AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.361

Vilka alternativ finns för en 540 e39:a?

Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
230e xDrive Active Tourer -26
Jag lade in en beställning på ett kompressorkit till ESS-Norge för montering nu i vår. Det var feta pengar men eftersom inget annat alternativ fanns så...trodde jag. Nu har jag lusläst forumet och börjar få kalla fötter. Jag har inte hittat några relevanta länkar men däremot hisnande uppgifter om att man kommer långt med 15', 40' etc. Var få ni dessa uppgifter ifrån? Är det någon som kan precisera o ge exempel vad det finns för effekthöjande färdigsatser till en 540 e39 02'?

Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det!
Gemini__
Har ingen erfarenhet i ämnet. Ville bara tipsa om denna provkörning av denna E39 som ESS har förädlat (har du säkert redan läst men iaf):
Länk
Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
230e xDrive Active Tourer -26
Jovisst har jag läst den, måånga gånger, men tack i alla fall...

Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Visst kostar det en rejäl slant, att montera ett Ess kit, men om du delar antalet pengar med antalet hästkrafter så är det inte så dyrt, att mekansikt trimma en M62 skulle kosta betydligt mera i maskinjobb o delar.
Det finns ju det som betalar 3-5000 kr för att chippa /optimera sin motor och får kanske 10 hkr i bästa fall.
Tillförlitligheten är ju också hög på Esskittet.
Sedan bör man ju också ha metalliska racekattar också, originalkattarna får begränsad livslängd vid kompressormatning åtminstone på tidigare E39 540.
Att se över automatlådan med oljebyta och filter är också en utmärkt ide´för bästa tillförlitlighet.

Sedan får du nog "kompro"missa på Cittran för att hustrun ska förstå den kostnaden för en kompressor :)
En kompressomatad 540 är bland det roligast som finns att trampa ned pedalen på, det svaga vinandet under huven är bara det respekt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Det finns inga andra färdiga satser än kompressor för rimliga pengar. Visst de finns färdiga ombyggda motorer att köpa med riktigt fett mekaniskt trimm men det kostar mer än din bil.

Slösa inte dina pengar på avgas, filter, chip osv, ska du inte bygga själv får du väl lägga minst 15k på detta iaf det ger ingen märkbar skillnad i förhållande till pengarna.

Kompressorn sätter fart på grejerna på riktigt. Kostar mycket men smakar mycket också :-)
Sen är det ju en härlig nackvridare med det vinande ljudet och ett schysst avgasljud också, hehe.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.