chassinummer och körsträcka i modulen inte stämde överens med bilen så tändes varningspunkten i trippmätarfältet. Att sedan uppdatera LCM med godtyckligt chassinummer och mätarställning, i mitt fall de korrekta, så punkten försvann visade sig vara väldigt enkelt med rätt grejer. Min avsikt var ju endast att reparera bilen till ursprungligt skick så jag har ingen direkt erfarenhet av angränsande tillämpningar, men jag har starka aningar.

Därför går det inte att det alls går att lita på mätarställningen i LCM på min E38 från 11.96, jag bedömer det som högst troligt att denna ståndpunkt även är tillämplig på andra årsmodeller av E38 samt dessutom på E39 då stora delar av de berörda systemen är gemensamma.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som balmgren säger ovan. vad som står i LCM är intet av värde, så länge inte verkstadhistorik kan bekräfta miltalet och datum i servcieboken tex från de verkstäder som servat bilen från den var ny. Eller BMWs databas om man är tummis med någon BMW handlare.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.