|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Nu har vi snart kört vår underbara E39 525 M-sport i ett år och nästan 2000 mil (har nu gått 9500). Vilken perfekt bil det är, kan nästan inte klaga el anmärka på ngt. Men den behöver bättre o snyggare sommarsulor o fälgar. Den här sommaren har vi kört på 17" 235/45. Inga problem alls trots skräpdäck, men det skulle vara kul med något snyggare och något med mer grepp i kurvorna. Jag har läst löpmeter med inlägg här och på andra forum om just detta ämne och kommit fram till följade. När det gäller däcksegenskaper rangordnar jag egenskaperna i följande ordning: 1. Ljudnivå 2. Komfort 3. Riktningsstabilitet (är allergisk mot däck som spårar) 4. Grepp (torrgrepp) På dagens topplista finns följande däck: Bridgestone Potenza RE-050 Michelin PS2 Conti SC 3 Dunlop SPORT MAXX Det skall sägas på en gång att jag är väldigt sugen på 19" Dotz Mugello alt begagnade Breyton Spirit samt BBS Lemans. Efter att ha hämtat bilen från en Inspektion I pratade jag lite med Rune på Lindholms Bils. Hans åsikt var att en E39 skulle inte ha större fälgar än 17, det blev alldeles för dålig komfort. Jag tycker Rune är en bra karl som ofta ger bra råd, men nu blev jag lite fundersam. Jag har sett många E39 med 19", har kört polarens E39 med 18" M5 fälgar, utan att reagera särskilt. Jag kört inte särskilt hårt, aldrig bana, men mkt E4 och då ganska snabbt o aktivt (underbart), men älskar oxå att bara glida genom stan. Jag prioriterar med andra ord komfort, både den akustiska med också den fysiska högt. Givetvis är säkerhet mkt viktigt, så hjulen måste ha bra kontakt och grepp med underlaget och inte vara för spårkänsliga, men jag skall inte ha sportdäck...tror ni fattar ungefär. Nu är jag ute efter era erfarenheter och kloka ord! Funkar inte 19" alls på en E39 med sportchassi? Tappar jag all komfort? Sabbar jag komforten fullständigt om jag går från 17" till 18" Kommer däcken att slås lös vid hård kurvtagning med 19" Måste jag sänka ytterligare för att 19" ska se bra ut? Tack för er hjälp med detta i-lands-problem! PS.Skall sägas att idag kör jag på 17" 225/50 Conti Winter Wiking 2. Ljudkomforten får toppbetyg, ibland tror jag att däcksfirman monterade på fel däck. Kör mkt E4 och däcken låter inget alls!!! Helt otroligt. Rullkomforten över ojämnheter är inte så bra, rätt stötigt, men det kan jag ta. | |
|
Det viktigaste för utseendet tycker jag är att man har fälgar som verkligen fyller ut hjulhusen fram och bak. Kan tipsa om Bmw orginal y-rondell 18" med dom breda bakfälgarna men även BBS-fälgarna sitter väldigt bra på den bilen =) //Jonas |
|
| Har haft 19" men m-chassi på båda mina e39or och ja kan inte påstå att ja känner så stor skillnad mellan de och mina 16" vinterdäck. Snarare så är det behagligare med sommardäcken för de gåt mkt tystare. Dock så är man ganska så mycket mer vaken på hålor och trottoarkanter med stora fälgar. | |
|
Anledningen till att jag kikat på just Mugello/Spirit/Lemans är att jag tycker de passar E39 designen ypperligt. Alla tre har ju den breda polerade läppen som passar bilmodellen så bra. Mina 17" fälgar idag är orginal Y-rondell och samtliga favoriter går i samma stil som dem. Edge: Intressant att du upplever att dina 19" sommar går tystare än dina 16" vinter. Blir ganska nyfiken på vilka vinterdäck du har som låter mer än dina 19" sommar. Jag har snarare upplevt det som att mina vinterdäck går skönare än sommardäcken, men det kan bero på att mina sommardäck är skräp (Interstate). |
|
|
Är det som du säger, att ljudnivå, komfort och riktningsstabilitet är viktigare än extremt sidogrepp, så skulle jag råda dig att inte ha större hjul än 17". Snarare borde du kanske gå ner till 16"..... Utseende nämner du inte bland kriterierna, men av det övriga du skriver förstår jag att det är betydelsefullt. Det enda du uppnår med 18" eller 19" jämfört med 17" är utseende - de övriga egenskaperna du värderar är i bästa fall lika, oftast sämre (särskilt när däcken blir lite slitna). Dessutom är det klart dyrare att åka på större fälgar. Det finns massor med 17"-fälgar som är riktigt snygga på E39, och som 'fyller ut' hjulhusen bra om man går upp till 8 1/2" eller 9" bredd bak. Med 17" har du dessutom betydligt fler däck att välja på - själv har jag bra erfarenheter av Nokian NRW/NRZ, som numera är ersatta av de modernare Hakka Z (som jag tänker prova på min E92 till våren, de originalmonterade Conti RFT vägrar jag åka på). |
|
|
Inser att jag måste formulera om mitt inledande inlägg. Givetvis handlar det till stor till om fåfänga, det är ju så snyggt med lite större fälgar. Utseendet är väldigt viktigt. Jag är proffs-estet (designer) och vill verkligen optimera bilens utseende. Brydde jag mig inte om looken skulle jag gå ned till 16". Men nu vill jag rulla så snyggt som möjligt, utan att tappa all komfort. Där sitter problematiken.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.