|
|
|
|---|---|
|
tjenare, jo som sagt alles nyss när jag skulle ut och ta bilen så visade det sig att det är något fel på kopplingen, är inge motstånd alls i pedalen. Lär väl försöka få i den i garaget under morgondagen och felsöka. tänkte om det är någon som har någon aning oim vad felet kan vara. kollade lite hastigt under huven och det var iaf torrt runt slav cylindern, och bromsvätska finns det.. Tacksam för svar, då jag är i stort behov av bil. Mvh jonas. ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" | |
|
Tja...defekt slavcylinder vid kopplingen UNDER bilen eller att du har en defekt huvudcylinder som sitter vid kopplingspedalen inuti kupén... Mvh Janne. |
|
|
Länk nr 1 eller nr 14. Mvh Janne. |
|
|
okej, tack för svaren, men hur kolalr man detta då?. Och sen tycker jag det är lite suspekt att det bara pajjar men tanke på att det funkade felfritt när jag stälde ifrån mig den kvällen inann.. Tack och bock för svaren. Mvh jonas ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
Ja... Du kan ju börja med att försöka se efter något läckage...Om du inte ser något så börja med att byta slavcylindern,billigast och kanske smidigast. Det som brukar vara problem EFTER att man t.ex bytt slavcylindern kan vara att få bort all luft i systemet.. JAG gjorde då så att jag tryckte in bromsvätska "bakvägen" via nippeln i själva slavcylindern tills all luft var borta(mha en oljespruta)..Hade också hjälp först av sonen för att aktivera kopplingen/hydrauliken "av o till" från kupén s.a.s....varvade detta för att till slut vara tvungen att försöka få ut luften bakvägen som sagt.. Du kan ju nu ha fått in luft i systemet och att det tillfälligtvis kan hjälpa att få igång kopplingen genom att lufta, men det blir ingen långvarig funktion(troligen).. Byte av antingen huvudcylindern och/eller slavcylindern är nog ditt problem, eller iaf klart vanligast med dina symptom.. Men bäst att tillägga är att det även finns andra fel som KAN ligga bakom, typ att "armen" som tvingar kopplingen att aktiveras via slavcylindern kan vara defekt/sprucken(men det tror jag inte).. Kontrollera även att fästet till kopplingspedalen inte har "spricktendenser"... Jaja...lycka till hur som haver. Mvh Janne. |
|
|
jag får tacka så hemsk mkt för svaren, ska nu ta och bege mig och försöka få in den i garaget och starta felsökningen. ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
hej igen, nu har jag kollat runt lite på bilen, och cylindern som sitter alles vid pedalen var fuktigt så jag antar att det är den som har lämmnat in, Är det svårt att byta den, Jag har aldrig tidigare skruvat nå koppling så jag är grön på detta. Sen undrar jag om det sitter en sepparat oljebehållare eller om det går på samma som bromssystemet?. Mvh jonas ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
Nja...svårt beror ju på din tidigare skruvarvana, men generellt sett nej...Var bara noga så att du ser hur den är monterad osv. Finns även en returfjäder som måste sitta i sin "vagga" även efter "operationen" :) Kolla som sagt hur det sitter innan du börjar skruva.. Och Ja är svaret på din andra fråga.. Vätskebehållaren är densamma till både koppling och broms s.a.s.. Mvh Janne. |
|
|
okej, tack då vet jag, ska skaffa fram en ny cylinder till detta och byta den, Och sedan lufta systemet, Återkommer senare i veckan med resultat. ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
Var ute för exakt samma fel på min 518i E28. Kopplingen fungerade till jobbet, när jag skulle hem var den helt slak. Det går att köra och växla utan frikoppling med lite känsla för varvtal och fart och få det hela att lira. Spännande! I mitt fall var det slaven som gav upp, och självklart chansade jag fel och renoverade huvudcylindern först... Jag lagade med en renoveringssats och henade cylindern innan monteringen av de nya tätningarna. Luftningen fixar du skitenkelt med en sådan där bromsluftare som tar tryck från exempelvis ett däck, fråga på Mekonomen (där köpte jag min) om du inte riktigt vet vad jag menar. Var försiktigt bara, det räcker med 1 bar i tryck. ------ BMW CS #04839 |
|
Gemini__ |
Finns billiga huvud- och slavcylindrar på ebay.de. Lika bra att byta båda två på en gång. Så slipper man hålla på med renoveringssatser och dyl. Ett ex: Länk |
|
det va inte alls farligt, synd bara att jag inte kan ett enda ord tyska.. verkar som man får båda till priset av en här i sverige, huvudbromscylindern går ju på 1000kr här ju.. ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
nu har jag bytt båda kopplingcylindrarna till en kostnad av 880kr + lite bromsvätska. och nu verkar det funka helt okej, va ute och prov åkte lite och märkte iaf inge fel då.. Får tacka så mycket för alla svar. Vad skulle man göra utan Autopower?. Mvh jonas ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
Gemini__ |
Skönt att det löste sig. |
|
Precis samma fel fick jag på min E28 518 -87 - typiskt nog precis när jag lagt ut annons för att sälja bilen för rätt många år sen. :) -- Markus |
|
Gemini__ |
Hehe, hade ett liknande dilemma när jag skulle sälja en av M535:orna. En spekulant ringde upp och vi bestämde en mötesplats (han var ej från orten). Hade varit iväg flera vändor med bilen den dagen och fixat och donat. Glad i hågen hoppade jag in i bilen och skulle åka och möta upp honom. Det var bara det att kopplingspedalen fastnade mot durken och ville inte vara med längre. Hade dessutom inget nr till killen som skulle komma, så det blev lite pinsamt. Förstod ju att han skulle ringa efter ett tag så det var bara att invänta samtalet och förklara läget. Det blev ingen affär den gången kanske ska tilläggas. |
|
verkar som att det är ett rätt så vanligt fel på E28 just detta med kopplingscylindrarna. ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.