|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW 525ix automat -93. Den senaste veckan har jag råkat ut för ojämn motorgång. Skall försöka beskriva problemet och symptomen så gott det går. När jag startar bilen går den jämt och fint och motorn spinner som en katt. Efter 3-5 minuters körning börjar motorn plötsligt att misstända och det känns som om den inte går på alla cylindrar. Om man står på tomgång märker man detta genom att tomgångsvarvtalet droppar och att det "hugger" i karossen när motorn misständer. Om man kör så blir motorn orkeslös - den går dock att köra - och motorljudet blir något ansträngt. Dessutom skjuter bränsleförbrukningen i höjden. Problemet kan därefter försvinna efter ett tiotal minuter för att sedan komma och gå med ojämna intervall under körningen. Jag märkte detta tydligt när jag körde mellan Södertälje och Linköping i Fredags. När problemet finns är det inte bra att köra på E-läget på automaten för då är lock-upen i ingrepp och misständningarna känns i hela drivlinan. Lösningen för mig var att köra på högre varvtal (sportläget) och då är inte problemet lika tydligt, även om motorn kanske inte går helt rent då heller (dock ingen katastrof). Värst är det under 2000 rpm och under. Lite körning på högre varvtal (3000 rpm) verkar faktiskt kunna råda bot på problemet. Det återkommer dock (eller åtminstone blir tydligt) när man växlar ner. Är det någon som har en aning om vad detta kan vara? Själv misstänker jag ett tändstift eller tändspole, men ni som har hängt här ett tag kanske vet bättre? Hjälp! Bilen skall användas under en månad nu i fjällen och jag vill verkligen inte ha dessa problem då. MVH Carl | |
|
Upp! Jag vet att ni vet. :) |
|
|
Har du bytt tändstift eller gjort service på bilen nyligen? Antagligen är det en spole/stift som har blivit dålig, om det var länge sen bilen servades så är det väl lika bra att byta alla stift... Mvh |
|
|
Hej! Jag bytte olja nyligen, men stiften vet jag inte när de är bytta eftersom jag köpt bilen relativt nyligen. Jag tänkte byta dem ikväll och då kanske man även kan se på stiften om det är något som är sotigt eller på annat sätt onormalt. Igår körde jag hem den från Linköping och den gick utan problem. Vid något enstaka tillfälle hackade den till på högsta växeln men i övrigt gick den utmärkt. Kanske att motorgången "darrade" lite i nedförslut, men inte så farligt. Värt att nämna är att bilen innan resan stått ett dygn i ett varmgarage och torkat upp helt. Jag tror också på stift alternativt tändspole. Hoppas verkligen på det förstnämnda. MVH Carl |
|
|
skulle kunna vara sa enkelt att det är vatten/olja i tändstift halen där spolen sitter. eller sa är nagon spole pa väg att ga. //Chippen |
|
|
Nu är felet troligtvis hittat. Chippen hade rätt, det var olja i tvåans tändstiftsbrunn. Mycket olja dessutom - hela stiftet låg under ytan. Det verkar som om den inre ventilkåpspackningen har gett upp, blir till att byta den. MVH Carl |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.